Dobírka a plátci DPH je nejzamotanější téma v tomto státě. A když je do toho zapojena ještě Česká pošta tak to je vůbec katastrofa ....
1. Česká pošta - darmo mluvit ... Problémem je, že na osvobozená plnění bez nároku na odpočet nemusí ČP vystavit daňový doklad. Čili udělají klasický podací lístek kde je cena. Dále jsou pak schopni vystavit jakési potvrzení o úhradě poštovních služeb, kde bude cena znovu. No a jinak na to nehleďte a proste dávejte do účetnictví podací lístky ... nic lepšího nemáte a já si myslím, že to stačí. Až v tom bude mít ČP sama nějaký řád tak pak půjde.
2. Katastrofa pro všechny prodejce ... § 13 odst. 1 věta první "Dodáním zboží se pro účely tohoto zákona rozumí převod práva nakládat se zbožím jako vlastník." ... což znamená, že zboží je dodáno až jej převezme kupující (neboť do té doby jste vlastník vy, například při ztrátě zásilky atd.) ... a toto převzetí je datum uskutečnění zdanitelného plnění. Další věc je to, že daňový doklad nelze vystavit před datem uskutečnění zdanitelného plnění.
Což znamená, že zaslat se zásilkou fakturu s uvedením data uskutečnění zdanitelného plnění je špatně. Protože (a to začnu už s bodem 3) pokud si odběratel zásilku nepřevezme, tak žádné zdanitelné plnění se neuskutečnilo.
Takže pokud by to mělo být úplně správně, tak doklad by měl jít solo zásilkou až po převzetí zboží kupujícím. Doklad musí být vystaven do 15ti dnů a pak by měl být zaslán poštou.
Ovšem pozor ... daňový doklad musí být vystaven jen pokud je odběratelem osoba povinná k dani nebo právnická osoba, která není založena nebo zřízena za účelem podnikání.
Pro všechny ostatní vystavení daňového dokladu (či zjednodušeného daňového dokladu) odpadá. Pro všechny ostatní musí být vystaven pouze doklad dle § 31 odst. 14 živnostenského zákona:
(14) Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Ovšem jak vidíte i zde je "datum prodeje zboží" ... ovšem tento pojem není nikde stanoven.
Takže jak z toho ven ... nijak ... předčasný odvod DPH snad nikdo sankcionovat nebude (například v případě že vy zásilku zašlete 30.6.2011 a zákazník se ti převezme až 7.7.2011) ... novela zákona o DPH zabraňuje i tomu, aby si případný nárok na odpočet někdo uplatnil dříve než by měl.
Pokud to chcete mít úplně správně tak DPH odvádíte státu ke dni převzetí zboží a k tomuto dni vystavíte doklad, který zašlete zákazníkovi.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
23. 5. 2011 15:58
Dobrý den.
Prosil bych o tři rady zkušenějších k evidování poštovních služeb a výdajů, jelikož jsem k nim nalezl rozporné odpovědi. Vedu DE, plátce DPH.
1. Na poště jsem podával balíky jako dobírky, ale problém se týká třeba i zaslání jakékoli zásilky, třeba na úřady. K nim mám jako doklad podací lístek, který je opatřen číslem, cenou, datem aj. z "poštovní" tiskárny.
Na dotaz, zda mi dají i "kulaté" razítko pro účto mě odbyli, že tam razítko je z tiskárny. Na zadní straně lístku je uvedeno, že bez stvrzení je neplatný. Definici onoho stvrzení ale nenalézám. Jak je to z hlediska vedení výdajů (či prokázání odeslání), musí mít kulaté razítko, nebo postačí ten tisk, nebo je to jen na úředníkovi v případě kontroly?
2. Pokud zasílám dobírku, přikládám fakturu, kde je uvedena platba dobírkou a text "neplaťte, uhrazeno dobírkou". Mě přišly i dobírky, kde na dokladu je uveden jen způsob úhrady dobírkou. Potřebuji do evidence nějaký doklad o zaplacení dobírky, když ji doveze pošta či kurýr PPL - zboží v balíku, nebo stačí jen tato faktura z balíku. Četl jsem, že v DE je ještě potřeba potvrzení o zaplacení dobírky od pošťáka ??? ??
3. Pokud zákazník dobírku nevyzvedne, postačí storno faktury nebo musím vystavit dobropis? Pošta balík vrátí a k ní nějakou částku z poštovného, jak eviduji tohle?
Děkuji předem za jakoukoli odpověď.