Hlavní navigace

OT, zákoník práce-práce přesčas a "áčko"

• (neregistrovaný) 82.150.166.---

9. 11. 2009 14:25

Dobrý den přeji,

tatík pracuje jako dělník. Jednou zaslechl, jak mistr říká svým podřízeným, že pokud v neděli nenastoupí na přesčas, dostanou "áčko". Nastoupil nedávno takže jeho se to nejspíše zatím netýká, když za ním mistr nepřišel ale stát se to může v budoucnu i jemu.

Zajímá nás zda si toto zaměstnavatel může dovolit? V zákoníku práce jsem v paragrafu 93, 3.odstavec našel: "Zaměstnavatel může požadovat práci přesčas nad rozsah uvedený v odstavci 2 pouze na základě dohody se zaměstnancem". Znamená to, že pokud tatík odmluví a ve smlouvě nebyla o práci přesčas ani zmíňka, zaměstnavatel mu "áčko" dát nemůže? Nenašel jsem žádné jiné odkazy, které by v tomto případě popisovaly povinnosti zaměstnance vůči zaměstnavateli. Možná mi něco uniklo, možná se někde píše i něco jiného jak ve výše uvedeném paragrafu?

Za Vaši radu předem děkuji

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 9. 11. 2009 15:18

divílek (neregistrovaný) 94.112.66.---

Re: OT, zákoník práce-práce přesčas a "á
      Jenže tady se jedná o rozsah práce přesčas NAD stanovený zákonný rozsah. Do tohoto rozsahu může práci přesčas nařídit (samozřejmě v souladu se zákonem) a pokud pracovník neuposlechne, může mu dát áčko.

) Práci přesčas může zaměstnavatel zaměstnanci nařídit jen z vážných provozních důvodů, a to i na
      dobu nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami, popřípadě za podmínek uvedených v § 91 odst. 2 až 4 i na dny pracovního klidu. Nařízená práce přesčas nesmí u zaměstnance činit více než 8 hodin v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním roce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).