Re: archivace , skartace
dobrý den,
není na to krátká jednouchá odpověď, ale pokusím se
ÁČKA:
pokud jste firma, jejímž zakladatelem byl stát, obecní, městský a okresní úřad, magistrát nebo bývalý národní výbor, tak ty musíte předat státnímu oblastnímu oarchivu nebo archivu taxativně vyjmenovaných měst
ale to asi nebude Váš případ :-)
archiválie vzniklé z činnosti soukromých podniků jsou soukromým majetkem a rozhodnout o tom, kde budou po zánku podniku uloženy proto přísluší vlastníkovi archiválií, rozhodne-li se je uložit v některém ze státních archivů, musí uzavřít darovací smlouvu a uložení je bezplatné
ESKA
každý konkrétní dokument má vlastní skartační lhůtu
dodáky třeba pět let, měsíční uzávěrky 10 let atd atd
Pokud máte nějaké dokumenty, u nichž skartační lhůta již uplynula, můžete je vyřadit.
Ale nemůžete si je jen tak vyhodit.
Musíte požádat příslušný archiv, dělá se to dopisem "Návrch na vyřazení písemností", ve kterých se odvoláte na zákon a navrhnete vyřadit ty a ty písemnosti. Uvedete, že to jsou písemnosti Vaší firmy z let takových a takových, že mají uplynulou skartační lhůtu, nejsou nadále správně či provozně potřebné pro další činnost, byly uloženy ve spisovně tam a tam a že žádáte o odborné posouzení písemností a povolení jejich skartace.
To pošlete na "Váš archiv" a počkáte co Vám odpoví, oni Vám zašlou povolení ke skartaci, tam stojí, že si návrh prostudovali a souhlasí atd a Vy ty písemnosti můžete vyhodit.
svůj archiv najdete na netu, stačí to vygooglovat
Re: archivace , skartace
nesmíte taky všemu věřit, je to takto dle zák.499/2004:
§3 2) Povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií mají za podmínek stanovených tímto zákonem také
a) podnikatelé zapsaní v obchodním rejstříku, pokud jde o dokumenty uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu,
pročtěte si tu přílohu a máte jasno.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
27. 11. 2009 13:05
dobrý den, jsme s.r.o., máme iso,
ukládám doklady do spisovny vedené v předávácím protokolu, ve spisovně mám nějaké staré doklady, výdejky, příjemky z roku 2000-2005, které bychom chtěli vyhodit.
jsme povinni hlásit někde v okresním archivu, nebo stačí sepsat protokol o skartaci a doklady spálit nebo tak něco?
dále by mě ještě zajímalo - doklady označené Ačkem = např. veškeré smlouvy týkající se firmy, inventury, kde ty se mají skladovat, mám je také ve spisovně, ale nevím, například u ukončení firmy kde zůstanou.
děkuji předem za radu