Hlavní navigace

Pouliční prodej tzv. z tašky

  • (neregistrovaný)

    9. 8. 2011 23:20

    Dobrý den, mám ŽL na volnou živnost nákup a prodej a chtěl jsem se zeptat, zda je potřeba někde žádat o povolení například k tomu, kdybych chtěl na ulici v horkých dnech prodávat originálně balené chlazené nápoje, či zmrzlinu a při tom rozdávat reklamní letáky odkazující na můj kamenný obchod.
    Prostě bych chodil s termotaškou, nebo termoboxem po ulici a nabízel lidem chladné občerstvení, stejně jako někteří otravové například nabízí parfémy, či smlouvy operátorů.

    Poraďte prosím, zda je nutné se v tomto nějak obracet na město, jedná se mi konkrétně o Brno

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 12. 8. 2011 12:52

      autorka

      Dobrý den,

      odpověď zpracovala Eva Chmelová, Živnostenský úřad města Brna.

      Tato problematika se týká dvou oblastí.
       
      I. Problematika tržního řádu.
      Ve městě  Brně tento způsob prodeje,  tzv. pochůzkový prodej podléhá Tržnímu řádu, tj. nařízení statutárního města Brna č. 1/2002, kterým se vydává „Tržní řád“, ve znění pozdějších nařízení, jehož aktuální znění je k dispozici na internetových stránkách Živnostenského úřadu města Brna, konkrétně na adrese: brno.cz /s předponou www/ - Podnikatel – Na koho se obrátit – Živnostenský úřad města Brna – Dokumenty – Tržní řád.

      Tržní řád se skládá ze Základního textu, v němž je pochůzkový prodej uveden v čl. 4 –  Místa pro prodej (lokality) a z Přílohy, která  je členěna na 29 částí týkajících se jednotlivých  městských částí města Brna, a to dle abecedního pořadí jejich názvů. Právě příloha obsahuje konkrétní výčet  Radou města Brna schválených lokalit pro prodej ve smyslu Tržního řádu.

      Na většině území města Brna je pochůzkový prodej povolen, ale někde je omezen (např. na území městské části Brno - střed, nelze pochůzkový prodej a prodej bez prodejního zařízení  provozovat  v historickém jádru města Brna ohraničeném ulicemi Nádražní – Benešova – Rooseveltova – Joštova – Husova ) a někde i zakázán (např. území městské části Brno – Jehnice).

      Protože v dotazu není uvedeno, v jakých lokalitách se má prodej uskutečnit, nelze odpovědět konkrétně, ale tazatel musí pro odpověď nahlédnout přímo do Přílohy Tržního řádu. Je-li pochůzkový prodej na území městské části povolen, nemusí už podnikatel prodej hlásit žádnému úřadu. 

      Obecně platí, že pokud se kupříkladu v budoucnosti podnikatel rozhodne i pro jinou formu prodeje než je pochůzkový prodej (např. prodej ve stánku, prodej prostřednictvím  pojízdného zařízení apod.), je potřeba vždy vycházet z úpravy v Tržním řádu a obrátit se v prvé řadě na úřad městské části. Je to z toho důvodu, že lokality do Tržního řádu navrhuje úřad městské části a až potom je schvaluje Rada města Brna. Také kontrolu dodržování Tržního řádu provádí úřad městské části.

      II. Problematika reklamy prováděné mimo „kamennou“ provozovnu podnikatele.
      Dalším předpisem, který platí na území města Brna je nařízení statutárního města Brna č. 6/2007, kterým se zakazuje reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu. Zde je situace jednoduchá , neboť toto nařízení reguluje pouze  reklamu šířenou dopravními prostředky v části území městské části Brno - střed. K dispozici je na internetových stránkách města Brna: brno.cz (s předponou www) – Občan – Dokumenty města. Platí, že rozdávání reklamních letáků na ulici, které odkazují na kamenný obchod podnikatele  je možné provádět a nevyžaduje žádné další povolení.

    • 12. 8. 2011 17:19

      Carty (neregistrovaný)

      Moc děkuji za velice přesnou a konkrétní odpověď. Moc jste mi pomohla a věřím, že nejen mě.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).