Hlavní navigace

Knihy v daňové evidenci

  • (neregistrovaný) 85.160.178.---

    10. 8. 2011 17:20

    Dobrý den, začínám podnikat jako neplátce DPH, účetní si nemohu dovolit a proto se snažím naučit se vše co je třeba. Po pravdě mám v tom pěkný guláš, proto budu ráda, když mi pomůžete si v začátcích utřídit myšlenky. Moc děkuji za pomoc

    1.Jaké všechny účetní knihy jsem povinna vést? Daňovou evidenci? denník příjmů a výdajů? Skladovou kartu? Evidenci závazků a pohledávek? Pokladní kniha? nebo ještě něco jiného?

    2.Bože, jaký je rozdíl mezi daňovou evidencí a denníkem příjmů a výdajů? Vždyť v obojím eviduji to samé, alespoň mi to přijde . . . (jsem teď asi za hlupačku)

    To mi zatím postačí, moc děkuji

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 10. 8. 2011 19:33

      autorka

      Dobrý den,

      daňová evidence slouží pro stanovení daňového základu a následně pro výpočet daně z příjmů. Zjednodušeně se tedy jedná o označení způsobu zjištění daňového základu. Pro daňovou evidenci je zákonem o daních z příjmů stanovena dokumentace:

      * deník příjmů a výdajů v časovém sledu
      * karty dlouhodobého hmotného majetku
      * karty zásob
      * karty rezerv na opravy hmotného majetku (pokud se vytváří)
      * kniha pohledávek a závazků v příslušném zdaňovacím období
      * karta úvěrů a půjček
      * ostatní evidence – mzdová evidence, kniha jízd, pokladní kniha, evidence stálých plateb

      Povedete deník příjmů a výdajů a budete zapisovat do potřebných knih. Například pokud nemáte automobil, zaměstnance, půjčky, tak jejich evidenci samozřejmě nepovedete.   

      Ruční vedení daňové evidence, zvláště jedná-li se o větší počet dokladů, může být pracné. Doporučila bych Vám pořízení jednoduchého software. Šikovný program například vygeneruje z deníku příjmů a výdajů pokladní knihu. Vést daňovou evidenci lze i v Excelu. 

      Zde jsou některé naše články věnované daňové evidenci:       

      Daňová evidence, základy pro začínajícího podnikatele
      Kdy vedu daňovou evidenci a kdy už musím vést účetnictví?
      Deník příjmů a výdajů je možné vést v Excelu, stáhněte si ho zdarma

      Píšete, že s podnikáním začínáte. Jen upozorňuji, že pro některé podnikatele je lepší alternativou uplatnění paušálních výdajů. Mnohdy je z hlediska daní a odvodů výhodnější a nemusí vést daňovou evidenci. Postačí evidence příjmů a pohledávek a závazků. Více:  Uvažujete o přechodu na paušální výdaje? Poradíme vám

      Dagmar Kučerová  ;)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).