Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
. A ještě jsem
>>přišla
>>na to, že letošní lednové mzdy byly zaúčtované a
>>proplacené už loni v prosinci, proč, to nevím. Navíc
>>některé dohody, které jsou uzavřené na celý rok s
>>měsíční
>>výplatou, vyplatí třeba až po třech měsících
>>najednou,
>>některé i s předstihem, jen ne za ten příslušný
>>měsíc,
>>který to má být.
>>
>>A já teď koukám, že se nemůžu na jeho čísla sejít
>>účetně, protože jsem si předpisy mezd účtovala podle
>>listin do měsíců, kam správně patří, s tím, že
>>vyplaceno
>>bylo příští měsíc do výplatního termínu. Takže třeba
>>ten
>>leden mám předpisem ještě jednou v lednu. Na to, jak
>>to dělá s těma měsícema, jsem přišla až teď, když mi
>>dal k nahlédnutí jeho pomocný sešit.
>>
>>Neporadíte prosím, co mám dělat???? O nějakých
>>pravidlech a termínech, které by v tomto případě měl
>>starosta
>>dodržovat, nechce ani slyšet, prý to je u obcí jiné
>>než u ostatních podniků. Ale ať je to město, obec
>>nebo
>>soukromá firma, podle mě by zákony měli dodržovat
>>všichni, nebo se pletu?
>>
>>Děkuji moc, Míša.
>>>
>Koukám, že máte perfektní obec na účtování. Zkuste
>nadhodit starostovi, aby si nechal zpracovat mzdy
>externě. Zase tak velkou díru do rozpočtu mu to neudělá.
Jenže to on asi nebude chtít udělat, když si nenechá ani mzdy zpracovat účetní a dělá je raději sám .Asi k tomu má nějaký důvod, tím důvodem rozhodně nemyslím vás, jako účetní.
Ve vašem případě, bych si asi jenom pohlídala, aby veškerá odpovědnost za zpracování mezd , odvody a další povinnosti vyplývající ze mzdového účetnictví nebyla na mně. To znamená i případné kontroly z kraje ,na OSSZ, ZP a FÚ si musí absolvovat sám.
Vy by jste měla mít pouze odpovědnost za správné účtování toho co vám on předá. Rozhodně vám není co závidět, taková to spolupráce.
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
Když vidím, jak to vypadá, tak nechci mít odpovědnost skoro za nic. :( Teda normální účetnictví, to by šlo, i když z něho doluju doklady jako z "chlupatý deky", ale na Kraji byla paní s naší uzávěrkou za první čtvrtletí spokojená, tak jsem byla ráda. Zato ty mzdy a to co jsem našla teď...
Já nevím, proč si je nechce nechat zpracovávat, jestli ho to baví nebo co, ale vyhnul by se tím hodně problémům a chybám, co teď dělá. Neříkám že úmyslně, ale prostě to on jako neúčetní neví. Teď třeba jsme zjistili, že neplatí zákonné pojištění a zřejmě ani nejsou přihlášení na KOOPERATIVU, vůbec netušil, že to existuje. Sice nejde o vysoké částky, které měly platit, ale vůbec si nejsem jistá, co v tomto případě dělat, jestli mrtvýho brouka a přihlásit až od letošního roka nebo přiznat i ty minulý nebo jak vlastně.
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
Jo, Ivo, tak to už udělal, ale jen s obyčejným účetnictvím a najal si mě. Normální účetnictví jsme jaktakž dali dohromady, teda s obtížemi, protože nechápe, že na každý účetní případ musí mít doklad. Ale na mzdách si pořád ještě "sedí" a z bůhvíjakého důvodu si je chce dělat sám a vůbec nechápe, co to pořád po něm chci za papíry, když dvacet let to po něm nikdo nechtěl. Diví se, že mi nestačí jen bankovní výpisy, nekompletní výplatní listina a jeho pomocná kniha, kde si píše pohyby na bance. Já nevím, ale jsem naučená, že na všechno zaúčtované musí být doklad a všechno musí souhlasit do halíře, takže z těch jejich mezd jsem jelen a lítá kolem mě Pepka s kladívkem. Ale vzhledem k tomu, že podklady z mezd, co mi dává jsou neúplné, tak jsem je stejně musela naházet podle smluv do programu, co mám doma.
Teď budeme mít audit, tak jsem zvědavá, co z toho vzejde, snad to bude lepší, když to uslyší i z jiné strany, i když o tom pochybuju...
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
Ještě mě napadá, pozor na to co vám předává ke zpracování, asi bych trvala na písemném předávání, tedy on něco předá a vy podepíšete, že jste to převzala, co se týká dokladů, od letoška to s účetnictvím nebude tak jednoduché a sankce za porušení jsou, ministerstvo už avizovalo, že to nebude jenom bububu a porušení např. rozpočtové kázně je taky na prd, napíšou všechno do auditu a audit se přikládá např. ke všem žádostem o dotaci, tak aby potom někdo nemohl říct, že kvůli vám nedostala obec např. dotaci a pod. Nemohli by pomoct např. zastupitelé? Třeba oni by mohli starostu udolat. Jak velká jsou obec ? Kolik mají občanů?
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
>>
>>>>>
>>>Koukám, že máte perfektní obec na účtování. Zkuste
>>>nadhodit starostovi, aby si nechal zpracovat mzdy
>>>externě. Zase tak velkou díru do rozpočtu mu to
>>>neudělá.
>>
>>Jo, Ivo, tak to už udělal, ale jen s obyčejným
>>účetnictvím a najal si mě. Normální účetnictví jsme
>>jaktakž
>>dali dohromady, teda s obtížemi, protože nechápe, že
>>na
>>každý účetní případ musí mít doklad. Ale na mzdách si
>>pořád ještě "sedí" a z bůhvíjakého důvodu si je chce
>>dělat sám a vůbec nechápe, co to pořád po něm chci za
>>papíry, když dvacet let to po něm nikdo nechtěl. Diví
>>se, že mi nestačí jen bankovní výpisy, nekompletní
>>výplatní listina a jeho pomocná kniha, kde si píše
>>pohyby
>>na bance. Já nevím, ale jsem naučená, že na všechno
>>zaúčtované musí být doklad a všechno musí souhlasit
>>do
>>halíře, takže z těch jejich mezd jsem jelen a lítá
>>kolem mě Pepka s kladívkem. Ale vzhledem k tomu, že
>>podklady z mezd, co mi dává jsou neúplné, tak jsem je
>>stejně
>>musela naházet podle smluv do programu, co mám doma.
>>Teď budeme mít audit, tak jsem zvědavá, co z toho
>>vzejde, snad to bude lepší, když to uslyší i z jiné
>>strany, i když o tom pochybuju...
hlavně, abyste neměli "černé duše", když tak lpí na tom, že si mzdy/dohody zpracovává sám a asi to není moc přehledné
máte např. na DoPP opravdu vše doložené?
>XJ má pravdu, žádné kontroly za něj neabsolvujte, ať
>všechny případné průšvihy jdou na něho, ruce od toho
>pryč, víc než trochu to zavání .....Odpovědnost pouze za
>zpracování účta na základě dodaných podkladů. Hodně
>zdaru a pevné nervy
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
>>>
>>>>>>
>>>>Koukám, že máte perfektní obec na účtování. Zkuste
>>>>nadhodit starostovi, aby si nechal zpracovat mzdy
>>>>externě. Zase tak velkou díru do rozpočtu mu to
>>>>neudělá.
>>>
>>>Jo, Ivo, tak to už udělal, ale jen s obyčejným
>>>účetnictvím a najal si mě. Normální účetnictví jsme
>>>jaktakž
>>>dali dohromady, teda s obtížemi, protože nechápe, že
>>>na
>>>každý účetní případ musí mít doklad. Ale na mzdách si
>>>pořád ještě "sedí" a z bůhvíjakého důvodu si je chce
>>>dělat sám a vůbec nechápe, co to pořád po něm chci za
>>>papíry, když dvacet let to po něm nikdo nechtěl. Diví
>>>se, že mi nestačí jen bankovní výpisy, nekompletní
>>>výplatní listina a jeho pomocná kniha, kde si píše
>>>pohyby
>>>na bance. Já nevím, ale jsem naučená, že na všechno
>>>zaúčtované musí být doklad a všechno musí souhlasit
>>>do
>>>halíře, takže z těch jejich mezd jsem jelen a lítá
>>>kolem mě Pepka s kladívkem. Ale vzhledem k tomu, že
>>>podklady z mezd, co mi dává jsou neúplné, tak jsem je
>>>stejně
>>>musela naházet podle smluv do programu, co mám doma.
>>>Teď budeme mít audit, tak jsem zvědavá, co z toho
>>>vzejde, snad to bude lepší, když to uslyší i z jiné
>>>strany, i když o tom pochybuju...
>
>hlavně, abyste neměli "černé duše", když tak lpí na
>tom, že si mzdy/dohody zpracovává sám a asi to není moc
>přehledné
>máte např. na DoPP opravdu vše doložené?
takhle na tvrdo jsem si netroufla, ale to není věcí účetní, to je zodpovědnost starosty, ten uzavírá smlouvy a dohody a jak je vidno, také je sám vyplácí, jenom by mě ještě zajímalo, jesli tam má někoho, kdo např. vybírá poplatky za psy, odpady a pod. a nebo to také dělá sám starosta
>>XJ má pravdu, žádné kontroly za něj neabsolvujte, ať
>>všechny případné průšvihy jdou na něho, ruce od toho
>>pryč, víc než trochu to zavání .....Odpovědnost pouze
>>za
>>zpracování účta na základě dodaných podkladů. Hodně
>>zdaru a pevné nervy
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
>>
>>hlavně, abyste neměli "černé duše", když tak lpí na
>>tom, že si mzdy/dohody zpracovává sám a asi to není
>>moc
>>přehledné
>>máte např. na DoPP opravdu vše doložené?
>
>takhle na tvrdo jsem si netroufla, ale to není věcí
>účetní, to je zodpovědnost starosty, ten uzavírá smlouvy
>a dohody a jak je vidno, také je sám vyplácí, jenom by
>mě ještě zajímalo, jesli tam má někoho, kdo např.
>vybírá poplatky za psy, odpady a pod. a nebo to také dělá
>sám starosta
Tak to naštěstí nedělá, pokladník tu sice je, ale pokladna jako taková tu není. A lidi si pejska platí sami přes poštu, což se mi teda taky moc nezdá, protože s každýma třiceti korunama si zaplatí taky poplatek poště. A s lístkama za popelnice je to tu zajímavější. Lidi dají peníze za lístky a on je pak vloží na účet, ale opět neví, že k tomu má dát nějaký papír. Prostě pořád dokola...
>
>>>XJ má pravdu, žádné kontroly za něj neabsolvujte, ať
>>>všechny případné průšvihy jdou na něho, ruce od toho
>>>pryč, víc než trochu to zavání .....Odpovědnost pouze
>>>za
>>>zpracování účta na základě dodaných podkladů. Hodně
>>>zdaru a pevné nervy
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
>
>>>
>>>hlavně, abyste neměli "černé duše", když tak lpí na
>>>tom, že si mzdy/dohody zpracovává sám a asi to není
>>>moc
>>>přehledné
>>>máte např. na DoPP opravdu vše doložené?
>>
>>takhle na tvrdo jsem si netroufla, ale to není věcí
>>účetní, to je zodpovědnost starosty, ten uzavírá
>>smlouvy
>>a dohody a jak je vidno, také je sám vyplácí, jenom
>>by
>>mě ještě zajímalo, jesli tam má někoho, kdo např.
>>vybírá poplatky za psy, odpady a pod. a nebo to také
>>dělá
>>sám starosta
>
>Tak to naštěstí nedělá, pokladník tu sice je, ale
>pokladna jako taková tu není. A lidi si pejska platí sami
>přes poštu, což se mi teda taky moc nezdá, protože s
>každýma třiceti korunama si zaplatí taky poplatek
>poště. A s lístkama za popelnice je to tu zajímavější. Lidi
>dají peníze za lístky a on je pak vloží na účet, ale
>opět neví, že k tomu má dát nějaký papír. Prostě pořád
>dokola...
>
tak nechápu ani občany, jak mohou platit za odpady, když nedostanou potvrzení, že mají zaplaceno,
to se také může stát, že to po nich jenou někdo bude chtět zaplatit ještě jednou
>>
>>>>XJ má pravdu, žádné kontroly za něj neabsolvujte, ať
>>>>všechny případné průšvihy jdou na něho, ruce od toho
>>>>pryč, víc než trochu to zavání .....Odpovědnost pouze
>>>>za
>>>>zpracování účta na základě dodaných podkladů. Hodně
>>>>zdaru a pevné nervy
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
>>
>>>>
>>>>hlavně, abyste neměli "černé duše", když tak lpí na
>>>>tom, že si mzdy/dohody zpracovává sám a asi to není
>>>>moc
>>>>přehledné
>>>>máte např. na DoPP opravdu vše doložené?
>>>
>>>takhle na tvrdo jsem si netroufla, ale to není věcí
>>>účetní, to je zodpovědnost starosty, ten uzavírá
>>>smlouvy
>>>a dohody a jak je vidno, také je sám vyplácí, jenom
>>>by
>>>mě ještě zajímalo, jesli tam má někoho, kdo např.
>>>vybírá poplatky za psy, odpady a pod. a nebo to také
>>>dělá
>>>sám starosta
>>
>>Tak to naštěstí nedělá, pokladník tu sice je, ale
>>pokladna jako taková tu není. A lidi si pejska platí
>>sami
>>přes poštu, což se mi teda taky moc nezdá, protože s
>>každýma třiceti korunama si zaplatí taky poplatek
>>poště. A s lístkama za popelnice je to tu zajímavější.
>>Lidi
>>dají peníze za lístky a on je pak vloží na účet, ale
>>opět neví, že k tomu má dát nějaký papír. Prostě
>>pořád
>>dokola...
>>
>tak nechápu ani občany, jak mohou platit za odpady,
>když nedostanou potvrzení, že mají zaplaceno,
>to se také může stát, že to po nich jenou někdo bude
>chtět zaplatit ještě jednou
a za psa vybíráte 30 Kč? To je nějak málo (i na vesnici).
>>>
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
>
>>>
>>>hlavně, abyste neměli "černé duše", když tak lpí na
>>>tom, že si mzdy/dohody zpracovává sám a asi to není
>>>moc
>>>přehledné
>>>máte např. na DoPP opravdu vše doložené?
>>
>>takhle na tvrdo jsem si netroufla, ale to není věcí
>>účetní, to je zodpovědnost starosty, ten uzavírá
>>smlouvy
>>a dohody a jak je vidno, také je sám vyplácí, jenom
>>by
>>mě ještě zajímalo, jesli tam má někoho, kdo např.
>>vybírá poplatky za psy, odpady a pod. a nebo to také
>>dělá
>>sám starosta
>
>Tak to naštěstí nedělá, pokladník tu sice je, ale
>pokladna jako taková tu není. A lidi si pejska platí sami
>přes poštu, což se mi teda taky moc nezdá, protože s
>každýma třiceti korunama si zaplatí taky poplatek
>poště. A s lístkama za popelnice je to tu zajímavější. Lidi
>dají peníze za lístky a on je pak vloží na účet, ale
>opět neví, že k tomu má dát nějaký papír. Prostě pořád
>dokola...
Tak že lidé namají doklad o tom, co vlastně zaplatili? A nějaká evidence kdo kdy a co zaplatil vůbec je ? Tohle se snad dá dělat jenom v opavdu malé obci, ve větší by se z toho musel někdo zbláznit. Tady by lidi starostu hnali, když by si měli platit něco složenkou.
>>
>>>>XJ má pravdu, žádné kontroly za něj neabsolvujte, ať
>>>>všechny případné průšvihy jdou na něho, ruce od toho
>>>>pryč, víc než trochu to zavání .....Odpovědnost pouze
>>>>za
>>>>zpracování účta na základě dodaných podkladů. Hodně
>>>>zdaru a pevné nervy
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
Jo! A já bych ho nejraději hnala taky, když mám pak z těch sjetin z pošty louskat podle té jejich hatmatilky, kdo to vůbec zaplatil. Protože když má někdo čmaropis a ten jejich stroj to pak blbě přečte a napíše, že za psa zaplatil Zgorův Šoznyj, tak to je pak opravdu zajímavý...
Přes ty všechny problémy, co tu jsou, moc mě to účetnictví baví, ale teď, co jste mi to poradili, tak se přiznám, že mám "zaječí úmysly". Hodně se to tu snažím nějakým způsobem doladit, ale na některé věci jsem krátká, hlavně za ty mzdy, a pak být odpovědná za takovou evidenci, tak to opravdu nechci.
Nevíte, prosím, jak to chodí u auditu? Mám tedy přijít, až tu budou, nebo ne? Co všechno a podle čeho kontrolují? Nevím, ale asi bych si k tomu připravila veškeré podklady, faktury, doklady, podle kterých je účtováno, vytiskla deník apod., co?
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
K auditu inventury,hlavní knihu, rozvahu, Fin2-12, knihu faktur za loňský rok,komplet pokladna,banka.Mě za loňský rok kontrolovali i jestli je správně vypočtená daň z DPP, mzdy ne, protože máme externí účetní, která je známá svou pečlivostí..Ve finále mi i kontrolor vlezl do programu a kontroloval předpisy a doúčtování majetku,měl smůlu a nic nenašel.Pokud jste již vloni účtovala, tak si raději u kontroly buďte,aby jste se mohla bránit při případných závadách. Možná jsem na něco zapoměla,určitě mě někdo doplní.
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
No, to je právě to, jsem tu teprve od ledna, takže co se dělo před tím, moc nevím, teda aspoň z toho, co se z účetnictví dozvím. Teď by měl audit přijít na první polovinu tohoto roku. Loni si to dělal starosta komplet sám. Původně jsem si myslela, že to dělala ta účetní, kterou tu na to měli, ale ta prý dělala jen takové ty konečné věci od sebe z domova a posílala uzávěrku na Kraj.
Koukám, že Vás "proklepávali" pořádně, ale tak se to asi má. :)
Jen bych ráda věděla, jak probíhala kontrola tady na obci, já sama jsem tu našla spoustu nesrovnalostí, i když většinou jen vlivem špatné organizace a systému práce, ale oni je přece museli vidět taky...
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
To je nějaký divný, protože jak píšete nesrovnalosti byly, a krajský auditoři se v tom šťourají a jakmile něco najdou je to ještě horší (možná ale záleží na kraji). Schválně si nechte od starosty ukázat zprávu z auditu, ať víte, na čem jste. Možná měli soukromého auditora a to je úplně o něčem jiném. Každopádně odpovědnost za loňské účto nenesete, ta zůstává na starostovi. On by měl mít všechny podklady pro audit od minulé účetní.
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
Při auditu chtěli mimo jiné inventury , závěrečný účet,
účtování předpisů pohledávek (předpisy poplatků za KO, psy, a pod.), rozpočtová opatření a jejich schválení, schválení rozpočtu, účtování věcných břemen (pokud jsou) vyúčtování všech dotací, zaúčtování majetku, při prodejích záměry obce, zaměřili se hlavně na to , pokud bylo něco chybně v předchozím auditu, jak došlo k nápravě,kontrolovali podpisy osob odpovědných za zaúčtování a podpisy osob odpovědných za účetní případ na všech dokladech,
platy, dohody, odměny, pokladní doklady,faktury přijaté i vydané, je toho moc. Letos to bude ještě vylepšené o odesílání všech výkazů na MF, tedy jestli patříte do okresu, který bude data zasílat tam a nebo na MF přes okresní úřad.Jenom ta registrace je síla.Ještě že programátoři programu nám hodně pomáhají s těmi všemi změnami i v účetnictví.
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
No, já myslím, že černé duše tu nebudou, i když ty lidí znám jen z papíru, ale nemyslím, že by šlo z jeho strany o něco nekalého, jen má prostě zaběhnutý svůj systém, který mu maximálně vyhovuje a není ochotný příjmout nějakou změnu a dělat věci tak, jak má. Ale máte pravdu, přehledné to není, i když jak říkám, on se v tom vyzná a na každou mojí otázku má pohotovou odpověď. A co se týká dohod, tak přímo na smlouvu má u podpisu zaměstnance napsáno, že přijal ...Kč, podpis, ale výplatní lístky chybějí...
Re: OBCE - problémy se mzdama PORADÍTE??
Takže myslíte, že třeba jen to, co se týká těch mezd, tak předpisy udělat jen na ty částky, které jsou od něho z výplatních listin, i když jsou nekompletní a třeba ty dohody na nich nejsou všechny?
Takhle jsem to aspoň účtovala, ale když jsem teď přišla, proč mi to nesouhlasí, tak jsem to chtěla opravit podle toho, co mi řekl DOMA můj program (mám POHODU). I když ani to nesouhlasí, protože, jak jsem psala, je placeno něco jiného než by mělo.
Tak teď nevím, abych neudělala nějakou blbost... :(
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
28. 6. 2010 11:22
Dobrý den,
už jsem se tu několikrát ptala na účetnictví v malé obci a vždycky jste mi tu dobře poradili, ale teď se na Vás musím obrátit zase, protože už vážně nevím, co mám dělat. :(((
Mzdy si počítá a vyplácí starosta sám, není účetní, mě dá jen k zaúčtování výplatní listiny (i když z neznámého důvodu na ní nejsou všechny mzdy, které do toho měsíce patří) a pak bankovní výpisy, kde jsou vyplacené mzdy a uhrazené pojistné a daně, víc toho bohužel nemám. :(
Jenže v tom je ten problém. Zjistila jsem, že starosta na začátku toho příslušného měsíce vypočítá mzdy a pak je hned ještě ten měsíc vyplatí. Tedy, když počítá mzdy třeba za duben, tak je hned v dubnu vyplatí, ale nečeká na to, že by mohli být zaměstnanci třeba v průběhu toho měsíce nemocní nebo tak něco. A ještě jsem přišla na to, že letošní lednové mzdy byly zaúčtované a proplacené už loni v prosinci, proč, to nevím. Navíc některé dohody, které jsou uzavřené na celý rok s měsíční výplatou, vyplatí třeba až po třech měsících najednou, některé i s předstihem, jen ne za ten příslušný měsíc, který to má být.
A já teď koukám, že se nemůžu na jeho čísla sejít účetně, protože jsem si předpisy mezd účtovala podle listin do měsíců, kam správně patří, s tím, že vyplaceno bylo příští měsíc do výplatního termínu. Takže třeba ten leden mám předpisem ještě jednou v lednu. Na to, jak to dělá s těma měsícema, jsem přišla až teď, když mi dal k nahlédnutí jeho pomocný sešit.
Neporadíte prosím, co mám dělat???? O nějakých pravidlech a termínech, které by v tomto případě měl starosta dodržovat, nechce ani slyšet, prý to je u obcí jiné než u ostatních podniků. Ale ať je to město, obec nebo soukromá firma, podle mě by zákony měli dodržovat všichni, nebo se pletu?
Děkuji moc, Míša.