Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
21. 8. 2010 2:24
Ve firmách, kde pracovníci pracují smostatně na zakázkách zákazníků se rozmáhá systém hodnocení pohyblivou složkou podle utilizace, čili vyfakturovaných hodin za práci zaměstnance.
To má motivovat zaměstnance k odbornému růstu, k plnění termínů apod., ale zároveň to vede k tomu, že na zaměstnance například dopadá neschopnost obchodníka získat zakázky, odvolávání zakázek na poslední chvíli apod.
Domnívám se, že tento systém je na hranici zákona, možná i za protože se obvykle:
1. Nerozlišuje evidence doby nadbytečné práce na projektu z důvodu nedostatečného výkonu a stav kdy je zaměstnanec na "lavičce" a není pro něj práce. Prostě píšou se jen fakturované hodiny.
2. Neplatí se čas nepřidělování práce průměrem, ale jen základní mzdou.
3. Navíc často je zahrnut systém nějakého přepočtu, tj. pokud máte například méně než 75% utilizace, nedostanete nic ani za odpracovanou dobu, což porušuje princip stejné mzdy za stejnou práci. Podobně, pokud například někdo odejde před koncem roku.
4. Zaměstnanci jsou takto často sankcionováni i za pracovní neschopnost apod.
Myslím si, že je to dost mimo a že by se to firmě nemuselo vyplatit při kontrole...
Váš názor?