Re: zboží z EU - mám zmatek v kurzech
Dle bodu 2.4.3. ČUS pro podnikatele č. 001 se účetní zápisy provádějí ke dni uskutečnění účetního případu. Podle bodu 2.4.3. se za okamžik uskutečnění účetního případu považuje mj. den, ve kterém dojde ke splnění dodávky (tj. zde dodání zboží), platbě závazku (tj. úhrada faktury), poskytnutí zálohy (úhrada přijaté zálohové faktury) atd., popř. kdy má účetní jednotka k dispozici potřebné doklady tyto skutečnosti dokumentující (např. PFA).
Pro potřeby oceňování pohledávek a závazků vyjádřených v cizí měně ke dni jejich vzniku lze uvedeného ustanovení za okamžik uskutečnění účetního případu považovat u dodavatele den vystavení faktury nebo obdobného dokladu, u odběratele den přijetí faktury nebo obdobného dokladu.
U přijatých faktur, kdy se účtuje o závazku vůči odběrateli, se tedy "doporučuje" za den uskutečnění účetního případu považovat den přijetí této faktury (zvláště u zahraničních faktur), tj. v uvedeném případě 6.9.2010. V praxi se však za tento den ale často považuje např. i den vzniku povinnosti přiznat DPH (tj. DUZP pro účely DPH) či den splnění dodávky.
Je na účetní jednotce, jaký den si zvolí za okamžik uskutečnění účetního případu tak, aby samozřejmě vyhovoval účetním předpisům (viz výše).
Je proto vhodné ve vnitropodnikové směrnici stanovit okamžiky uskutečnění účetních případů pro všechny typy operací, o kterých se v účetní jednotce účtuje.
Pokud jste hradili ve valutách, pak musíte mít valutovou pokladnu a prokázat směnu peněz. Nelze po přepočtu účtovat v korunové pokladně.
Re: zboží z EU - mám zmatek v kurzech
Takže když si napíšeme do směrnice, že dnem uskutečnění případu bude den dodání zboží (v příkladu 6.9.), tak můžu mít stejný kurz pro náklady i pro DPH (s tím že doplním údaje v tento den) ?
ad2) Jaký postup by jste mi prosím doporučil, když ten doklad ze směnárny opravdu nemáme.
Re: zboží z EU - mám zmatek v kurzech
>Takže když si napíšeme do směrnice, že dnem
>uskutečnění případu bude den dodání zboží (v příkladu 6.9.), tak
>můžu mít stejný kurz pro náklady i pro DPH (s tím že
>doplním údaje v tento den) ?
Ano
>
>ad2) Jaký postup by jste mi prosím doporučil, když ten
>doklad ze směnárny opravdu nemáme.
Na FA bych zaevidovala v Kč tak, aby se rovnala úhradě v Kč a zaúčtovala platbu v tuzemské pokladně. Není to správně, ale nějak z toho vybruslit musíte. Napříště bych se vyhla takovým postupům.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
8. 9. 2010 14:54
Prosím o radu, jaký kurz použiji při nákupu zboží z EU ?
Mám příklad:
zboží platíme v EU osobně v hotovosti, např. 25.8. = datum na faktuře. Zboží nám do ČR dojede až 6.9. = doplním údaje a s tímto datem provedu samovyměření DPH (to je mi celkem jasné).
Tápu ale, jaký kurz mám použít do nákladů pro nákup zboží - mám použít kurz 25.8. kdy platím, nebo až mám fyzicky zboží - 6.9. ?
A ještě - nemám doklad na nákup eur ve směnárně, je to špatně,když to přepočtu a vyplatím z korunové pokladny ?