Re: fakturace elektronicky
Pro zasílání daňových dokladů (faktur) e-mailem je tedy důležité stanovit jestli pojem “zasílání elektronicky“ je shodný s pojmem “zasílání v elektronické podobě“. Většina právních názorů se shoduje v tom, že jsou to dva rozdílné pojmy.
Zasílání v elektronické podobě je přenos obsahu daňového dokladu (faktury) ve formě dat pomocí prostředků výpočetní techniky. Daňový doklad (faktura) se vlastně vyskytuje jen ve své virtuální podobě a pro jeho převod do písemné podoby je nutno použít určitého programového vybavení. Aby bylo průkazné, že data, která odešla jsou shodná s daty, která přišla a že jsou od správného odesílatele, je nutno k nim doložit něco, co doloží jejich správnost a shodnost. ZDPH tedy požaduje zaručený elektronický podpis nebo značku.
Zasílání elektronicky je vlastně jen jinou formou “doručení“ písemně vystaveného daňového dokladu (faktury). A je to jen obdobná forma doručení jako je zasílání poštou nebo faxem. Vystavený daňový doklad by měl být zpracován dodavatelem do normální tiskové podoby (nebo uchováván v takové podobě, aby mohl být kdykoliv vytisknut) a následně převeden do takového formátu, aby se jeho obsah nedal změnit (obvykle se používá formát PDF). Následně je zaslán jako příloha elektronické pošty (e-mail). Příjem tohoto dokladu by měl být potvrzen příjemcem (formou zpětně zaslaného e-mailu), který si tento doklad vytiskne nebo jej bude zpracovávat a uchovávat v souladu s výše uvedenými zákony.
Zasílání (doručování) daňového dokladu (faktury) v příloze elektronické pošty (e-mail) v internetovém prostředí neodporuje platným právním předpisům. Protože však tato forma není výslovně v právních předpisech upravena, měla být dohodnuta smluvně s jasně stanovenými pravidly a maximálním zabezpečením internetového prostředí.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
5. 11. 2010 9:09
Dobrý den,
prosímo radu týkající se faktur posílaných mailem.
Podle zákona o DPH par. 26, odst. 4 musí být zaručený elektronický podpis, přijímám tak faktury např. z CCS.
Ale co od fyzickýchosob? které nejsou plátci DPH? Pokud budu souhlasit, může mi posílat faktury mailem? Razítko a podpis podle příjmovky nepotřebuji.
Děkuji moc za konzultaci
Blanka