Re: Přechod z DE na paušál
A to znamená co? Že tedy musím podat opravený přehled? Někde ve starších příspěvcích tady jsem zas našla, že se sociálním se nic nedělá a u ZP zahrnu pohledávky z roku 2009 zaplacené v roce 2010 do příjmů 2010, přestože z hlediska daní je budu mít jako příjem nedaňový, tak nevím, jsem z toho jelen. Stejně tak i s tím majetkem - ptala jsem se tří účetních a každý tvrdí něco jiného - myslíte, že by poradili přímo na FÚ?
Drobný majetek nedodaňujete.
Kromě dodatečného daňového přiznání za rok 2009 byste měli odevzdat opravný přehled na OSSZ. Vyměřovacím základem pro výpočet pojistného na SP byl daňový základ roku 2009 a ten se podáním dodatečného daňového přiznání změnil. Opravný přehled pro ZP nepodáváte, neboť vyměřovacím základem pro výpočet pojistného byl rozdíl příjmů a výdajů a ten se podáním dodatečného přiznání nezměnil (pouze jste upravovali základ daně). Dodaněné pohledávky a závazky se v přehledu pro ZP uvádějí v roce, kdy dojde k jejich úhradě.
Můžete podat kdykoliv, ale pokud budete doplácet daň, tak čím dřív, tím líp. Budete platit úrok z prodlení, nevím, jestli Vám ho spočítají podle zákona o správě daní a poplatků (původní den splatnosti daně nastal v roce 2010), nebo podle daňového řádu. Je to celkem jedno, úrok z prodlení za opožděnou úhradu daně se bude počítat stejně (repo sazba ČNB platná první den kal. pololetí + 14 procentních bodů, ve 2. pololetí 2010 by to bylo 14,75%) podle daňového řádu by se za prvních 5 dnů prodlení nepočítal úrok.
Úrok z prodlení by neměl být ani vyměřen, neboťdle rozsudku NSS jde v případě přechodu na paušál o využití práva poplatníka, které mu dává zákon, nikoliv o pochybení poplatníka. ADIS vyměřuje, ovšem různé berňáky se k tomu staví různě.
Mám případy z roku 2010:
* předepsáno (objevilo se v DIS poplatnika, předpis úroku nedoručen poplatníkovi), cca během měsíce staženo (plné respektování NSS)