Nájem - fakturace, prosím

  • (neregistrovaný)

    27. 1. 2011 11:02

    Prosím o radu ty, kdo se již v tomto pohybují - pro nás novinka, pronajímáme část nemovitosti firmě - plátci DPH.
    Na základě nájemní smlouvy stanoven měsíční nájem 2000 + 20 % DPH + 1000 (záloha plyn 500, voda 200, elektřina 300).

    Nyní se ptám - budu tedy každý měsíc vystavovat nájemci fakturu na nájem 2000 + 20 % DPH, a po přijetí zálohy na energie vystavím daň. doklad o přijaté platbě, je to tak ? tam uvedu např. za elektřinu = 250 + 50 DPH = 300,-
    lze toto nějak usnadnit, např. když bychom ve smlouvě uvedli, že nájem bude placen na 6 měsíců, potom bych fakturovala 2x ročně, nebo jak toto prosím v praxi děláte ??

    Další dotaz - po obdržení vyúčt. fa např. za elektřinu, přeúčtuji elektřinu (část budovy zatím nepronajímáme), takže přepočtu např. dle výměry pronajímané plochy, lze takto ? Tam jim potom odečtu zaplacené zálohy za elektř. např. těch 12 měsíců x 250 + DPH, je to tak ?

    Pronajímáme nyní od ledna, předtím se nemovitost dávala dohromady, takže jsme si DPH na vstupu (např. opravy, ale i ty energie) uplatňovali v celé výši, nyní když od ledna pronajímáme část budovy, musím krátit koeficientem ?

    Omlouvám se za takové množství dotazů, stále se s problematikou seznamuji a studuji, budu ráda za každou radu.
    Děkuji a přeji hezký den

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 28. 1. 2011 7:13

      J.N. (neregistrovaný)

      Re: nájem - fakturace, prosím
      Způsob, jak budete nájemci fakturovat poskytnuté služby, závisí na smlouvě, kterou máte s nájemcem uzavřenou.

      >Nyní se ptám - budu tedy každý měsíc vystavovat
      >nájemci fakturu na nájem 2000 + 20 % DPH........

      Pokud je nájemce plátce DPH, bude nejspíš daňový doklad vyžadovat. Nejjednodušší je vystavit fakturu na nájem, který zdaníte 20%. Co se týče záloh na energie, máte možnost buď při přijetí platby vystavit daňový doklad k přijaté platbě, nebo po dohodě s nájemcem vystavit platební kalendář (jeho náležitosti najdete v § 28 odst. 9 zákona o DPH).

      >Další dotaz - po obdržení vyúčt. fa .......

      Způsob přeúčtování jednotlivých energií se může různit. Elektrickou energii můžete přepočíst dle výměry podlahové plochy, u spotřeby vody naopak přepočet podle podlahové plochy ztrácí logiku. Tam je logičtější přepočíst např. na počet osob, které se v objektu zdržují, případně zvolit jiný klíč. Když například budete pronajímat myčku, nebudete Vám nejspíš ani přepočet podle osob vyhovovat a budete hledat jiný způsob, který co nejpřesněji vyčíslí spotřebu vody na myčce. Tím chci říct, že způsob přepočtu Vám nikdo neporadí. Musíte ho zvolit podle podmínek, za kterých nemovitost pronajímáte.

      >Pronajímáme nyní od ledna......

      Co se týče uplatňování DPH v plné výši, je to v pořádku, pokud máte jistotu, že prostory v nemovitosti nebudete pronajímat neplátcům. Pokud tu jistotu nemáte, pak bych doporučovala uplatňovat odpočet v režimu koeficientu. Usuzuji, že jste osvobozená plnění dosud neměli, takže zálohový koeficient v průběhu roku bude 1, tím tedy i odpočet v plné výši. V případě, že nebudete mít osvobozené plnění ani v průběhu roku, pak přepočtený koeficient bude také 1 a odpočet se vám krátit nebude. Toto platí v případě, že jste neprováděli technické zhodnocení. Pokud jste budovu zhodnocovali, tak je tam časový test ke změně režimu využití stavby a je možné, že část uplatněného odpočtu budete muset vrátit v následujících letech.>

    • 28. 1. 2011 7:14

      J.N. (neregistrovaný)

      Re: nájem - fakturace, prosím
      Tato problematika je opravdu velmi složitá. Doporučuji konzultovat s někým, kdo se jí zabývá. Předložte mu k prostudování smlouvy a ostatní podklady, jelikož bez konkrétní znalosti podmínek je rada velmi obecná a její nesprávné pochopení může napáchat vysoké škody. Větší opravy budovy, případně provedení technického zhodnocení, se pohybují v milionových částkách a úměrně tomu se pohybují i případné úroky a penále za nesprávně vyčíslenou daň.

    • 28. 1. 2011 11:48

      Linda** (neregistrovaný)

      Re: nájem - fakturace, prosím
      Moc Vám děkuji za Vaši vyčerpávající odpověď - pronajímat budeme s největší pravděpodobností plátci, bohužel máme od loňska většinu uskuteč. plnění osvobozených (prodej nemovitostí), takže uplatním DPH - bylo mi vedením řečeno, že se pronajme plátci, zřejmě mají již předběžně dohodnuto.
      Potřebovala jsem spíše ujistit, zda jsem problematiku nájmu a fakturace pochopila správně, nevím jak funguje v praxi, proto jsem se raději zeptala, tak snad je mi už vše jasné - opravíme ve smlouvě, abychom mohli fakturovat až v prosinci za celý rok najednou, čím méně papírů, tím lépe pro obě strany, jen jsem se bála, zda by nemohl být nějaký problém s tím DPH, že bude na výstupu až v prosinci za celý rok, ale snad je tedy vše ok.
      Na budově se opravovala část střechy, zamrzlá voda atd. - ještě budu vše konzultovat raději s daňovou poradkyní, ale o TZ dle mého nejde.
      Takže ještě jednou moc a moc děkuji a přeji Vám příjemný nadcházející víkend.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).