Může zaměstnavatel snížit základní plat se zpětnou platností?

• (neregistrovaný)

21. 11. 2011 21:18

Dobrý den,pracuji jako řidič MKD,mám dotaz,zaměstnavatel mi snížil základní mzdu se zpětnou platností od 1.října,to bylo na nástěnce před týdnem.Dnes mi poslal smskou,že je zákaz používání Visa karty k soukromým účelům pod sankcí pokuty 500kč za každou transakci se zpětnou platností také od 1.října.Provozní zálohy nedává a tak se karta používala normálně a částky použité na nákup jídla se normálně strhávaly ze mzdy,s čím jsem počítal a taková byla původní dohoda s majitelem.Chtěl jsem se tedy zeptat jestli na to má právo a jestli a jak se proti tomu můžu bránit.Vyučtování zásadně nedává se slovy,že to není moje věc,že mi do toho nic není.Musím dodat,že jsem žádné doklady k tomuto nikdy nepodepsal.

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 21. 11. 2011 22:50

bez přezdívky

Dobrý den,

s odkazem na zákoník práce se domnívám, že zpětně mzdu rozhodně snížit nelze.
      Cituji ze zákoníku práce (paragraf 113):
      > Mzda musí být sjednána, stanovena nebo určena před začátkem výkonu práce, za kterou má tato mzda příslušet.

Nevím, zda máte mzdu stanovenou mzdovým výměrem či přímo v pracovní smlouvě, ale o změně by vás měl zaměstnavatel písemně informovat nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti, v případě mzdového výměru ho také aktualizovat.

Z vašeho dotazu na platební kartu není jasné, o jakou kartu se jedná, předpokládám, že jejím majitelem je zaměstnavatel, a jak jsou stanovené podmínky pro její užívání - zda například vnitřním předpisem apod. Pokud ale dochází k nějakým srážkám ze mzdy, určitě byste měl dostávat doklad resp. měsíční vyúčtování.

• 22. 11. 2011 10:46

Míra (neregistrovaný)