Re: Bytové družstvo a SVJ - souběh
Určitě Vás nebudu nutit. :-))
Jen na Vaši otázku, zda se mělo při souběhu SVJ a BD účtovat o nájemném v BD odpovím, že samozřejmě nemůžete v BD účtovat o jednotkách, které tvoří SVJ. Okamžikem vzniku SVJ jste měli zahájit účtování v SVJ o všech převedených jednotkách. Velmi pravděpodobně máte špatně jak účetnictví BD tak účetnictví SVJ.
Hezký večer!
Re: Bytové družstvo a SVJ - souběh
Pane Pavle, já Vám opravdu děkuji jak za odkazy, tak i za radu. Opravdu se snažím na stránkách dočíst co se dá. Také už jsem pochopila, že máme účetnictví špatně, jen nevím kde se dočíst, nebo co vlastně teď dělat. Jestli to zaplacené nájemné a příspěvky na služby přeúčtovat na ostatní přijaté zálohy a letos je převést na SJV (protože byly uhrazeny bankou) nebo jak to vlastně opravit. Ale dosud všechny smlouvy jak VaS tak EON jsou s BD, takže opravdu nevím. Snažím se najít i nějakou literaturu, která by nám pomohla.Proto se obracím i na tento portál protože si opravdu nevím rady. Přesto Vám velmi děkuji a také Vám přeji hezký večer.
Re: Bytové družstvo a SVJ - souběh
1. jedná se o dvě účetní jednotky, tzn., že musíte v SVJ udělat zahajovací rozvahu ke dni vzniku SVJ
2. udělat vyúčtování záloh za období kdy byli ještě v družstvu
jednotlivým bývalým(?) družstevníkům
3. od vzniku SVJ buď podepsat smlouvu s družstvem na správu nebo si to bude SVJ zajišťovat samo
4. do převodu smluv na energie přefakturovat náklady od vzniku SVJ na toto SVJ.
5. přijaté nájemné, které již nepatří družstvu bych doporučila převést na závazky k bývalým družstevníkům
"fond oprav" převedete na SVJ a ostatní platby od majitelů bytů, které již nepatří družstvu převedete tomu, kdo bude dělat vyúčtování
protože SVJ není vlastníkem bytů, je jen správce společných prostor, je účtování dost odlišné od účtování v družstvu, ale na to je spousta literatury a informací na různých www(viz výše)
je dost těžké popisovat co je nutné pro nápravu udělat. důležité je si uvědomit, že se jedná o dvě samostatné účetní jednotky, které se musí mezi sebou vyrovnanat a obě mají vztahy k majitelům bytů, bývalým družstevníkům.
Doporučuji nastudovat problematiku SVJ nebo si někoho znalého na to sehnat. až budete vědět jak to má být v SVJ, pak vám také bude jasnější co je potřeba udělat, aby se srovnalo účetnictví družstva i SVJ.
Re: Bytové družstvo a SVJ - souběh
Moc moc děkuji, studovala jsem skoro celou noc,a myslím že už jsem něco pochopila. Netvrdím že vše, ale už je mi jasné, že se jedná o dva různé subjekty. Myslím, že nyní "zpětně" bude nejjednodušší zachovat družstvo správcem SVJ, alespoň na ty 3 měsíce roku 2010. SVJ je totiž ve fázi vznikání, myslím tím, že prozatím nebylo přiděleno IČ. Někde jsem se dočetla, že na dobu, než bude ustanovena organizační schůze SVJ je možné aby dočasně pokračovalo ve správě bývalé družstvo. Tak nějak bychom věc řešili. Upozorňuji, že nehrozí spor/rozpor členů SVJ a členů družstva, jedná se o naprosto stejný počet - někde jsem se dočetla právě o těchto sporech, ale to se nás netýká.
Jediné co mi není moc jasné, je ta přefakturace na SVJ (možná zase pletu dvě možnosti dohromady - když tak mě prosím opravte). Pokud tak učiníme, o jaké výnosy se bude pro družstvo jednat(daňové nebo nedaňové). A jak potom v SVJ účtovat, když zaplacené zálohy jsou na účtu družstva (jediné je pokladnou převést). Ale i tak mi stále není jasné,jak mohu za subjekt,který nemá IČ podat DPPO.
Vím že je to hodně složitá problematika, už jsem se na literaturu dívala. Určitě si zajedu ještě dnes něco koupit abych mohla studovat. Přesto se pokusím ještě uvažovat s Vaší pomocí. Jedná se o celkem malé částky, když rozpitvám zaplacené zálohy družstveníků za říjen - prosinec, pak se jedná o cca 21 tis. Kč za vodu (celkem), 9 tis. na opravy, 6 tis. na režijní náklady,36 tis. na úvěr BD a cca 5 tis. na odměny. Domnívám se, že SVJ by se týkala pouze první částka, a to za vodu. Ostatní účelně souvisí s družstvem.
K převodu podílů a také jednotlivých fondů jsme se chystali souběžně s likvidací družstva,kterou plánujeme co nejdříve.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
3. 3. 2011 20:52
Dobrý den,
prosím o radu. V roce 2010 jsme převedli (darovali) družstevníkům byty a nebytové prostory. Znamená to tedy, že jako družstvo už nemáme žádné majetky. Stalo se tak v září 2010, neřeším nyní darovací smlouvy - či daň z darování. Spíše při uzávěrce jsem si uvědomila, jaká je vlastně nyní situace.
Vedle družstva bylo totiž zřízeno i SVJ od toho září 2010.Nejsem si jistá jak by vlastně mělo vypadat účetnictví družstva za zbývající 4 měsíce r. 2010. K likvidaci družstva se chystáme až v roce 2011. Nyní neexistuje žádná smlouva mezi družstvem a SVJ o vedení účetnictví, družstvo dále účtovalo o všech nákladech (moc jich není), ale hlavně o nájemném, a příspěvcích družstevníků do různých fondů (oprav, odměn...) jako by k převodu vůbec nedošlo. Je to tak správně? Nebo se od září 2010 všechno mění a nájemné je již zdanitelným výnosem... (nebo dokonce i příspěvky do fondů), když už vlastně není proč je tvořit? Chci jen upozornit, že do konce roku 2010 nedošlo k žádnému vypořádání podílů a převodu fondů do SVJ. Vše opravdu bylo jako by se vůbec nic nestalo...
Děkuji družstevnice