Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
Děkuji paní Evě za zajímavý příspěvek. Rozhodně slyším poprvé, že by FÚ posílal koresponďák :-). Copak oni tam na klienta nemají kontaktní údaje: telefon, e-mail? Navíc i správkyně snad musí mít do datové schránky přístup...nevím...jsme FO a datové schránky jdou (naštěstí) mimo nás.
V tomto období pevné nervy všem účetním a díky těm, kteří si i nyní koncem března najdou pár chvilek, aby dotazujícím napsali odpověď.
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
Samozřejmě tam mají telefony a emaily na klienta i na mě jakožto jeho účetní. Ten koresponďák nechápu - i když vlastně možná ano. Co když je to takto: Pokud má poplatník datovou schránku, musí berňák komunikovat pouze přes DS. Jenže správkyně daně k DS nemá přístup nebo s ní neumí, a jinak komunikovat nesmí - takže raději pošle obyčejnou poštou koresponďák, který se nikde neeviduje - protože se bojí poslat i obyčejný email. Ale proč normálně nezavolala, to nevím... Klient je FO, ale založil si na mé doporučení DS - a takhle to dopadá :-))
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
Dobrý den,
nevím o jaký se jedná FÚ, ale na většině to takto nefunguje. Je pravdou, že přístup do datové schránky FÚ má pouze omezený počet lidí. A to většinou ten, kdo zpracovává poštu pro celý FÚ. Veškerá pošta došlá přes DS se nahraje do programu automaticky, tzn., pokud jste poslali DP spolu s přílohami je toto nahráno i v programu a lze v tomto programu i nalézt. V žádném případě toto podatelna netiskne! Pokud na onom FÚ tisknou poštu, která přišla do datové schránky, nic to nemění na tom, že si Váš správce může v programu zkontrolovat, co přesně přišlo. Kvůli tomu nemusí do datové schránky FÚ. Pokud bylo vše odesláno bez chyb, pak je chyba na straně správkyně a nikoliv na straně podatelny. Klidně si to může najít sama. Pokud opravdu DP nepřišlo, může být chyba i u Vás. Ale i když se vyskytne chyba, díky které nelze došlou poštu nahrát a program ji odmítne, je chyba zobrazena. Ale, dle mého názoru, to by nenahrál ani ty přílohy. A co se týká toho koresponďáku? Tady se správkyně zastanu. Vždy je lepší pro obě strany postupovat u takovýchto věcí neformálně a přes upozornění než oficiálníma výzvama. A upozornění typu: kontaktujte Fú prostě přes dat. schránku nepošlete. Vzhledem k postupu předepsanému pro pracovníky FÚ. A podle mne je určitě pro obě strany jednodušší domluvit se telefonicky než postupovat výzvou. Hlavně v případě, že by teoreticky byla chyba na Vaší straně a ona Vás jen chtěla upozornit, že jste poslali DP bez příloh, určitě je i pro Vás lepší toto upozornění. I když podle zákona měla zaslat výzvu. Samozřejmě by bylo asi lepší zavolat, ale kdoví proč to řešila formou koresponďáku. Ale tím ji nechci omlouvat.
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
Děkuju FÚ za zajímavou reakci. Dotyčná správkyně daně tvrdila, že si nemůže zkontrolovat, co jsme přesně poslali. Měla jsem v pc uloženou komplet odeslanou datovou zprávu ve formátu ZFO, ukládám vše. To víte, že ve mně hrklo a hned jsem ji zkontrolovala, ale bylo tam vše :-) Už jsme vše poslali znovu, snad se podaří. Za neformální postup správců daně jsem vždy vděčná. Tato paní byla milá, slušná a vstřícná. Nechápu jen, proč nezavolala nebo neposlala email - to snad mohou, ne? Na to jsem se jí nezeptala.
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
To samozřejmě mohou. V tom problém není, kdoví, proč to neudělala. I když, z vlastní zkušenosti: párkrát se mi stalo, že jsem někomu zavolala ohledně nějaké opravy. A nic. A ten dotyčný mi potom řekl, že jakmile položí telefon, pustí to z hlavy. Pokud má písemné upozornění neustále na očích, tak na to nezapomene. A nebo někteří lidé neberou skryté čísla, ze kterých občas FÚ volá. A nebo nechtěla jen obtěžovat a nechala na pánovi, aby zavolal, až mu to bude vyhovovat. Takových vysvětlení může být spousta. Do hlavy paní nevidím. Ale to záleží na lidech. jak na jedné, tak na druhé straně.
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
Evi, někdy je postup správců poněkud zvláštní. Taktéž jsem zjistila, že tisknou některé úřady i EPO podání, což je pro mne naprosto nepochopitelné, domnívala jsem se, že EPO slouží k tomu, aby přiznání bylo nahráno do systému, zkontrolováno a jde se na kafe..... a ono to vypadá, že celá elektronická podání vlastně jen přidělávají práci. Tak nevím kde kdo udělal chybu, nebo co se děje.... někteří správci daní přímo i prosí.... o podání poštou, ale to jsou spíše výjimky.
Co mne ale udivuje nejvíce je, že mám u klientů uloženou generální plnou moc i k doručování.... všem jsem oznámila existenci své vlastní DIS k tomu určené a přesto 2-3 x týdně přebírám modropruhovaté obálky....
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
Asi takto: Někteří poplatníci chodí pravidelně nahlížet do spisu. Pak se může stát, že tento přijde v době, kdy systém prostě nejde. Např. instalace verzí, uzávěrky apod. A nebo jsou takový, co to prostě v PC "nevidí" tak dobře jako na papíře. U takových je opravdu lepší, když to máte na papíře. Ale taky vše netisknu. Ale zase to záleží na konkrétním člověku. Např. správkyně starších ročníků nedají na papír prostě dopustit a těm to nevysvětlíte.
A co se týká toho doručování. Záleží zda máte DS evidovanou jako fyz. osoba nebo podnikající fyz. osoba (např. daň. poradce). Pokud jako fyz. osoba nemůže vám tam nikdo posílat poštu pro jiné osoby než pro vás jako fyz. osobu)Pokud máte evidovanou DS jako podnikající fyz. osoba, pak je to chyba a stěžujte si, protože se jedná o špatné doručení.
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
Jako podnikající FO... stěžovat si nebudu, většinou když se správcovou mluvím, znovu na to upozorním.
Když už Vás tu coby zástupce FÚ ale potkávám, mohu dvě otázky?
Pravidelně mi takto chodí registrace k daním (v obálkách) - jde o výjimku z doručování prostřednictvím DIS?
a ještě jedna věc, mám uložené GPM .... přesto někteří správci daně tvrdí, že musím do GPM opravdu vypsat doručování, chci-li, aby doručováno bylo. Domnívám se, že nesmyslně, jsem-li zmocněna ke všemu.... ale co člověk, to asi názor, že?
Re: OT: FÚ, dat.schránka a koresp.lístek
O výjimce nic nevím, registrace nedělám, možná existuje nějaká metodika, ale nezdá se mi to. Stejně tak nevím o tom, proč mi u GPM mělo být zvlášť doručování. Ale jak říkáte, možná co člověk to názor. Já tedy pokud vidím GPM automaticky posílám zástupce s GPM.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
15. 3. 2011 11:13
Můj čerstvý zážitek:
Zpracovala jsem klientovi DPFO a poslala ho koncem února na berňák datovou schránkou klienta včetně příloh. Klientovi včera přišel od jeho berňáku korespondenční lístek normálně do schránky. Zírala jsem - po 20 letech praxe poprvé vidím, že FÚ komunikuje na koresp. lístku! Nebylo tam nic tajného, jen že dotyčný má zavolat své správkyni daně ve věci DP a tel. číslo.
OK, volali jsme tedy na FÚ a správkyně povídala, že jí od nás přišly jen přílohy k DP, nikoliv přiznání samotné. Ptala se, kdy pošleme to přiznání. Divili jsme se, neboť jsme vše posílali datovou schránkou NAJEDNOU. Paní nám vysvětlila, že ona nemá přístup do datové schránky FÚ a že písemnosti, které dojdou na FÚ datovou schránkou, jsou podatelnou VYTIŠTĚNY (ať žijí naše lesy), dostanou razítko a číslo jednací jako kdysi a nadále putují po berňáku jako papíry. K ní jako správkyni daně se tedy dostaly pouze přílohy, nikoliv přiznání (zřejmě je někdo na podatelně neumí vytisknout - ovšem, XML se tiskne blbě :-)) Správkyně daně nemůže (neumí?) komunikovat přes datovou schránku, takže ač klient má dat.schr., paní poslala ten koresponďák :-)) Takže na FÚ zkusíme poslat přiznání přes datovou schránku znovu - možná tam pro jistotu přiložím DPFO i v PDF, to snad na podatelně vytisknou :-))
Co tomu říkáte? Já jen zírám a hořce se směju...