Hlavní navigace

Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PROSÍM

  • (neregistrovaný) 212.96.172.---

    23. 8. 2011 11:19

    Včera jsem se bohužel jednoznačného řešení naší situace nedobrala, proto moc prosím... Dne 22.8. byl zrušen pracovní poměr ve zkušební lhůtě zaměstnankyni, ta běžela za doktorem a přinesla si pracovní neschopnost s datem PN od pátku 19.8. Neschopenka vystavena 22.8. Poslední směnu odpracovala ve čtvrtek, o víkdendu čerpala dvě směny (=dny) dovolené, práce u nás probíhá v nepřetržitém směnném provozu. Teď si nejsem jistá, zda mám odeslat odhlášku na ZP a na OSSZ? Jsme povini jí vyplácet nemocenské dávky a jak dlouho? Dokonce jsem jí už udělala i výplatu, ale peníze na účet jí budeme odeslílat až začátkem září. Omlouvám se za dotaz, který je asi pro většinu z Vás triviální, ale zaměstnanci se nám nemění, nyní po dlouhé době jsme vzali nového člověka a hned je problém:-( Je přece jasné, že pokud byl zrušen PP ve zkuš. době (většinou to bývá z důvodu špatného pracovního výkonu) a dotyčný hned ten den donese neschopenku, že je to přinejmenším podivná náhoda... Zaměstnavatel v našem právním systému na to musí doplácet a ještě takové neschopné lidi finančně zabezpečovat z důvodu nemoci "za každou cenu"? Připadám si zneužitá...
    Předem moc děkuji za Vaše rady, jak se lze s tímto problémem co nejdříve srovnat.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 23. 8. 2011 11:41

      mmm (neregistrovaný) 193.85.153.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      A ani nedoberete, včera jste tu otevřela diskuzi a viděla jste, že jsou na tento problém dva názory...dokonce jeden zastával obrátit se na právníka, protože se případ zdá opravdu zapeklitý. Nelze se na to ale dívat z hlediska morálního. Chápu Vaše pohnutky, ale můj názor je, že situace je jasně daná. V jeden den ukončení PP a zároveň nemoc, takže bych PP neukončila.

    • 23. 8. 2011 12:18

      Líba (neregistrovaný) 195.146.112.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Vidíte, já situaci taky vidím jasně danou. V okamžiku, kdy došlo ke zrušení PP ve zkušební době, ještě žádnou neschopenku neměla. Předpokládám, že jsou svědci.

    • 23. 8. 2011 12:30

      šš (neregistrovaný) 193.85.153.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Ano, svědkové mě taky napadli. Pak by se zde nehrálo na dny, ale hodiny či minuty. Sama bych byla na pochybách jak to vyřešit.

    • 23. 8. 2011 13:14

      pája

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      tazateka přece jasně psala, že dotyčná na firmě podepsala všechny dokumenty a pak teprve mazala k doktorovi, bylo jí odpovězeno, že není rozhodující datum počátku PN, ale den rozhodnutí lékaře, který vystavil DPN byť i zpětně,, takže jakmile zaměstnankyně podepsala dokumenty o zrušení PP ve zk.době, byl její PP zrušen v souladu se ZP.

    • 23. 8. 2011 13:35

      šš (neregistrovaný) 193.85.153.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      pokud dokumenty nepodepsala po odpracování celé směny a když už půjdu do detajlů, po zaznamenání odchodu v docházkovém systému, tak úplně jistá bych si nebyla ..u soudu se hraje na slovíčka

    • 23. 8. 2011 13:15

      V. (neregistrovaný) 77.240.96.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Pracovní neschopnost začíná dnem, kdy ji lékař zjistil. Má-li občan v tento den směnu již odpracovanou, pracovní neschopnost začíná následujícím kalendářním dnem.
      Měla odpracovanou směnu?
      http://www.mpsv.cz/cs/10091
      bod 3.2.1

      Jestli nejste personalista s dobrou odpovědnostní pojistkou, doporučuji převést tento problém na právníka, abyste měla v ruce písemný posudek, který v případě sporu obstojí u soudu.

    • 23. 8. 2011 13:35

      Kara (neregistrovaný) 83.240.26.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Tak jestli se nepletu, včera psala, že pracovala naposledy ve čtvrtek a od pátku měla dovolenou (mají nepřetržitý provoz). V ponděli přišla do práce a předali jí zrušení pondělkem (čili pondělí měla ještě odpracovat - nebo možná neměla mít v ten den směnu, to nevím). Ona zrušení převzala a od doktor jí napsal neschopenku od pátku - dovolená se jí tedy nemocí zrušila. Také jsem toho názoru, že pracovní poměr pondělkem končí.

    • 23. 8. 2011 13:41

      šš (neregistrovaný) 193.85.153.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Co v té práci dělala, když se tedy necítila už celý víkend ok?

    • 23. 8. 2011 14:22

      Lilka (neregistrovaný) 212.96.172.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Jedná se o paní, která byla vedená na ÚP, tzn. po odpracovaných 3 měsících těžko bude mít nárok na podporu, určitě je tedy pro ni výhodnější pobírat nemocenskou - o nemoc přece nejde, to je nám všem snad jasné... Mám obavy, že právník by mě stál víc než to, co bychom jí v nejhorším případě museli proplatit na nemocenské. Smutné je to, že takové zneužívání zaměstnavatelů je zákonem vlastně povoleno:-( Jak byste to tedy řešili Vy?

    • 23. 8. 2011 14:27

      pája

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      >>>>>>Vidíte, já situaci taky vidím jasně danou. V

      >>>>
      >>>>Jestli nejste personalista s dobrou odpovědnostní
      >>>>pojistkou, doporučuji převést tento problém na
      >>>>právníka,
      >>>>abyste měla v ruce písemný posudek, který v případě
      >>>>sporu obstojí u soudu.
      >>>
      >>>Tak jestli se nepletu, včera psala, že pracovala
      >>>naposledy ve čtvrtek a od pátku měla dovolenou (mají
      >>>nepřetržitý provoz). V ponděli přišla do práce a
      >>>předali jí
      >>>zrušení pondělkem (čili pondělí měla ještě odpracovat
      >>>- nebo možná neměla mít v ten den směnu, to nevím).
      >>>Ona zrušení převzala a od doktor jí napsal
      >>>neschopenku
      >>>od pátku - dovolená se jí tedy nemocí zrušila. Také
      >>>jsem toho názoru, že pracovní poměr pondělkem končí.
      >>
      >>Co v té práci dělala, když se tedy necítila už celý
      >>víkend ok?
      >
      >
      >Jedná se o paní, která byla vedená na ÚP, tzn. po
      >odpracovaných 3 měsících těžko bude mít nárok na podporu,
      >určitě je tedy pro ni výhodnější pobírat nemocenskou -
      >o nemoc přece nejde, to je nám všem snad jasné... Mám
      >obavy, že právník by mě stál víc než to, co bychom jí
      >v nejhorším případě museli proplatit na nemocenské.
      >Smutné je to, že takové zneužívání zaměstnavatelů je
      >zákonem vlastně povoleno:-( Jak byste to tedy řešili
      >Vy?
      a co chcete řešit, když už od převzetí rozhodnutí o zrušení PP ve zk.době není Vaším zamstnancem?

    • 23. 8. 2011 15:04

      V. (neregistrovaný) 77.240.96.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Pro pochopení "okamžiku" zrušení PP
      http://www.spolcest.cz/obcanska-poradna-jm/internetova-poradna/1/1464/

    • 23. 8. 2011 15:05

      Lilka (neregistrovaný) 212.96.172.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Ano, to je přesně názor, se kterým souhlasím - PP byl řádně ukončen, zaměstnankyně vše podepsala, proto se mi také zdá velmi nelogické zpětně rušit právní úkon narychlo sehnanou neschopenkou, ale jak se zdá, tak v našich podmínkách je možné všechno a z reakcí zkušených mzdových vyplývá, že snad mám povinnost vše vzít zpět a v PP pokračovat (a platit) do doby uschopnění zaměstnankyně.

    • 24. 8. 2011 8:22

      Líba (neregistrovaný) 195.146.112.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      >>>>>Tak jestli se nepletu, včera psala, že pracovala
      >>>>>naposledy ve čtvrtek a od pátku měla dovolenou (mají
      >>>>>nepřetržitý provoz). V ponděli přišla do práce a
      >>>>>předali jí
      >>>>>zrušení pondělkem (čili pondělí měla ještě odpracovat
      >>>>>- nebo možná neměla mít v ten den směnu, to nevím).
      >>>>>Ona zrušení převzala a od doktor jí napsal
      >>>>>neschopenku
      >>>>>od pátku - dovolená se jí tedy nemocí zrušila. Také
      >>>>>jsem toho názoru, že pracovní poměr pondělkem končí.

      >>>o nemoc přece nejde, to je nám všem snad jasné...
      >>>Mám
      >>>obavy, že právník by mě stál víc než to, co bychom jí
      >>>v nejhorším případě museli proplatit na nemocenské.
      >>>Smutné je to, že takové zneužívání zaměstnavatelů je
      >>>zákonem vlastně povoleno:-( Jak byste to tedy
      >>>řešili
      >>>Vy?
      >>a co chcete řešit, když už od převzetí rozhodnutí o
      >>zrušení PP ve zk.době není Vaším zamstnancem?
      >
      >
      >Ano, to je přesně názor, se kterým souhlasím - PP byl
      >řádně ukončen, zaměstnankyně vše podepsala, proto se
      >mi také zdá velmi nelogické zpětně rušit právní úkon
      >narychlo sehnanou neschopenkou, ale jak se zdá, tak v
      >našich podmínkách je možné všechno a z reakcí zkušených
      >mzdových vyplývá, že snad mám povinnost vše vzít zpět
      >a v PP pokračovat (a platit) do doby uschopnění
      >zaměstnankyně.

      Málokdy se tu řeší něco, na co mají všichni stejný názor. Konečné rozhodnutí je nakonec stejně na tazateli. Přesto mne zaráží, že jste si pro sebe vyvodila tento závěr.

      V obou dnech se zúčastnilo diskuze kromě vás 12 osob. 50% je jednoznačně přesvědčeno, že PP v pondělí skončil a nemocenskou bude vyplácet od 22. dne nemoci OSSZ. 25% si myslí, že PP pokračuje a náhradu mzdy za nemoc budete vyplácet. 25% váhá, na kterou stranu se přiklonit.

    • 24. 8. 2011 9:00

      xJ (neregistrovaný) 213.192.55.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Souhlas, já jenom doufám, že jsme nebyly zařazeny do skupiny "zkušených mzdových".

    • 24. 8. 2011 9:21

      V. (neregistrovaný) 77.240.96.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Stanovisko konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.262/2006 SB, zákoník práce ze dne 17.června 2011

      § 66
      Nebylo nám vyhověno v požadavku vypustit zákaz zrušení pracovního poměru ve zkušební době v období prvních 14 (21) dnů dočasné pracovní neschopnosti, který je velmi zatěžující, a tento případ suplování sociálního zabezpečení zaměstnavatelem je už poněkud nad mírou únosnosti. V praxi to znamená, že zaměstnanec se druhý den po nástupu do zaměstnání stane práce neschopným, bezprostředně před uplynutím ochranné doby sám zruší pracovní poměr, a zaměstnavatel mu vyplatí náhradu mzdy za uvedené období, aniž by zaměstnanec pro něj odvedl jakoukoliv práci.

      Nebylo vyhověno ani dalšímu návrhu, aby pro případ, že ustanovení v zákoně zůstane, byla na konci navrženého § 66 odstavce 2 doplněna věta: „Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance, ke kterému došlo po okamžiku doručení zrušení pracovního poměru zaměstnanci, nemá na platnost skončení pracovního poměru vliv.“.
      Jedná se o požadavek vycházející z praxe, vylučující účelové jednání zaměstnanců.

    • 24. 8. 2011 11:07

      Lilka (neregistrovaný) 212.96.172.---

      Re: Zrušení PP ve zk.lhůtě a nemoc - PRO
      Dobrý den,
      píši Vám pro zajímavost rozřešení této "kauzy":
      Na doporučení OSSZ jsem volala na inspektorát práce, kde mi bylo sděleno, že se s tím nedá nic dělat a že dle zákona je paní po dobu dalších 21 dní naším zaměstnancem.
      Pokud bychom to prý nechali být, je možné, že by to prošlo, ale v případě, že by paní např. na tuto instituci vznesla dotaz, zda bylo postupováno správně, museli by k nám na kontrolu a .....
      V každém případě Vám všem moc děkuji za účast a dobře míněné rady, jsem za ně opravdu vděčná. Někdy bohužel není takový problém vyřešen dle představ a morálky, ale to je život v ČR.
      Přeji hodně síly všem slušným zaměstnavatelům, kteří zatím pořád mají tu odvahu poskytovat práci lidem oficiálním způsobem...

    • 24. 8. 2011 11:21

      VH

      Re: To není žádné řešení ...
      Naprosto nesouhlasím - jak jsme Vám několikrát psali, o neplatném rozvázání prac. poměru rozhoduje soud a nyní doplňuji, že nikoliv úředník. Pro srovnání - pokud by zaměstnavatel dával výpověď v době nemoci, i když platí ochranná doba, PP by skončil, pokud by soud k žalobě zaměstnance nerozhodl o tom, že PP byl rozvázán neplatně.

    • 24. 8. 2011 14:49

      Kara (neregistrovaný) 83.240.26.---

      Re: To není žádné řešení ...
      Tak nejenže pracovníci inspektorátu neznají zákony a podávají mylné informace, ale navíc ještě vyhrožují kontrolou.
      Jen, VH, jednu připomínku - rozumím tomu, jak píšete v poslední větě pro srovnání, že by PP skončil, pokud by zaměstnanec nepodal žalobu a soud nerozhodl o neplatnosti. Ale jde o to, že v tom případě by soud o neplatnosti určitě rozhodl. Kdežto v případě tazatelky by soud rozhodl, že pracovní poměr skončil a že zaměstnavatel je v právu. Ale můžeme se skutečně spolehnout, že by v případě sporu takto rozhodl? Toto totiž zaměstnavatele nejvíc zajímá - zda je v právu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).