Hlavní navigace

DPČ a zdravotní, sociální a daň

• (neregistrovaný) 212.71.184.---

4. 10. 2011 12:13

Dobrý den,
    jsem zaměstnankyní na HPP, dálkově studuji soukromou VŠ od nového roku bych chtěla pracovat jen na DPČ a více se věnovat studiu, promítne se to nějak na zdravotním a sociálním pojištění? Musím si něco doplácet? A jak je to s daní? Mohu si stále odečíta slevu na poplatníka a slevu na studenta?
    Děkuji

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 4. 10. 2011 12:27

Líba (neregistrovaný) 195.146.112.---

Re: DPČ a zdravotní, sociální a daň
      Předpokládám, že je vám do 26 let a jedná se o akreditovanou školu. Plátcem ZP je za vás stát a není potřeba si doplácet do minima. Ostatně i kdyby bylo, rozhodující je hranice 8000,-, nikoliv výše úvazku. SP se odvádí jen ze skutečného příjmu. Budete-li mít podepsané prohlášení, můžete uplatnit slevu na poplatníka, slevu na studenta a jestli žijete s rodiči ve společné domácnosti, může si jeden z nich uplatnit daňové zvýhodnění na dítě.

• 4. 10. 2011 13:59

Lex (neregistrovaný) 212.71.184.---

26 let mi ještě nebylo, ale už jsem normální zaměstnanec a školu studuji pouze víkendově (nejsem považována za studenta). Ze svého platu odvádím ZP a SP. Jak by to tedy bylo se mnou když bych ukončila prac. poměr a šla pracovat pouze na DPČ? Stačí mi odvádět ZP a SP z příjmu z DPČ, který je např. 6000,-- hrubého?
      Ještě by mě zajímalo, jak by to bylo v případě, že bych měla 2 zaměstnání na DPČ, kde ve druhém DPČ by byl příjem 2000,--?

• 4. 10. 2011 14:52

Stát je za vás plátcem ZP, takže není nutné doplácet ZP do minima. SP se platí jenom z příjmu, takže nemáte-li příjem, nemusíte platit SP. Zákon o daních z příjmu vás považuje za nezaopatřené dítě podle zákona o státní sociální podpoře. U vysoké školy forma studia nerozhoduje.

Z hlediska ZP, SP a daní je jedno, jestli máte DPČ nebo pracovní poměr. Můžete jich mít i několik, ale prohlášení poplatníka můžete podepsat jen u jednoho zaměstnavatele.