Re: doručování výpovědi ve firmě
Ano, souhlasím s vámi.
viz
§ 337 Doručování písemnosti určené zaměstnavateli zaměstnancem
(1) Zaměstnanec doručuje písemnost určenou zaměstnavateli zpravidla osobním předáním v místě sídla zaměstnavatele. Na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen doručení písemnosti podle věty první písemně potvrdit
Re: doručování výpovědi ve firmě
Díky za reakce, jj, ten § znám :) našla jsem to i v komentáři k onomu §. Zajímal by mne postup - kdo smí (může) převzít výpověď. Dle právníka, který vyučuje pracovní právo na VŠ, kdokoliv ve firmě ... Já právník nejsem, přijde mi logické, že výpověď předává z-ec nejbližšímu nadřízenému atd.jak jsem popisovala, i když - v zákonech nelze hledat logiku. Samozřejmě, že výpověď může dát komukoliv, ale to z-ci nezaručí, že výpověď podal a může dojít v případě sporu k dohadům ..., proto bych formu doručování dodala do pracovního řádu - nevím, zda je to běžné - máte formu doručování v pracovním řádu ?
Re: doručování výpovědi ve firmě
Díky :) Dle mě ne, to říkal on, že vyučuje. Nemám z něho dobrý pocit, ale pořád toho zná víc než já, to zase samozřejmě ano. Jak jsem zmínila, jsem "jen" účetní a tápu a bohužel má vedoucí nemá o pracovním právu moc ponětí. Já určitě nechci ve firmě dělat pořádek, nejsem k tomu kompetentní, ale ráda bych si vymezila svůj prostor. Doufám v odpověď páji či paní VH. Díky vám všem!
Re: doručování výpovědi ve firmě
Doručování písemností zaměstnancem zaměstnavateli je upraveno s účinností od 1.1.2007, před tímto datem upraveno nebylo. Právní úprava není dostatečná a skoro bylo lepší, pokud nebyla žádná. Doručování zaměstnancem zaměstnavateli je upraveno podrobně, avšak tuto právní úpravu na doručování zaměstnancem zaměstnavateli aplikovat nelze, analogie neplatí (shoda je pouze u doručování mailem). Nelze tak uplatnit např. fikci doručení, jestliže zaměstnavatel písemnost odmítne převzít apod. Doručuje-li zaměstnanec zaměstnavateli, doručení je splněno, jakmile zaměstnavatel písemnost převezme. Převezme = písemnost se dostane do sféry jeho vlivu, může s ní disponovat. Tím, že je zmíněno v ZP zpravidla osobní předání v sídle zaměstnavatele, písemnost může převzít kdokoliv ze zaměstnanců (či statutár), kdo se v sídle zdržuje a kdo je ochoten tak učinit. Na zaměstnanci pak je, aby zvážil, zda zaměstnanec, kterého si pro doručení vybral, je důvěryhodný apod. Samozřejmě může nastat situace, že zaměstnanec, který takto předal písemnost jinému zaměstnanci, doručení neprokáže, ale to musí, jak jsem psala, zvážit sám. Takže ještě jednou – podstatné je, že se písemnost dostala do sféry vlivu zaměstnavatele, pak je doručena. I opačně nastávají situace typu, že zaměstnavatel doručí zaměstnanci poštou do vlastních rukou prázdnou obálku (u soudu není ojedinělé, že se obálka převažuje) a tvrdí, že tam byla výpověď apod. Není třeba být v šoku, k tomu jsou jiné důvody. Hezký den.
Re: doručování výpovědi ve firmě
Ve firmě by měla fungovat podatelna - měla by být označena, i pošta na tuto podatelnu doručuje poštu. Pracovník podatelny by měl písemnost převzít, potvrdit její převzetí a případně ji zaevidovat.
Na tuto podatelnu by se písemnost dostala i pokud byste ji zasílali oficiálně poštou.
Jinak se domnívám, že zaměstnavatel může určit okruh zaměstnanců, kteří mohou jeho jménem jednat v těchto pracovněprávních věcech - například vedoucí zaměstnanci apod. Ti by byli pak oprávněni výpověď převzít a potvrdit její převzetí.
Re: doručování výpovědi ve firmě
Dobrý den, také tomu tak rozumím. Pochopila jsem i právníka, který řekl, že předat výpověď může komukoliv, ale chyběl mi tam dodatek, a to ten, který jste použila vy - že se písemnost dostane do sféry vlivu z-tele. Psala jsem i o tom, že sice může komukoliv, ale může nastat problém s prokázáním doručení v případě sporu. Odpověď jsem nedostala na to, zda je vhodné uvést v pracovním řádu okruh z-ců, kteří jsou oprávněni převzít výpověď tak, aby byla doručena. A myslím, že proto bude nejlepší, když se přestanu angažovat a přestanu se tvářit, že to chci mít v pořádku, když jsem jenom mzdová, vlastně to není moje věc a pokud to nikoho ve firmě netrápí, proč by mělo mě ... Občas se musím asi chytit za nos. Koneckonců sice v náplni práce nemám viz výše, ale vzpomněla jsem si, že jsem s nástupem dostala pověření k uzavírání pracovních smluv ... a k úkonům směřujícím k ukončení prac.poměru, takže to vedoucí připomenu a příště výpověď přijmu, nebudu se dovolovat jeho nadřízeného (ale sdělím mu to), zda mohu přijmout a nebudu posílat z-ce od čerta k ďáblu a na požádání potvrdím a do pracovního řádu nic cpát nebudu. Upozornila jsem na to nadřízenou a myslím, že tím by to pro mne mělo končit. Moc vám všem děkuji za reakce a paní VH za krásně srozumitelně popsané doručování. Utřídila jsem si informace a hlavně zase ty nešťastné kompetence ... Moc si cením Vaší - pro mne - pomoci, děkuji a přeji pěkný večer/den :)
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
17. 10. 2011 19:46
Dobrý den, ráda bych se s vámi poradila. Nastoupila jsem do firmy, kde není vše "zajeté". Zaměstnanec podal písemnou výpověď - předal ji mistrovi, svému nejbližšímu nadřízenému, ten ho poslal na personální, kde vedoucí nebyla, tak šel za svým vedoucím - no, po půl dni konečně dohnal svého vedoucího, který výpověď přijal. Minulý měsíc podal výpověď jiný zaměstnanec, mistrovi ani vedoucímu ji nepředal, přišel za vedoucí personálního oddělení, která volala jeho vedoucímu, zda může výpověď zaměstnance převzít ... Přijde mi to na hlavu postavené a myslím, že tu nejsou jasně stanovené kompetence. Já tady jsem už "jenom" mzdová účetní/pracovník personálního úseku, nade mnou je vedoucí personálního úseku. Prosím vás - kdo může ve firmě převzít výpověď zaměstnance ? Podatelnu firma nemá, fce asistentky, která přebírá poštu je zřízena nově od září. Byl u nás právník a po mém dotazu mne překvapil tím, že výpověď může převzít kdokoliv i ten, kdo není nadřízený toho kterého zaměstnance i třeba vrátný. Prý i já a nemusím zaměstnanci potvrdit převzetí. Vysloveně jsem se ptala, když bude z-ec požadovat převzetí,řekl mi-nepodepisujte,nejste povinna.Jsem z toho tak trochu jelen,domnívám se, že výpověď by měl převzít nejbližší nadřízený,či nadřízený, na podatelně,vedoucí personálního, popř. ředitel či jednatel a pokud z-ec požaduje písemné stvrzení, je z-tel povinen potvrdit a ne že ne. Nevím, zda to není zcestné,ale mohlo by být popsáno v pracovním řádu - kdo je kompetentní převzít výpovědi ..., aby s tím byli i zaměstnanci i příslušní pracovníci seznámeni? Prosím o radu, děkuji.