Re: Inventarizace - vznik pohledávky
To asi nemáte příliš zkušeností. Pohledávka je zcela správně roku 2011.Splnění dodávky, je zcela jiné datum, než vytištění faktury, málokdy tyto data sedí.
Český účetní standard pro podnikatele č. 017
Zúčtovací vztahy
3.1.1. Účtují se zde zejména pohledávky za odběrateli. Pohledávka za odběratelem se vyúčtuje při splnění dodávky vůči odběrateli ve smyslu příslušných ustanovení smlouvy v oblasti obchodních závazkových vztahů. Dále se zde účtují poskytnuté zálohy dodavatelům před splněním smlouvy ze strany dodavatele, ostatní pohledávky z obchodních vztahů, například reklamace vůči dodavatelům, nárok na záruční paušál při převzetí závazků za záruční opravy.
Smyslem mého příspěvku nebylo pokud možno hodnocení mých zkušeností. :-) Nijak jsem tu své zkušenosti neprezentoval, snad jen dodám, že pracuji jako hlavní účetní velkého výrobního podniku, řadu let a bez problémů.
Vaše poukazování na ČÚS nijak nesouvisí s mým dotazem. Dotaz jsem položil proto, že jsem se s něčím podobným nesetkal a žádný jiný dodavatel ve své inventarizaci takto nepostupoval, ač také mohl.
Software v naší společnosti je velmi zastaralý a neumí řadu dalších věcí. Bohužel není v mých možnostech toto změnit a asi málokterý, byť hlavní účetní může po nástupu do firmy rozhodnout sám o výměně ekonomického softwaru.
Ale mě šlo spíš o to, zda je považován za den vzniku pohledávky den vystavení dokladu, nebo DUZP, nic víc. Když se podívám na konfirmace ostatních našich dodavatelů, i další nám vystavili faktury v lednu 2012 se zdanitelným plněním 2011, ale nikdo z nich tyto faktury do inventarizace pohledávek k 31.12.2011 nezahrnul.
Pouze jeden. Takže resumé, buďto to většina dělá špatně, nebo to ten jeden dělá špatně, nebo to třeba nemá řešení, nevím. :-) Proto mne zajímaly názory ostatních.