Hlavní navigace

Vyúčtování záloh

  • (neregistrovaný) 92.243.209.---

    25. 9. 2012 10:09

    Prosím o radu. Dělám manželovi účetní, ale jsem opravdu začátečník a laik. Momentálně pracuji na vyúčtování energií. Chtěla jsem se zeptat. Nájemník platí nájem + energie. Nicméně zálohu na el. energii platíme i z části my - platíme měsíčně 1100 - z toho nájemník 500 a my zbytek (pro nastavené vysoké zálohy díky min. nájemníkovi, který měl extrémní spotřebu). Momentálně my přišlo vyúčtování a já si uvědomila, že mám na účtě 314xxx celou sumu dohromady - celých 1100,-. Jak mám udělat rozdělení, abych při vyúčtování měla vše správně. Vznikl nám totiž přeplatek a docela vysoký, nicméně díky tomu rozdělení záloh patří část nám.
    Doufám, že je to trochu srozumitelné. Mohl byste mi prosím někdo poradit, jak to udělat?

    Opravdu moc, moc děkuji
    Gábina

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 25. 9. 2012 10:50

      Daniela K. (neregistrovaný) 217.69.98.---

      Re: Vyúčtování záloh
      Jestli z vyúčtování energií je patrné, co jste spotřebovali vy a co váš nájemník, tak si účet 314 rozdělte na dvě analytiky např. vy 31401 a nájemník 31402. Přeúčtování budete účtovat ID vy: 31401/314 600Kč x počet měsíců uhr.záloh, nájemník: 31402/314 500Kč x počet měsíců uhr. záloh. Vyúčtování z konečné faktury uděláte na vás a na nájemníka. U vás zúčtujete zaplacené zálohy 321/31401 a u nájemníka 321/31402. A to, co vám zbyde na MD 31401 a 31402 jsou přeplatky.

    • 25. 9. 2012 11:48

      Olive (neregistrovaný) 92.243.209.---

      Re: Vyúčtování záloh
      Moc děkuji. Taky mě napadlo udělat analytiku - i když už jí mám požehnaně. Nicméně, jak jí udělám zpětně za rok 2011? To už moc neudělám, když je to uzavřené a bude mi tam tak vyset 2200 za listopad a prosinec, který by měl být též rozpočítán na nás a nájemníka. Nevíte, jak z tohoto ven?

    • 25. 9. 2012 11:56

      Daniela K. (neregistrovaný) 217.69.98.---

      Re: Vyúčtování záloh
      V r. 2011 to byl konečný zůstatek na MD 314 a ten se vám k 1.1. 2012 převedl jako počáteční zůstatek r.2012 MD 314 2.200Kč. Nevidím problém :-)

    • 25. 9. 2012 12:12

      Olive (neregistrovaný) 92.243.209.---

      Re: Vyúčtování záloh
      To jsem ráda :), ale jsem opravdu laik, který dochází k účetní, aby mi vždy poradila a ukázala vše nové. Bohužel je teď mimo, jak ten počáteční zůstatek dostanu na tu analytiku? Děkuji za vaši trpělivost, ale opravdu je to pro mě něco nového. Děkuji. Vážím si toho.

    • 25. 9. 2012 12:42

      Daniela K. (neregistrovaný) 217.69.98.---

      Re: Vyúčtování záloh
      Nikdo učený z nebe nespadl. Každý jsme nějak začínali. Převod KZ na PS vám udělá automaticky váš účetní software (vaše p. účetní bude umět). Tam to budete mít v počátečním stavu na MD 314 a na 314 jsou účtovány i uhrazené zálohy v r.2012 314/221 a vy teď v r. 2012 si to ID rozúčtujete na dvě analytiky 31401/314 a 31402/314. Ono to vyúčtování můžete zúčtovat i z 314 bez rozdělení analytik, ale pokud toho máte na účtě 314 více, tak abyste se v tom vyznala. Účty nemusíte mít rozdělené jen analytikou, účetní sw dovolují účtovat na střediska, zakázky nebo i na dodavatele a odběratele. Abyste rozumněla např: nájemce XY, potom jím uhrazenou zálohu dáváte pod kódem tohoto nájemce XY a i vyúčtování záloh byste dělala pod kódem XY. Pak nemusíte mít např. na zálohách analytiky. Ale jak si to povedete, aby to bylo pro vás přehledné, záleží jen na vás.

    • 25. 9. 2012 14:35

      Olive (neregistrovaný) 92.243.209.---

      Re: Vyúčtování záloh
      Děkuji opravdu moc. Mám ještě jeden dotaz. Asi úplně triviální, ale já se v tom plácám. Jako firma máme x bytů. Některé pronajímáme, některé zatím ne. U těch co pronajímáme máme i období, kdy tam žádný nájemník nebyl. Teď postupně řeším vyúčtování. Došla faktura - postupně od bytového družstva, čezu a rwe. vždy jednotlivou fakturu zaeviduji do přijatých faktur a rozepíšu v položkách faktur jednotlivé položky.
      Např. FP od družstva
      1) spotřeba vody, tepla atd. - nájemník ..... 378xxx/321
      2)spotřeba vody, tepla, atd. - nepronajato ..... 502xxx/321
      3)spotřeba společné. el. energie - nájemník......378xxx/321
      4)ostatní firma (odměny funkcionářům atd.) xxx 502/321
      5) zálohy ("nájem" bytovému družstvu)..... 314xxx/321

      a vyjde mi buď přeplatek nebo nedoplatek. Takhle pokračuji i u čezu, rwe .... nicméně mám trošku chaoz v těch zálohách. Platíme zálohy, které mám analyticky rozděleny (dle čeho se to týká a jakého bytu). Při vyúčtování ale trošku tápu nad tím, že třeba dva měsíce jsme zálohy platily sami za sebe (nebyl totiž nájemník) a zbytek vyúčtovaného období to jde z "nájmu", resp. záloh nájemníka. Musím i toto nějak rozdělit, nebo stačí uvést při odečtu záloh celou částku?
      Doufám, že je to trošku srozumitelné. Pořád nad tím sedím a jsem z toho nervózní, že tomu moc nerozumím.

    • 25. 9. 2012 15:44

      Daniela K. (neregistrovaný) 217.69.98.---

      Re: Vyúčtování záloh
      Nevím, co umožňuje váš uct sw, ale takhle dle analytik to není pro více bytů dle mě vůbec přehledné. Existují i samostatné sw na vyúčtování služeb u nájmů nebo se to dá vést i v Excelu dle jednotlivých bytů a pak teprve převést do účetnictví a zaúčtovat např. dle zakázek, co byt to samostatná zákázka. Že sledujete zálohy, které platíte vy, když je byt prázdný a zálohy, které platí nájemce, je v pořádku. Nájemci vyčtujete jen ty jím zaplacené zálohy. Pozn. Účet na odměny funkcionářů určitě není 502. Na 502 se účtují energie, voda, teplo,... Jen ještě mějte na paměti, že vyúčtování nájmů má dvě strany:
      1.) vyúčtování od dodavatelů - Fa přijaté: ČEZ, RWE, BD,.. a jim hrazené zálohy, ať už vámi nebo nájemci a potom
      2.) zhotovení vyúčtování pro nájemce + vystavení Fa vydaných na vyúčtování služeb a odpočet nájemcem zaplacených záloh.
      Víc vám asi tady přes BC foŕum neporadím. Co se týká účtování, to určitě zvládne vaše paní účetní, a ve vyúčtování nájemcům si zaveďte systém, kterému budete rozumět.

    • 10. 10. 2012 13:46

      Olive (neregistrovaný) 92.243.209.---

      Re: Vyúčtování záloh
      Děkuji za pomoc a radu. Na obě strany myslím :). Už to vypadá, že to snad zdárně dodělám. Jenom se vás ještě zeptám, na jaký účet mám dát náklady - odměna funkcionářům, odměna za zpracování vyúčtování, pojištění byt. majetku. Stále si nevím rady, na jaký účet to dát.

      Opravdu moc děkuji
      gábina

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).