Re: neziskovka-SDH
Zde odpověď, na kterou by se dalo spolehnout nečekejte. Uvádíte velmi málo údajů a navíc každá neziskovka má svá specifika. Je třeba rozklíčovat každou nákladovou položku, mnohdy až dle nastaveného kritéria (kolik na hlavní činnosti, kolik na vedlejší). Jde o velmi složitou problematiku, jejíž význam se dost čast zlehčuje.
Píšete, že tápete. To jste v pěkném p.
Dělám účto a daně už 20 let, studuji cca 1/3 veškerého volného času, ale na neziskovku si dodnes na vlastní odpovědnost netroufnu. A že jsem toho už načetla a nastudovala. Občas mi hledání odpovědi na jednoduchou otázku od neziskovky včetně zjištění skutečného stavu dá i 5-6 hodin času. Protože jak bylo psáno v předchozím příspěvku - u každé je to jinak. Jste si vědoma NOZ § 5 a § 2950?
Jsem členem a účtuji neziskovky několik let a někdy je to jednoduché, někdy pěkně zapeklité. Záleží na provozní a další provázanosti hlavní (tedy neziskové) a vedlejší činnosti (výdělečné). Všechny příjmy z hospody jsou vedlejší, tedy zdanitelné. Problém je s náklady, do vedlejších, tedy daňově uznatelných, lze vložit jen co bezprostředně slouží k dosažení zisku - náklady na prodané zboží není problém. Pokud pracovní síly pracují jen pro prodej v hospodě, také není problém. Problém začne u společně konzumovaných nákladů - energie, voda, odpisy, phm, úklid a kdoví co ještě může být společné atd. Je potřeba velmi dobře znát provoz, perfektně vědět co slouží k neziskové činnosti a co k výdělečné, dobře zdokumentovat a vypočítat koeficienty poměru hlavní a vedlejší.
Kde je to jen trochu možné, je dobré dát měřiče - vodoměry, poměrové měřiče elektriky, plynu atd.
Je-li obrat hospody větší než 1M - je plátcem dph a je nutné poměrem dělit i DPH - lze použít odpočet jen příslušné části DPH (např. je-li 20% elektrické energie použito v hospodě, lze na vstupu uplatnit jen 20% DPH a 20% ceny).
Pozor na vlastní konzumaci v hospodě, slevy, zadarmo atd.