Jak platit sociální a zdravotní jako student OSVČ?

• (neregistrovaný)

10. 5. 2012 13:30

Dobrý den,

potřebovala bych poradit ve své stávající situaci, která je trochu nestandardní.

Již 4.rokem pracuji na zkrácený pracovní úvazek (15 hodin týdně, mzda cca 7000/měsíc). Od letošního ledna mám živnostenský list. Po celou dobu až do konce tohoto měsíce jsem student, 26 let mi bude až v červnu. V červnu již studentem nebudu.

Potřebovala bych vědět:
    1) Předpokládám správně, že za leden-květen včetně jsem nemusela nic odvádět, když jsem student a živnostenský liset mám poprvé v tomto roce?

2) Až přestanu být studentem, budu muset něco odvádět a kolik, v případě, že budu mít zmíněný zkrácený úvazek a budu osvč?

moc děkuji za odpově´d
    Kateřina Vidrnová

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 10. 5. 2012 14:35

autorka

Dobrý den,

odpovědi níže:

> 1) Předpokládám správně, že za leden-květen včetně jsem nemusela nic odvádět, když jsem student a živnostenský liset mám poprvé v tomto roce?

Z důvodu soustavné přípravy jste OSVČ vedlejší. To jste jistě při registraci na úřadech uvedla. V prvním roce podnikání jako OSVČ vedlejší se na Vás z tohoto důvodu nevztahuje povinnost platit minimální zálohy na pojistné. Doplatek bude po skončení zdaňovacího období dle výše výdělku.

> 2) Až přestanu být studentem, budu muset něco odvádět a kolik, v případě, že budu mít zmíněný zkrácený úvazek a budu osvč?

S ukončením soustavné přípravy končí i důvod k vedlejší výdělečné činnosti. Důvodem k vedlejší výdělečné činnosti u ČSSZ však bude zaměstnání, pokud založí účast na důchodovém pojištění (nemůže jím být například dohoda o provedení práce s měsíční odměnou do 10 000 Kč). Potíž ale bude se zdravotním pojištěním, konkrétně s povinností odvádět v zaměstnání alespoň z minima nebo platit minimální zálohy na pojistné. Podrobněji je souběh zaměstnání a podnikání vysvětlen v článku: Zdravotní pojištění při zkráceném úvazku zaměstnanců a OSVČ

Dagmar Kučerová  ;)