Zůstala jsem bez zaměstnanců...

  • (neregistrovaný)

    7. 9. 2005 10:52

    Zaměstnávám v restauraci 2 osoby - číšník s polovičním úvazkem se rozhodl vrátit se na šachtu (chybí mu prý fyzická práce) a servírka mi už po několikáté vzala (i když pak vrátila) část tržby. I přesto, že teď zůstanu bez zaměstnanců, rozhodla jsem se jí to už netolerovat a místo §53 jí navrhla podepsat dohodu (nechci dělat trable, je to starší paní). Dohoda je k 6. 9. Měla ale delší dobu nemocenskou, a tak má ještě nevyčerpáno 27 dní dovolené (20 za rok 2005 + 7 za rok 2004).
    Jsem tedy povinna, i když jsem udělala vstřícný krok s dohodou, ještě jí zaplatit veškerou dovolenou? Nebo raději uzavřít novou dohodu s datem ukočení 30. září s tím, že po celý měsíc září bude čerpat dovolenou?
    Zůstala jsem tedy bez zaměstnanců, mám pouze uzavřené 3 smlouvy o nepravidelné výpomoci. Rozepíšu jim tedy hodiny, nahlásím na OSSZ a ZP a v případě výdělku nad 400,- hrubého/měsíc zaplatím i daň nebo odvody? Zbytek budu muset makat já, než najdu někoho zodpovědného. Lidem se prostě dělat nechce...A čím mírnější na personál jsem, tím víc se mi "vyserou" na hlavu.
    Děkuji předem za každou radu, už mi jde hlava kolem.
    B.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 7. 9. 2005 10:59

      Anonymní (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      ukončete k 30.9., v září dovolenou ale letos bude míto nárok jen na 9/12 z 20, ne na celých 20 dnů....pokud ji tu dovolenou neproplatíte, tak vás nakonec udá na úřadu práce a ještě ze sebe udělá chudinku, která si ji nemohla vybrat a nakonec ji okradli..já to u takových dělám tak, že neproplatím,když se ozvou tak se omluvím,že jsem zapomněla...a dodatečně proplatím...pozor na ty nepravidelné výpomoci...mají nový výklad a pokud to budete takto řešit, tak vám řeknou,že to je pravidelná činnost a ne nepravid.výpomoc a budete platit soc.a zdr...a jinak máte pravdu, bratr má také restauraci a po 1/2 roce se zaměstnanci zorientovali a už má první případ - hned ve velkém....pouze donos mu nestačil....takový majitel tam musí být 24 hodin a nebo si dělat sám...

    • 7. 9. 2005 11:23

      Anonymní (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Nevěste hlavu,v tomto oboru je největši fluktuace
      vůbec. Já Vás potěším,účtovala jsem restauraci,kde se
      během roku vystřídalo 75 kousků personálu,jejich vynalézavost
      nezná mezí.těm poctivým se tímto omlouvám.

    • 7. 9. 2005 11:56

      B. (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Tak tedy doufám, že už se dnes nešla nahlásit na pracák, protože to bych jí nemohla dát podepsat novou dohodu. A když bude mít dovolenou celé září, může pak mít o dovolené t.j. 30. 9. podepsanou dohodu?

    • 7. 9. 2005 12:02

      Anonymní (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      dohodnout se můžete kdykoliv, a pokud odešla na ten úřad práce, tak prostě dovolenou proplatíte s tím,že by měla nárok roku 2005 pouze 8/12 (odchod 6.9)...

    • 7. 9. 2005 12:26

      B. (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Už se mi ani nechce s ní handrkovat či něco měnit, aby nezačla vystrkovat růžky. Zaplatím jí 7 dní dovči z loňska a 13 z letoška?

    • 7. 9. 2005 17:20

      Jiřka (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Já bych také žádnou dohodu o ukončení neměnila. Když skončila 6.9., tak jak jste se původně domluvily, nebudete jí proplácet 9/12, ale jen 8/12 z tj. 13 dní. Kdyby si dovolenou vybírala a skončila až 30.9., musela byste jí zaplatit 15 dní. Takže na tom ušetříte. k tomu jí proplatíte nevybranou z loňska, tj. 7 dní, celkem tedy 20 dní. (Píšete ale, že byla delší dobu nemocná. Pokud nemoc v součtu činila 100 a více pracovních dní v roce, pak se bude dovolená krátit).
      Co se týká těch výpomocí: jsou 3 druhy. Buď:
      1) Dohoda o provedení práce. Tj. nárazová práce typu smluvit - vykonat - skončit. Omezení - hodiny předpokládáné k vykonání té práce v součtu max. 100 h v kal. roce. Výše odměny není omezena. Neodvádí se pojištění.
      2) Dohoda o pracovní činnosti (pracuje dle potřeby zaměstnavatele, někdy více, někdy méně, ale tak, aby V PRŮMĚRU za období, na které je DOPČ uzavřena, hodiny nepřesáhly polovinu plné pracovní doby). Pojištění se odvádí v případě, že odměna za CELÝ měsíc přesáhne 399 Kč. Pokud si tedy za měsíc vydělá 400 Kč a více hrubého, pojištění se odvádí. Do 399 kč ne.
      3) Příležitostné zaměstnání (prakticky také DOPČ), které ale podle ujednání nemá trvat a ani netrvalo déle než 7 kal. dnů po sobě jdoucích. V takovém případě se také neodvádí pojištění a na výši odměny nezáleží.

    • 7. 9. 2005 17:39

      Barča (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Díky za odpověď paní Jiřko! Můj účetní mi sepsal DOHODY o příležitostné výpomoci - na základě výzvy zaměstnavatele, 45,- Kč/1 hodinu s tím, že když nepřekročí těch 400hrubého a zároveň 7 dní v měsíci (prý se musí splnit obě tyto podmínky) - bez odvodů! Ale nahlásit na OSSZ a ZP se stejně musí - do 8 dnů od skutečného nástupu do práce. ???

    • 7. 9. 2005 22:03

      Jiřka (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Pokud vím, tak nemusí být splněny obě podmínky naráz, ale tak, jak jsem to popsala. Pozor na bod 2). Ne když nepřekročí 400 hrubého, ale když nepřekročí 399 Kč. Pokud to bude dohoda o pracovní činnosti, která bude uzavřená na celý měsíc a bude činit 400, tak už se pojištění odvádí! Pokud ovšem to opravdu bude uzavřeno jen na 7 dní, pak se neodvádí. Ale v tomto případě nejsou jednotné názory na to, zda lze s tím samým člověkem takovéto příležitostné zaměstnání (podle bodu 3)uzavírat každý měsíc.

    • 8. 9. 2005 7:10

      B. (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Jsou to opravdu všechno dost složité a místy nejasné formulace. Dívala jsem se, co mi vlastně účetní napsal a nejsou to dohody ale SMLOUVA O PŘÍLEŽITOSTNÉ VÝPOMOCI - 45,-/1hod., datum uzavření jsem už napsala a datum nástupu napíšu až toho člověka budu potřebovat. A je uzavřena na dobu neurčitou. Nebo bych tam mohla napsat do 31. 12. 2005. Do docházky teď budu evidovat i hodiny zaměstnanců na tyto smlouvy a na konci měsíce předám účetnímu k výplatám. Raději zaplatím i nějaké ty odvody, ať se "vlk nažere" a "koza zůstane celá" !
      Taky jsem slyšela pro mne novou věc - když píšu knihu docházky a na hospodě obsluhuju já nebo manžel, píšu nás tam taky včetně přestávky. Teď mi bylo řečeno, že do docházky se evidují jen zaměstnanci, že sebe tam psát nemusím...je to tak?

    • 8. 9. 2005 7:14

      B. (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      Jsou to opravdu všechno dost složité a místy nejasné formulace. Dívala jsem se, co mi vlastně účetní napsal a nejsou to dohody ale SMLOUVA O PŘÍLEŽITOSTNÉ VÝPOMOCI - 45,-/1hod., datum uzavření jsem už napsala a datum nástupu napíšu až toho člověka budu potřebovat. A je uzavřena na dobu neurčitou. Nebo bych tam mohla napsat do 31. 12. 2005. Do docházky teď budu evidovat i hodiny zaměstnanců na tyto smlouvy a na konci měsíce předám účetnímu k výplatám. Raději zaplatím i nějaké ty odvody, ať se "vlk nažere" a "koza zůstane celá" !
      Taky jsem slyšela pro mne novou věc - když píšu knihu docházky a na hospodě obsluhuju já nebo manžel, píšu nás tam taky včetně přestávky. Teď mi bylo řečeno, že do docházky se evidují jen zaměstnanci, že sebe tam psát nemusím...je to tak?

    • 8. 9. 2005 7:32

      Anonymní (neregistrovaný)

      Re: Zůstala jsem bez zaměstnanců...
      jen se tam pište, za rok přijdou a budou tvrdit, že musíte zaměstnávat někoho na černo,protože dle docházky zaměstnanci nepokrývají otvírací dobu....nic tím nepokazíte a můžete kdykoliv dokázat, že většinu otvírací doby máte pokrytu jak zaměstnanci tak výkonem práce majitelů...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).