Hlavní navigace

Datum účetního případu???

  • (neregistrovaný) 80.188.9.---

    13. 10. 2016 10:00

    Dobrý den,
    prosím o radu. Účtujeme v POHODĚ a stále nějak tápu v zadávání dat. Není mi úplně jasné, které datum je datum účetního případu. POHODA nám natahuje např. u FP automaticky datum shodné s datem odpočtu (tj. datum přijetí faktury), což je dle mého špatně. Datum účetního případu by mělo být v podstatě stejné s datem KH DPH (tj. DÚZP). Nebo může nastat i případ, kdy budou tato data odlišná? Datum účetního případu = datum zápisu do účetního deníku?

    Př. FP za dodaný materiál přišla 6.10., vystavena byla 30.9.., DÚZP: 28.9., datum splatnosti 15.10.

    Zadám:
    Datum zápisu: den kdy zadávám do úč. programu
    Datum odpočtu/doručení: 6.10.
    Datum účetního případu: 28.9. (tj. den dodání materiálu)
    Datum splatnosti: 15.10.
    Datum KH DPH: 28.9. (tj. datum ke kterému je dodavatel povinen odvést DPH)

    Je to tak?
    Děkuji JUi

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 13. 10. 2016 11:00

      .

      Re: Datum účetního případu a SW Pohoda
      Co firma, to trochu jiná vnitřní pravidla. Možnosti
      - datum účetního případu = datum, kdy byla účetní operace schválena odpovědnou osobou
      - datum, kdy byl dokladu doručen
      - další možnosti

      Důležité je i to, zda účetní jednotka potřebuje mít měsíční přesné přehledy o hospodaření.

      Také je rozdíl, zda účtujete jako interní nebo externí účetní. Jako externí účetní si nedokáži představit, že bych jako datum zápisu zadávala datum, kdy o účetním případu skutečně účtuji. V létě jsem účtovala jedné firmě rok 2014 a rok 2015 - dokážete si představit, že by u všech položek bylo datum zápisu ze srpna 2016?
      Sama jako datum zápisu uvádím datum, které mi klient uvede na doklad jako datum přijetí faktury (=datum schválení). Stejné datum uvádím jako datum účetního případu.

    • 13. 10. 2016 11:17

      JUi (neregistrovaný) 80.188.9.---

      Re: Datum účetního případu a SW Pohoda
      Moc moc děkuji. Jsme malá firma, žádné vnitřní směrnice nemáme. Měsíční přehledy o hospodaření nepotřebujeme.
      Doteď se účtovalo stejně jako to děláte vy - datum zápisu = datum doručení = rovná se datum účetního případu. Trochu jsem znejistila, když jsem si uvědomila, že třeba po dvoutýdenní firemní dovolené vlastně zadáváme faktury pomalu 3 týdny staré a datum účetního případu je o tolik posunuté. Chápu to tedy dobře, že u materiálu, který dorazil třeba 20.9.dle dodacího listu a fakturu jsme obdrželi 3.10., klidně dám datum účetního případu 3.10.?
      Problém by to tedy byl, pokud bychom potřebovali sledovat měsíční přehledy. Pak by to účtování muselo být přesnější, což by mělo být zachyceno ve vnitřní směrnici, je to tak?

      Děkuji JUi

    • 13. 10. 2016 11:33

      .

      Re: Datum účetního případu a SW Pohoda
      Vždy by měla být stanovena nějaká pravidla, která by se měla dodržovat. Bez ohledu na velikost firmy. Je jedno, zda jim budete říkat směrnice, nebo zápis o postupech účtování ve společnosti.
      Vy musíte vědět, jak které účtování ovlivní rozhodování ve firmě.
      Chodila jsem na audit do menší společnosti a tam měsíční náklady, které nebyly do konce daného měsíce fakturovány (nedošla faktura), účtovali na základě dohadných položek. Každý měsíc na konci. A když dorazila faktura, tak dohadnou položku zrušili.

      Když po dovolené přijdete do práce, tak všechny faktury jsou ještě ve schránce a nevíte, kdy dorazily? Není nikdo, kdo by na ně napsal datum přijetí?

    • 13. 10. 2016 11:47

      JUi (neregistrovaný) 80.188.9.---

      Re: Datum účetního případu a SW Pohoda
      Děkuji.
      Většinou jsou faktury skutečně ve schránce (pokud se jednatelé nestaví a schránku z důvodu přeplněnosti nevyberou - faktury ale neotevírají). Míváme celofiremní dovolenou, takže firma je úplně zavřená.

    • 13. 10. 2016 12:15

      .

      Re: Datum účetního případu a SW Pohoda
      Mám variantu pro klienty, kteří nesnáší papírování. Faktury zadávám s datem vystavení dokladu. Stejně dnes už většinou faktury chodí bez prodlení po vystavení mailem, tak mi jen přepošlou mail s fakturou a tam je to s datem snažší, vytisknu i mail. Klienti jsou seznámeni s tím, že můžeme být v důkazní nouzi kvůli okamžiku možnosti uplatnění odpočtu DPH, ale neřeší to.

    • 13. 10. 2016 12:25

      JUi (neregistrovaný) 80.188.9.---

      Re: Datum účetního případu a SW Pohoda
      Moc děkuji za předání zkušeností, vážím si toho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).