Právní rada z internetové poradny zní:
" V zásadě lze za vhodnou formu doručení výpovědi ze strany zaměstnance považovat jak formální doručení, tak doručení neformální - např. poštou, osobně, předáním nadřízenému zaměstnanci nebo i jiným způsobem. Postačí, když vámi podepsaný originál výpovědi jakýmkoliv způsobem dostanete do sféry zaměstnavatele, například na jeho recepci atp.
Ve vašem případě zaměstnavatel přijetí písemného vyhotovení výpovědi předávaného z vaší strany odmítl. Takovéto odmítnutí však z právního hlediska považujeme za doručení. Zaměstnavateli jste poskytla možnost, aby se s předmětnou písemností a jejím obsahem seznámil. Pokud ji nechtěl převzít, je to jeho rozhodnutí, výpověď byla i bez toho doručena a její účinky nastanou."
Je to pravda? Tedy pokud není ve firmě kromě zaměstnavatele nikdo, kdo by mohl výpověď převzít, a výpověď je předávána přímo zaměstnavateli (nejlépe zřejmě se svědkem), pak je i v případě odmítnutí převzetí tato výpověď považována za zaměstnavateli doručenou?
Takže když si zaměstnavatel postaví hlavu, že výpověď nepřijme (a nemá ani žádného zástupce nebo odpovědného zaměstnance, kterému by ji mohl zaměstnanec předat), tak je zaměstnanec prakticky jeho otrokem a nemůže nijak ukončit zaměstnání, ve kterém už nechce být? Přece by v právním státě mělo existovat nějaké řešení takovéto situace. Samozřejmě něco jiného je, pokud zaměstnavatel poruší nějakou závažnou povinnost vůči zaměstnanci, ale o to v tomto případě nejde.
Narazil jsem na internetové vyjádření nějaké právničky ve věci nepřevzetí výpovědi zaměstnavatelem :
kopie textu :
Zaměstnanec doručuje písemnost určenou zaměstnavateli zpravidla osobním předáním v místě sídla zaměstnavatele. Na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen převzetí písemnosti potvrdit. Písemnost v tomto případě nemusí přebírat osobně zaměstnavatel, postačí i oprávněný zaměstnanec (např. v podatelně, na personálním oddělení apod.). Zaměstnanec může pochopitelně doručit písemnost zaměstnavateli i poštou nebo prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Právě v situaci, kdy zaměstnavatel písemnost převzít odmítá nebo mu ji osobně předat nelze z jiných důvodů, je doručení prostřednictvím provozovatele poštovních služeb nejdostupnější řešení. Pak je optimální písemnost zaslat zaměstnavateli s dodejkou, neboť budete potřebovat potvrzení o doručení v písemné podobě. U této formy doručování je pro určení okamžiku doručení písemnosti třeba využít zkušeností soudní praxe, kde se ustálil názor, že písemnost zaměstnance je doručena, jakmile se dostane do sféry zaměstnavatelovy dispozice. To je v okamžiku, kdy zaměstnavatel získá možnost seznámit se s danou písemností. Není přitom vždy nezbytné, aby se zaměstnavatel opravdu s obsahem listiny seznámil, rozhodující je, aby tuto možnost objektivně měl.
Z toho bych chápal, že po odeslání výpovědi poštou, doporučeně s dodejkou by v případě následného sporu u soudu měl být závěr, že zaměstnavatel měl možnost se s výpovědí seznámit, i když poštu nepřevzal ?! Zajímavá je formulace " .. využít zkušeností soudní praxe, kde se ustálil názor, že písemnost zaměstnance je doručena, jakmile se dostane do sféry zaměstnavatelovy dispozice ...", ale znáte náš Absurdistán - jeden problém, 2 právníci, 3 různé názory.
Na druhou stranu, jak píšete, zaměstnanec se domnívá ?!), že zaměstnavatel poštu nepřevezme - a co když ano ?! Asi v první etapě nezbývá nic jiného než ta doporučená pošta s dodejkou !
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
26. 6. 2019 8:22
Zaměstnankyně chce dát 2měsíční výpověď a zaměstnavatel odmítá převzít. Chce tedy zaslat výpověď poštou doporučeně, ale domnívá se, že zaměstnavatel odmítne i tuto možnost. Výpověď se jí vrátí zpět. Jak se postupuje?
Běží výpověď i nepřevzata zaměstnavatelem.
Děkuji za radu.
Renáta