Hlavní navigace

Zrušení pracovní pozice

  • (neregistrovaný) 185.131.62.---

    30. 10. 2019 22:02

    Dobrý večer.
    V polovině září byla v naší s.r.o. jednatelem zrušena pozice Finanční a administrativní manažerky pro ČR a SK z důvodu snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce. Ukončení PP proběhlo dohodou s odstupným ve výši 3měsíční mzdy. Já pracuji jako zástup této manažerky jako ekonom po dobu její 4leté rodičovské dovolené na dobu určitou.
    Zhruba po 6 týdnech ale přijímáme bez výběrového řízení novou Finanční manažerku (kamarádku ředitele) na pozici Finanční manažerka se mzdou vyšší cca o 50%, než měla původní manažerka.
    Je tento postup v pořádku?
    Děkuji velmi za vaše názory.
    V,

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 30. 10. 2019 22:55

      Aion (neregistrovaný) ---.164.broadband5.iol.cz

      Čtu to dokola a moc tomu nerozumím. Nějaká manažerka byla na RD, vy ji zastupujete v PP na dobu určitou. Pozice byla zrušena, s manažerkou byla uzavřena dohoda o rozvázání PP. Je-li to takto, PP mel byt rozvázán i s vámi (s odstupným). Přijetí další manažerky je věc jiná, že to bylo bez výběrového řízení, není vaše věc. Více psát nebudu, nevím, jak to je.

    • 31. 10. 2019 9:28

      veveverka (neregistrovaný) 185.131.62.---

      Ano, je to tak. Moje pozice ve firmě ekonom. Se mnou nebyl rozvázán pracovní poměr, jelikož mám novou paní manažerku zaučovat, a to v délce 3 měsíců nejméně a s možností prodloužení dle potřeby.
      Z mého pohledu je poněkud nestandardní zrušit pozici z důvodu zefektivnění práce a 1,5 měsíce nato přijmout člověka na tutéž pozici, ale možná se mýlím, nejsem v pracovní právu dostatečně zkušená.
      V.

    • 31. 10. 2019 10:22

      . (neregistrovaný) 178.17.10.---

      OT. Co přesně řešíte? Postup – „bez výběrového řízení“ atd., nebo svoji situaci, kdy se bez dobrého právníka, obeznalého pracovního práva neobejdete? Laicky se zeptám a doufám, že odborník (pokud bude ochotný se dále do diskuze zapojit a příliš mně neukamenuje) dotazy doplní. Ke kterému datu byla zrušena pozice pracovní manažerky? Váš pracovní poměr byl uzavřen na dobu určitou – na přesně jakou dobu + hlavně na jakou pozici? Protože 4letou rodičovskou dovolenou český zákoník práce nezná a Vaše vyjádření je v tomto nejednoznačné. Jednou uvádíte, "Já pracuji jako zástup této manažerky jako ekonom" - tak jste či nejste "zástup" za pozici "Finanční a administrativní manažerky pro ČR a SK"- či jste v tomto okamžiku pouze "přijatá jako osoba, která má novou paní manažerku zaučovat"?
      Jen nechápu, proč by měla s.r.o. vypisovat na nějakou pozici výběrové řízení. Nechtěla bych se angažovat v dotazu, kde převažuje pouze

    • 31. 10. 2019 10:41

      III (neregistrovaný) 46.227.168.---

      Otázka je, o co vám vlastně jde. Zda o vaši pozici nebo o přijetí někoho nového, do čehož vám ale nic není. Napište přesně znění vaší smlouvy - druh práce, doba na kterou je PP uzavřen. Např. máte pouze druh práce ekonom, doba určitá do …. nebo třeba zástup za paní xy po dobu RD, neplaceného volna atd. Bez toho nikdo nic konkrétního vám neřekne. Koho vlastně chtějí přijmout a jakou ten dotyčný bude mít pracovní náplň, to neřešíte vy, ale personalista s vedením firmy. Pokud bude mzda cca o 50% vyšší, dá se předpokládat, že pracovní náplň bude diametrálně odlišná od té původní a tudíž není žádný problém ani v časové souvislosti se zrušením a vytvořením nového místa.

    • 31. 10. 2019 12:54

      veveverka (neregistrovaný) 185.131.62.---

      Co řeším je rozhodnutí, jak se mám v dané situaci zachovat a taky mít povědomost o správnosti jednání nového šéfa. Jsme malá firma do 10 zaměstnanců, dceřiná společnost matky z EU. Roční brat cca 60mil. Kč. V pracovní smlouvě mám uvedeno "účetní - ekonom" na dobu určitou jako zástup FM po dobu její RD (3 roky). Na žádost FM o neplacené volno do doby 4. roku věku dítěte byla dodatkem moje doba určitá prodloužena do data 4. roku věku dítěte. Nezáleželo mi znění pozice v pracovně smlouvě. Zpracovávala jsem kompletní účetnictví včetně mezd, výpočtu bonusů, rezerv, DP a OP, spolupráce s daňovým poradcem na DPPO, DPH i intrastat pro CZ i SK, budget výsledovky i rozvahy, controlling a měsíční reporting matce o odchylkách skutečnost vs. budget prodejů, rozvahy i výsledovky.
      Necelé 2 týdny po zrušení pozice bývalé FM jsem dostala k podpisu další prodloužení PS na dobu určitou z důvodu předávání agendy nové FM i s jejím jménem, která má trvat 3 měsíce. Nová FM dle LinkedIn pracovala 14 let jako manager v BIG4, ale není to pravda, je to kámoška šéfa z bývalé firmy, proto požaduje tak dlouhé zaškolení (náš rybníček je malý). Před těmi 14 lety pracovala jako senior účetní. Nárůst mzdy je díky car allowance ve velmi štědré výši.

    • 31. 10. 2019 13:40

      veveverka (neregistrovaný) 185.131.62.---

      Ano, původně mi šéf nabízel odměnu pokud zaučení dopadne zdárně, v dodatku smlouvy to ale uvedené není. Naopak ještě při návštěvě nové FM ji přede mnou ujistil, že pokud 3 měsíce nebudou dostačující, tak spolu domluvíme moji další spolupráci.

    • 31. 10. 2019 13:51

      III (neregistrovaný) 46.227.168.---

      Pokud jste podepsala poslední dodatek, kde je uvedeno přesné datum skončení PP, tak tím dnem váš PP skončí. Další prodloužení již není možné, uzavřít by s vámi mohl jedině nějakou formu dohody - o provedení práce, nebo o pracovní činnosti.

    • 31. 10. 2019 14:00

      . (neregistrovaný) 178.17.10.---

      "Necelé 2 týdny po zrušení pozice bývalé FM" - jak mohla tazatelka pracovat po datu zrušení této pozici dále na této pozici, když tato pozice byla zrušena? Jak mohla dostat prodloužení PS k tého pozici, když tato pozice byla zrušena?

    • 31. 10. 2019 14:28

      III (neregistrovaný) 46.227.168.---

      proč by nemohla ? Pozice byla zrušena např. dnem 1.10. a oni se dohodli s původní zaměstnankyní na skončení dohodou dnem 15.9., takže těch 14 dní ještě pozice existovala a ona mezitím podepsala další dodatek. Problém by mohl nastat v případě, že doba určitá by byla vázána pouze např. na dobu neplaceného volna původní zaměstnankyně, kdy skončením nepl. volna by skončil PP této zástupkyně. Pokud ale byl dodatek znění např. PP se prodlužuje do … a termín toho 1 roku, tak je to v pořádku. Proto pořád píšu , že je potřeba znát naprosto přesné termíny a přesná znění dodatků. Jinak jsou to vše jen dohady.

    • 31. 10. 2019 15:00

      veveverka (neregistrovaný) 185.131.62.---

      Pokud jde o datumy, je to přesně opačně.
      Cituji z dodatku prvního prodloužení: "se dohodli na prvním prodloužení PP na dobu určitou, a to konkrétně na dobu nepřítomnosti zaměstnankyně XY po dobu trvání její RD a neplaceného volna, nejdéle do data 4.12.2019".
      Pozice paní XY ale byla zrušena ke dni 16.9.2019 v rámci organizační změny.
      Já jsem ale dostala další dodatek o prodloužení do příštího roku až dne 27.9.2019.

      Neměl tedy být můj PP zrušen současně se zrušením pozice paní XY, a to dne 16.9.2019?

      Děkuji
      V.

    • 31. 10. 2019 16:16

      dann (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

      Otázka je, zda opravdu byla organizační změna provedena dnem 16.9.2019. Zatím jsem se ve své praxi nesetkal s tím, že by byla organizační změna provedena v průběhu měsíce, protože většina zaměstnavatelů dopředu neví, že se se zaměstnancem dohodne na ukončení dohodou, tedy , že neproběhne celá výpovědní doba. Většinou je např. organizační změna provedena tak, že nabývá účinnosti např. dnem 1.10. a zaměstnanec dostane do konce měsíce srpna výpověď, aby obvyklá 2 měs. výpovědní doba proběhla v době, kdy místo existuje. To, že se pak se zaměstnancem dohodne na ukončení třeba 10.9. neznamená, že když skončí PP toho zaměstnance, že zároveň zaniká i to pracovní místo. To zaniká až nabytím účinnosti organizační změny. Pokud by ale místo prokazatelně skončilo tak, jak vy píšete, vy nadále pracovala s vědomím zaměstnavatele, tak se domnívám, že by mohlo dojít i k tomu, že se váš PP změnil na dobu neurčitou. Tohle ale není na diskuzi na netu, ale na poradu s právníkem.

    • 31. 10. 2019 16:49

      veveverka (neregistrovaný) 185.131.62.---

      Kopii odstavce o zrušení pozice s datem 16.9.2019 a uvedeným § jsem obdržela e-mailem od šéfa, musel mi předat pro posouzení daňové uznatelnosti vyplaceného odstupného. Pokud mi tedy doporučujete, navštívím s dokumenty právníka, jestli je vůbec dodatek č. 3 po zrušení pozice paní XY vůbec platný a jestli rovněž nevznikl nárok na odstupné.
      Děkuji

    • 31. 10. 2019 17:15

      Aion (neregistrovaný) ---.164.broadband5.iol.cz

      Pokud by byl neplatný, tak by se zřejmě jednalo o relativní neplatnost, o které rozhoduje soud.

    • 31. 10. 2019 17:49

      dann (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

      Dobrý den, prosím, můžete mi napsat váš názor na celou tuto situaci ? Nevím, jestli si některé situace vykládám správně. Já si totiž myslím, že nárok na odstupné paní, která zastupuje (pokud nebylo ve smlouvě uvedeno přesné datum, do kdy se prodlužuje, ale jen ... po dobu RD a neplaceného volna paní xy...) nemohl vzniknout, protože paní ukončila RD nebo neplacené volno a je jedno z jakého důvodu. Tím okamžikem (ukončením nepl. volna) , dle mne, končí pracovní poměr zastupující zaměstnankyně.
      Vzhledem k tomu, že ale paní nadále pracovala s vědomím zaměstnavatele, PP se změnil na dobu neurčitou, kterou ale paní zastupující podpisem dalšího dodatku (dohody o změně) opět změnila na dobu určitou. Zaměstnavatel z toho tedy vyjde vítězně, protože PP paní,která zastupuje skončí datem uvedeným v poslední dohodě o změně sjednaných podmínek. Nebo něco chápu nebo si vykládám blbě ? Moc děkuji za případné upozornění na chybný výklad a vysvětlení.

    • 31. 10. 2019 18:17

      Aion (neregistrovaný) ---.164.broadband5.iol.cz

      Neberte to jako neochotu, ale informace jsou protichůdné nebo neúplné, že to prostě nejde. Už v první větě dotazu je zmíněna finanční a administrativní manažerka, pak "já ji zastupuji jako ekonomka". Abych se vyjádřila, což mi potíže nečiní, bych potřebovala vidět CELÉ znění všech dokumentů. Navíc mi připadá, že tazatelce až tak nejde o postavení, ve kterém se nachází, jako o kritiku zaměstnavatele, co si "dovolil".

    • 31. 10. 2019 19:11

      veveverka (neregistrovaný) 185.131.62.---

      Proč mám psanou jinou pozici ve smlouvě než měla kolegyně to opravdu nevím, a protože jsem nikdy nepotřebovala být manažerem na papíře, tak toto jsem opravdu neřešila. Zřejmě k tomu měla tehdejší paní šéfová s paní XY své důvody.
      Pokud jde o Vaši domněnku, tak je zcela správná. Ale nejde o moji uraženou ješitnost. Nový šéf nikdy nevedl lidi, je to egocentrista bez dětí či přítelkyně (dle něj výhoda), a je mi líto řeznického psa, ke kterému je jeho chování přirovnáváno kolegy. Byli jsme fajn kolektiv. Dva zaměstnanci již byli odejiti, ten druhý se bohužel nechal přemluvit na 3měsíční mzdu, přitom dle zákona měl nárok na 2 + 3. Další mi sdělila, že dává výpověď.
      Já nemám na rozdíl od kolegů co ztratit, pokud jde o tuto firmu. Bez problému snáším excesy šéfů, pokud ovšem nejde o podfuky a lhaní. Proto do toho šťourám a pokud by se pro mne nějaká výhoda přeci jen vynořila, beru to jako bonus.

    • 31. 10. 2019 13:36

      III (neregistrovaný) 46.227.168.---

      Tak když shrneme podstatné, máte smlouvu na dobu určitou - po dobu RD zaměstnankyně xy, prodlouženou dodatkem do 4 let věku dítěte, dále jste podepsala další dodatek na dobu 3 měsíců. V tom nevidím žádný problém, po uplynutí této doby váš pracovní poměr skončí. Otázka je, jak bylo prodloužení uděláno, zda "do 4 let věku dítěte" nebo určeno datumově, do kdy se prodlužuje. Neumím to asi přesně popsat, ale pokud máte poslední dodatek, že PP se prodlužuje do .. a teď přesné datum, z důvodu zaškolení, tak tím určeným dnem váš prac. poměr končí. Co bude s nově vytvářenou pozicí ve firmě, to opravdu není vaše starost a s vaším pracovním poměrem to asi už vůbec nesouvisí. Důležitá je přesná citace těch prodloužení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).