Hlavní navigace

Jak účtovat kooperaci?

  • (neregistrovaný)

    25. 11. 2019 7:27

    Dobrý den,
    jsme výrobní firma. U některých našich výrobků musíme využít kooperace, tedy dát je dílčí úpravu jiné firmě (nařežeme a slepíme modřínové desky, ale nemáme lakovnu a to pro nás dělá jiná firma). Jak účtovat tyto náklady? K výrobku na sklad a dát do nákladů až při prodeji?

    Děkuji za odpověď, Karel

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 25. 11. 2019 13:52

      T. (neregistrovaný)

      Dobrý den, jde o náklady spojené s výrobou, musí tedy vstupovat prostřednictvím kalkulací do ocenění výrobku stejně jako jiné přímé náklady a dále nepřímé náklady. Tedy předpokládám, že účtujete podvojně.
      př.
      Materiál pro výrobu účtujete např. na 501.500
      Služby nakoupené na výrobu např. 518.500
      Mzdové náklady zam. ve výrobě např. 521.500
      a spousta dalších možných přímých nákladů na výrobek
      Znáte tedy přímé náklady na výrobu
      .... pak vyčíslíte ještě nepřímé náklady a dostáváte celkové náklady na výrobek(y) a můžete provést ocenění.
      Jakmile výrobek dokončíte, dáte jej na sklad vlastních výrobků= Vzrostou vám Aktiva a sníží se Náklady.
      Když zásoby prodáte= zvýší se Aktiva (vznik pohledávky nebo přísun hotovosti) a zvýšíte Výnosy z prodeje, musíte je také současně vyskladnit= Sníží se Aktiva a zvýší Náklad.

      Bez kalkulací na výrobek to asi nepůjde ..... při výrobě je to dost důležitá položka ve vztahu k zjištění hospodářské ho výsledku a následně základu daně. Snad jen kdybyste k rozvahovému dni neměli nic na skladě ( ani materiál, ani výrobky, ani nedokončenou výrobu apod.)

      Snad jsem vám nezamotala ještě více hlavu.

    • 26. 11. 2019 9:55

      Karel Cheval (neregistrovaný)

      Děkuji za odpověď. Šlo mi o situaci, kdy zákazník chce od nás dodat nalakované desky, ale lakování pro nás dělá jiná firma. Takže fakturu od firmy, která nám provede lakování, zaúčtujeme na 518, jestli Vám dobře rozumím. Uvažoval jsem, jestli to nebude náhodou 123.
      Děkuji, Karel

    • 26. 11. 2019 9:58

      Karel Cheval (neregistrovaný)

      Ještě pro upřesnění, popisuji situaci, kdy nalakovaná deska se vrátí k nám a my ji naskladníme.

    • 27. 11. 2019 9:56

      T. (neregistrovaný)

      Zboží= nakoupím a v nezměněném stavu prodám
      Výrobek= nakoupím materiál a z něj něco vyrobím nebo nechám vyrobit u někoho jiného nebo mi s výrobou "pomůže" jiná firma. Jde o běžný proces výroby, kdy výrobce není schopen z různých důvodu si celou výrobu zajistit sám.
      Na ten sklad, jak píšete, se to dostane, ale prostřednictvím ocenění.
      Můžete mít v procesu výroby více skladů (materiál, polotovary, výrobky) a vždy při naskladnění stanovujete jeho hodnotu na základě ocenění.
      Materiál oceňujete pořizovací cenou.
      Polotovary, výrobky, nedokončenou výrobu oceňujete přes kalkulaci.
      Je dobré si nastudovat a rozmyslet, jak metodu pro vaší výrobu použít.
      Pokud jste se do výroby pustili, tak asi nějakou představu o prodejní ceně máte. Tím pádem asi víte, jaké náklady budou a jaké zisky potřebujete- chcete.
      "Účetnictví prostě jen tyto procesy zachycuje a účetní si pak s nimi hraje a daňový poradce vám vykouzlí základ daně a auditor řekne, že je to důvěryhodné .... a nebo taky všichni řeknou, že to děláte blbě."
      Já bych si vzala tužku a papír, proces výroby bych si na něj načmárala a začala bych prostě počítat a přepočítávat množství, hodiny práce a pod. v návaznosti na vynaložené náklady a stupeň rozpracovanosti. S tímto oceněním bych pracovala celý rok,nebo nějaké zvolené období a na konci se podle stavu zásob a uvidí, jestli jsem to vypočetla dobře. Kdyby to bylo špatně, tak bych to k poslednímu dni období přecenila.

    • 27. 11. 2019 10:02

      T. (neregistrovaný)

      A ty desky lakujete běžně nebo ojediněle na přání zákazníka?
      Možná, že kdyby lakované desky nebyl váš normální sortiment a netvořili byste zásoby lakovaných desek, tak by šlo účtovat i jinak.

    • 27. 11. 2019 10:24

      Karel Cheval (neregistrovaný)

      Děkuji za odpověď.
      Pokud vezmu model IKEA na jedné straně a zakázkovou výrobu na straně druhé, jsme někde uprostřed. Je hodně výrobků, které se opakují ve velkých cyklech, případně u různých zákazníků. Pak je hodně výrobků speciálních. Kooperace není běžná součást naší výroby, ale dochází k ní.
      Takže koupíme materiál pro výrobu, následně z něho uděláme například desky, ale musíme je nechat nalakovat. Náklady na tuto kooperaci účtujeme na 518. Majitel firmy si toho teď všiml a táže se, jestli to není špatně a nemá se to účtovat jinak. Jediné co mě napadá, je 123.
      K.

    • 27. 11. 2019 11:03

      T. (neregistrovaný)

      Ten, kdo dělá ocenění zásob nalakovaných desek, musí vědět o nákladech na jejich nalakování a zahrnuje to do kalkulace.
      Pokud ví a zahrnuje, pak to při naskladnění na 123 dostal.
      Pokud ví, ale nezahrnul, pak to zůstává v nákladech a na 123 se to nedostane, tím pádem máte nadhodnocené daňové náklady a špatně oceněné zásoby.
      Pokud neví, tak nezahrnul, pak to zůstává v nákladech a na 123 se to nedostane, tím pádem máte nadhodnocené daňové náklady a špatně oceněné zásoby.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).