Vy (odběratel) vezmete všechny faktury s DUZP 2019 a zaúčtujete je do roku 2019. Ovšem dodavatel vezme všechny faktury vystavené v roce 2020 a zaúčtuje je do roku 2020. Vy k 31.12. evidujete závazek, ale on neviduje pohhledávku. A není síla, jak to dát dohromady, protože u vás i u něj se jedná o pár dokladů a nepředpokládám, že vy či on změní způsob nakládání s doklady a jejich účtování na přelomu účetních období. Účtujete faktury na přelomu listopadu a prosince podle stejných pravidel jako na přelomu účetních období? Myslím, že ne. A on zřejmě celý rok pořád stejně.
Vžyť to takhle funguje i obráceně. Vy jako odběratel můžete zaúčtovat přijatou fakturu do roku 2020, dodavatel po vás bude vyžadovat potvrzení své pohledávky a vy mu nevyhovíte, protože závazek máte evidovaný až v roce 2020 (u cizoměnových je to správně i podle standardů). Účtuje to přes časové rozlišení, tedy pokud má rozvahový den taky 31.12. (klidně ho může mít kdykoli jindy).
Tak já nevím, stojím si na vedení? Píšu, že dodavatel argumentuje tím, že SVOU fakturu, kterou ON vystavil s DUZP 31.12.2019 má v roce 2020 - tomu já nerozumím. Tomu, co vy píšete ano, samozřejmě, že si já můžu jeho fakturu, kterou vystavil v 2020 zaúčtovat až v roce 2020, přesto že má DUZP 2019 a řešit přes časové rozlišení.
Z ČÚS č. 001. Já se snažím vysvětlit, že jedna věc je, jak to má být správně a druhá věc, jak a kdy a kam se to zaúčtuje. A když to zkrátka jde čtyřmi způsoby, tak se ve výsledku můžete sejít 4x nebo jen 1x a přesto to budou mít oba správně a proto to pravdivé potvrzení získá jen v jednom případě.
Řešíte kvůli finančnímu auditu, nebo kvůli uznání dluhů, nebo co má být výsledkem odsouhlasení?
Chcete od druhé strany "natvrdo" odsouhlasit Vaše stavy, nebo jim dopisu píšete něco na způsob
"Prosíme Vás o odsouhlasení uvedených skutečností, v případě zjištění rozdílů o upřesnění výše Vámi evidovaného závazku k 31. prosinci 2019"?
Nemůžete se s nimi domluvit, že Vám sice neodsouhlasí Vaše stavy k 31.12.2019, ale že Vám do formuláře vyznačí které pohledávky mají zaevidovány např. až v roce 2020 a vrátí Vám ho takto doplněný?
Kvůli FÚ ne, kvůli účetní závěrky. Ano, něco v tom smyslu, jak píšete v uvozovkách, můžu se s nimi domluvit, že mi tam dopíšou své odlišné skutečnosti, mě ale hlavně zajímá, jak se to dělá správně. Hledala jsem i tady na diskuzích, taky rozdílné názory (někdo podle DUZP někdo podle data vystavení s odůvodněním, že faktura nemohla být přijatá v prosinci, když byla vystavená v lednu) a jak jsem psala výše v §29 a 30 zákona o účetnictví jsem odpověď nenašla.
Moc děkuji.
Podle mého názoru je jasné, že pro vás je to závazek roku 2019, pro dodavatele pohledávka roku 2019.
Je pravda, že podle diskuzí se to řeší různě, někdo zaúčtováním faktury podle DUZP (to je můj názor), někdo to řeší přes časové rozlišení.
A co se týče inventury, když si dáte do poznámky k této položce informaci o tom co vám sdělil dodavatel, tak vám nemůže nikdo nic namítat. Pořád je to váš závazek, vydokladovat to kdykoliv můžete.
No právě, že pro něho by to měla být pohledávka roku 2019, takže nechápu proč řeší, že my jsme ji nemohli mít v evidenci k 31.12.2019. Ještě jsem se s touto odpovědí nesetkala.
Ano, vyřeším si to poznámkou, já jsem jen prostě chtěla zapátrat, jak se to vlastně má správně dělat, můj názor je také dle DUZP, ale právě nevím, o co tento názor opřít.
Podle mne, to jednoznačně vychází z akruálního principu.
Pokud mám takovouto fakturu přede dnem sestavení účetní závěrky, zaúčtuji na 321 a je to závazkek roku 2019. Pokud bych ji neměl, ale o závazku bych věděl, tak bych použil dohad. U dodavatele je to v opačném gardu.
Nekdo si to zřejmě smotává s ZDPH, kde může uplatnit na vstupu až má doklad. Ale to je o něčem úplně jiném.
Zdravím, okamžik uskutečnění účetního případu, to je oč tu běží - kdy se stala ta událost, která se "popisuje v dokladu". Přesně, nesmí se do toho motat odpočet u DPH, a zpravidla taky víme předem o fakturách, která nám mají přijít.
Když jsme potvrzovali druhé straně a něco jsme měli jinak (jak jako dodavatelé, tak jako odběratelé), tak jsme popsali do poznámek rozdíl a vysvětlili proč. Nikdy to žádný auditor neřešil.
Dobrý den, vůbec nechápu, jak můžete mít závazek "na odsouhlasení"
v roce 2019 !!!! Vždyť jí vystavoval v roce 2020 !!!! O téhle faktuře máte povinnost účtovat v roce 2020 !!! A vy si to pak dáte přes dohadný účty do nákladů roku 2019. Toho dotyčného to prostě nezajímá, že vy jste si to nějakým "zvláštním" přemýšlením dala jako závazek roku 2019 !? Měla jste se s ním domluvit, ať jí vystaví ještě k 31.12.2019 a tak po tom, by to byl pro vás závazek r. 2019. Nepleťte si DUZP a závazky. Pěkný den
Původní dotaz byl k tomu zda takováto faktura je závazek ke dni závěrky. Podle mého názoru ano a účtuji to proto na účet 321 (což je závazkový účet).
O nákladech se tady zatím řeč nevedla, tento náklad je snad jasně na základě akruálního principu nákladem roku 2019. Jestli to zaúčtovat na základě přijaté faktury nebo interním dokladem jako dohad to bylo jádrem této diskuze.
O závazku ùčtujete na základě příchozí faktury, pokud ji dodavatel vystaví v roce 2020, ùčtujete do závazků v roce 2020, ale náklad roku 2019. Nemůžete vystavenou fakturu z roku 2020 zaúčtovat do r. 2019, je to náklad z roku 2019, ale závazek z roku 2020. Tak neříkejte nesmysly. Proto jim to ta firma nepotvrdila, pro ně je to pohledávka z roku 2020, ale musi to zaúčtovat jako výnos z roku 2019.
Ale chápe …. absolutně vzato bychom na každý účetní případ, ke kterému dostaneme doklad později než ve vteřině jeho uskutečnění, měli neprodleně vytvářet dohadné položky, protože účetnictví má přece věrně zobrazovat blablabla …. hospodaření jednotky v každém okamžiku.
Takže abychom se z toho neudohadnopoložkovali, někteří z nás prostě účtují doklady ke dni (do období), ve kterém nastal účetní případ, i když jsou doručeny později (v dokonalém účetním světě bychom ten doklad dávno měli). Jinak řečeno - účtujeme k dni, ve kterému se podle našeho názoru uskutečnil účetní případ a na datum vystavení/doručení dokladu poněkud dlabeme.
Příklad na mzdy sedí, docházky a dovolenky dostanu 5. den následujícího měsíce, nějaký den se s tím patlám, celkové náklady, odvody a závazky vím k 10. - to mám dělat k poslednímu dni minulého měsíce dohad a k 10. rozúčtování?
Máte pravdu, že se to soustřeďuje na definici "dne uskutečnění účetního případu". Neviděl bych to tak složitě jako vy s těmi dohady, když se podívám na ČUS 001 odst. 2.4.3. tak je tam řečeno "Okamžikem uskutečnění účetního případu je den, ve kterém dojde ke splnění dodávky, .... atd."
Možná ta diskuze vzniká proto, že některý program umožňuje zadat takovéto doklady v číselné řadě nového roku a zaúčtuje je podle zadaného "dne uskutečnění účetního případu" do starého roku (tuším že to umí Pohoda, ale nejsem si jistý).
Je zajímavé, jak se tady někdy rozvíjejí vášnivé diskuze, ta původní tazatelka asi na to hledí jako ...
A teď nastává otázka, když blbě fakturu z roku 2020 zaúčtujete za rok 2019, vy si uplatňujete DPH za 2019??? Zapněte prosím mozek. Rozhraní roku je ošemetná věc, pokud nechcete to dělat blbě, tak odběratel musí dát vystavení dokladu 31.12.2019. To je jen rada. Nemůžete fakturu z roku 2020 zadat do roku 2019, tohle neumí ani Pohoda. Zadává to člověk, nemůže být předností DUZP, ale datum vystavení. To už konečně pochopte.
Jak si tak pročítám celou diskusi, tak nestačím kroutit hlavou. V tomto oboru se pohybuji už prakticky půl století. Díky naším zákonodárcům je vše složitější a složitější. Zákony na sebe nenavazují, jak bývalo zvykem a pak nastává takovýto zmatek, protože, zákon DPH a zákon o dani z příjmů i zákon o účetnictví říká každý něco jiného. Účetní závěrka = roční období a rozhodně neuzavíráte hned 1.1. následného roku. Kvůli dani z příjmů musíte mít v uzávěrce všechny náklady týkající se toho ročního účetního období a kupodivu i dodnes, tak mluví i účetní zákon. V příštím období takovýto náklad sice můžete zaúčtovat, ale v příjmu je neodpočitatelný. DPH říká, že uplatnění je až po obdržení dokladu. Záleží i na nastavení SW a tak, jak už tu zaznělo buď 321 nebo časové rozlišení(dohad). Když už mám v době závěrky v ruce fakturu, tak už to není dohad. Inventůry rozvahových účtů děláme i kvůli sobě, zda nám někde během roku něco neulítlo a rozdíly vyčíslujeme. Je jedno, jak kdo má, či nemá pravdu v nastavení směrnic účtování na přelomu roku, jen se snažme si zbytečně nepřidělávat práci sami. To už za nás zvládli tvůrci zákonů a předpisů a vyhlášek
Samozřejmě to zadává člověk. Když já jako účetní dostanu takovýto doklad, tak musím vyhodnotit všechny náležitosti a důsledky zaúčtování (a taky za to nesu odpovědnost).
Já si to vyhodnotím, že je to náklad roku 2019, závazek ke dni účetní závěrky tj. k 31.12.2019, uplatnění DPH k okamžiku přijetí dokladu tj. leden 2020. A tak si to zaúčtuji a tak je to podle mne správně.
Pokud vy si ji zaúčtujete v lednu 2020 tak musíte navíc udělat dohad nákladů r. 2019, což já považuji za zbytečnou práci. A nemáte to v závazcích roku 2019, což sice nevadí z hlediska DP, ale není to úplně košér vzhledem k výkazu rozvaha.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
6. 2. 2020 13:16
Dobrý den,
prosím o radu. Dívala jsem se do zákona o účetnictví §29 a 30 a nenašla jsem odpověď. Našla jsem pouze, že inventarizaci provádějí účetní jednotky k okamžiku, ke kterému sestavují účetní závěrku. Dodavatel, kterému jsme zaslali formulář na odsouhlasení závazků k 31.12.2019 oponuje, že nepotvrdí, protože tam máme faktury vystavené z jejich strany v roce 2020 (DUZP 31.12.2019) a že to tam tudíž nemá co dělat.
Čím mu oponovat?
Děkuji.