Pracovní úraz - řešení

  • (neregistrovaný)

    18. 2. 2020 11:29

    Dobrý den,

    mohli byste mi prosím napsat, kdo ve Vašich firmách řeší pracovní úraz zda mzdová účetní nebo pracovník BOZP - zápis, dávání formulářů zam-cům pro lékaře k vyplnění, atd..?? Jde mi o to, že v předchozí firmě jsem jako mzdová účetní vypočítávala pouze ušlý výdělek, předala bezpečákovi a ten řešil ostatní náležitosti (zápisy, komunikaci s kooperativou, se zaměstnanci - dávání formulářů k lékaři, hlášení na pojišťovnu, inspektorát práce, atd.). A teď v nové firmě to chtějí po mě, kromě zápisu - ten dělá externí bezpečák. Nebo to rovnou vyplývá z popisu pracovního místa mzdové účetní???
    Nebo je někde uvedeno, kdo má takovéto věci řešit?? Většinou na internetu narazím, že hlásí úraz na pojišťovnu zaměstnavatel, zápis vypracuje zaměstnavatel...

    Děkuji za diskuzi, pěkný den

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 18. 2. 2020 11:57

      Jasná (neregistrovaný)

      Záleží na tom, jak je velká firma, jak to mají nastavené. Já jako mzdovka zaměstnaná ve středně velké organizaci mám na starosti i sepisování pracovních úrazů a vše s pracovními úrazy spojené.

    • 18. 2. 2020 12:08

      majda77 (neregistrovaný)

      firma má přes 300 zaměstnanců, tak jsem si naivně :-) myslela, že by tady mohl být nějaký člověk, který by to měl také na starosti. Tak si prostuduji na stránkách Kooperativy, jak se vše řeší, postup.

      Děkuji

    • 18. 2. 2020 13:18

      Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

      Velmi stručnou základní informaci můžete získat na adrese:

      http://bozppo-neu.cz/?page_id=649

      Uvádíte, že odborně způsobilá osoba sepisuje záznamy o úrazu. Doporučuji, zjistit si, zda je rozesílá na příslušné instituce (zdravotní pojišťovnu apod.). Jeden výtisk by vám měla poskytnout pro Kooperativu.

    • 18. 2. 2020 13:41

      majda77 (neregistrovaný)

      Dobrý den,

      velice Vám děkuji za informace.

      Na příslušné instituce to právě chtějí po mě, abych vše odesílala, dávala formuláře zaměstnancům po ukončení DPN atd. A to jsem je musela ještě urgovat, aby mi vůbec Zápis dodali, protože jsem ho potřebovala v lednu odeslat na OSSZ po 14 kal. dnech DPN. A to mi ještě říkali, že mi musí stačit dodat zápis až do pátého následujícího měsíce, což si myslím, že není správně.
      Po pravdě mi to moc nedalo, tak jsem se spojila s bezpečákem z bývalé práce a ten mi dokonce řekl, že si musím dát pozor, pokud bude zaměstnanec hospitalizován více jak 5 dnů, musí se na instituce hlásit neprodleně. U úrazu, který řeším, tak zaměstnance zrovna odvezla sanitka, takže ani nevím, jestli tam byl hospitalizován nebo ne.
      Takže, jak píši, musím si nastudovat.

      Děkuji moc, krásný den

    • 18. 2. 2020 13:54

      Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

      Toho, čeho jsem se obával, jste mi potvrdila. Prakticky řešíte vše. V tom případě doporučuji nejen výše uvedenou stránku, ale i ostatní stránky na adrese:

      http://bozppo-neu.cz/?page_id=652

      "Bezpečák" vám to řekl správně. Nejedná se o nijak jednoduchou agendu.

      Na OSSZ se neodesílá tento formulář "Záznam o úrazu", ale jiný formulář (jejich), který vyplňuje postižený.

    • 18. 2. 2020 13:11

      Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

      Uvádíte, že "většinou na internetu narazím, že hlásí úraz na pojišťovnu zaměstnavatel, zápis vypracuje zaměstnavatel..." To znamená, že by to měl dělat příslušný vedoucí zaměstnanec. Což není úplně běžné.

      Dříve bylo běžné, že vedoucí zaměstnanec (přímý nadřízený) provedl šetření vzniku úrazu a usoudil ji, že se jedná o pracovní úraz sepsal záznam o úrazu (on rozhoduje o tom, zda se jedná či nejedná o pracovní úraz). Sepsaný záznam o úrazu v potřebném množství výtisků předal technikovi BOZP a ten zařídil vše ostatní. Mzdová účetní provedla pouze výpočet výši náhrady ušlého výdělku, který předala technikovi BOZP k vyřízení.

      Dnes je poměrně běžné, že agendu vyřizuje mzdová účetní, neboť je snaha, aby se "bezpečák" nedostal k informaci kolik kdo bere (zvláště je-li externí). Podle ankety, kterou jsem před časem dělal vyřízení náhrad škody a nemajetkové újmy v 33 % dělá mzdová účetní a v 58 % odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů v prevenci rizik, tedy "bezpečák".

      Opravdu záleží na tom, jak který zaměstnavatel to má nastaveno. V každém případě by se ve vašem postavení bránil stanovení výše krácení náhrad. To je velmi nevděčné a doporučuji, aby bylo prováděno komisionálně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).