Pracovní úraz

  • (neregistrovaný)

    27. 5. 2020 17:58

    Dobrý den, pracovní úraz (pracovní neshopnost 3 týdny, bez hospitalizace) se taky musí do 5.dne následujícího měsíce nahlásit na inspektorát práce? Existuje nějaký formulář nebo jen stačí zaslat záznam o úrazu? Děkuji.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 27. 5. 2020 22:02

      Mirek22 (neregistrovaný)

      Státní úřad inspekce práce » Hlášení pracovních úrazů

      Hlášení pracovních úrazů
      Co je pracovní úraz
      Pracovním úrazem je poškození na zdraví zaměstnance nebo jeho smrt při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.

      Dle § 105 odst. 1 Zákoníku práce musí zaměstnavatel vyšetřit příčiny a okolnosti vzniku každého pracovního úrazu.

      Dle § 105 odst. 2 ZP musí v knize úrazů vést evidenci všech pracovních úrazů, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost delší než tři kalendářní dny (popř. žádná pracovní neschopnost).

      Dle § 105 odst. 3 ZP při pracovní neschopnosti delší než tři kalendářní dny a při úmrtí zaměstnance musí zaměstnavatel nejpozději do pěti pracovních dnů po oznámení úrazu vyhotovit záznam o pracovním úrazu a vést o pracovním úrazu dokumentaci (dle Nařízení vlády č. 201/2010Sb.).

      Druhy pracovních úrazů
      Smrtelný - takové poškození zdraví, na jehož následky úrazem postižený zaměstnanec nejpozději do 1 roku zemřel.
      Hospitalizace delší než 5 dní – takové poškození zdraví, jehož ošetřování si vyžádalo pobyt v nemocnici delší než 5 kalendářních dnů.
      Ostatní – takové poškození zdraví, na jehož následky je postižený v dočasné pracovní neschopnosti.

      Pro evidenci, hlášení a zasílání záznamu o úrazu platí Nařízení vlády č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010.
      Odkaz na formuláře "Záznam o úrazu" a "Záznam o úrazu - hlášení změn" jsou uvedeny níže.

      Odkaz na aktuální znění zákona na Portálu veřejné správy České republiky, (odkaz bude otevřen v novém okně)
      Nařízení vlády č. 201/2010 Sb. o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úraze.
      Odkaz na formulář "Záznam o úrazu" a "Záznam o úrazu - hlášení změn" na stránkách Ministrerstva práce a sociálních věcí.
      Platí od 1. 1. 2011.
      http://www.mpsv.cz/cs/9907 (odkaz se otevře v novém okně)
      Přehled povinností zaměstnavatelů a osob samostatně výdělečně činných v případě vzniku pracovních úrazů (pdf, 83.13 kB)
      Vytisknout Nahoru

    • 27. 5. 2020 22:55

      Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

      Dodáváte špatně. Na OSSZ zaměstnavatel nehlásí, ani se nezasílá záznam o úrazu ve smyslu pracovního úrazu. Záznam o úrazu, zcela jiný formulář, vyplňuje a na OSSZ zasílá zaměstnanec.

      Na pojišťovnu, u které je zaměstnavatel pojištěn pro případ své odpovědnosti za pracovní úraz nebo nemoc z povolání se jeden výtik záznamu o úrazu zasílá až v rámci vypořádání náhrad škody a nemajetkové újmy (zasílání do 5. následujícího měsíce je již několik let zrušeno).

    • 27. 5. 2020 22:48

      Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

      Ano, do 5. následujícího měsíce se musí zaslat záznam o úrazu na oblastní inspektorát práce (žádný další formulář se mu neposílá). Další výtisk záznamu o úrazu se též do 5. následujícího měsíce zasílá zdravotní pojišťovně, u které je postižený pojištěn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).