Když totiž plátci DPH přijde z EU faktura bez DPH (a samovyměřením si ji příjemce dodaní), je to jasné. Ale když přijde plátci DPH z EU faktura včetně DPH (což by neměla), co s tím?
Dobropis a vratku vystavil dodavatel z EU pár hodin po vystavení faktury (téhož dne) !
Tak mne napadlo zjednodušené řešení:
Protože se ví, že se ty doklady z EU (Faktura a dobropis) vzájemně vyruší - základy i DPH, nestačilo by jen tyto doklady zapsat třeba bez rozepisování DPH (jakoby od neplátce - tedy celkem včetně DPH), protože z hlediska účetního je potřeba je, aby proti nim hrály ty platby (platba a vratka)?
Faktura v celkové částce .... a její úhrada
Dobropis v celkové částce ... a jeho úhrada
Nebo je nutné oba doklady zapisovat včetně manipulace s DPH? Což se zdá zbytečné ...
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
17. 1. 2021 17:40
Mám tento dotaz na chytré hlavy :-)
Omylem nezakliknutý DIČ při objednávce software ze zahraničí (Německo). Okamžitě zaplaceno ONLINE.
Když přišel doklad, zjištěno, že účtovali DPH (jako neplátci DPH) a doklad neměl DIČ českého příjemce v hlavičce. Obratem kontaktován dodavatel, ten zrušil objednávku a vrátil peníze na PayPal. A samozřejmě vystavil DPH doklad s mínusem (dobropis).
Následně vše objednáno správně ... (došlá FA bez DPH a reverse charge ...).
Co s tou první fakturou? A dokladem vrácení? Je potřeba to vůbec dávat do účetnictví nebo to mít jen založeno a zaúčtovat platbu a vratku platby jako omyl?
Nebo tu fakturu zaúčtovat jako od neplátce (což dodavatel není - je plátce) a neúčtovat vůbec o DPH?
Problém je v tom, že první doklad nesplňuje náležitosti (nemá DIČ odběratele) a odběratel plátce DPH by takový doklad neměl ani zaúčtovat, ne?
Díky za názor ... jde o malou částku (v hodnotě cca 350 Kč) ...