Hlavní navigace

Bezpečnostní přestávky s respiratorem

• (neregistrovaný)

3. 3. 2021 22:07

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak je to s bezpečnostní přestávkou, když mi zaměstnavatel nařizuje 12hodin nosit respiratory, kvůli britské mutaci viru 100% času na pracovišti i pohyb po továrně i když budu sám. Je to možné? Pracuji jako seřizovač CNC strojů a prý naše pracoviště není rizikové a že se to na něj nevztahuje. Přesně si nepamatuji v jaké kategorii jsem zařazen a prý se přestávky po dvou hodinách nemusí dodržovat podle rizika pracoviště, že v zákonu 361/2007 to napsané je, já to nenašel. A tvrdí to i odborář, tak se chci zeptat jak to je, díky za odpověď

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 4. 3. 2021 9:33

Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

Problém je v tom, že poskytování respirátorů zaměstnavatelem na základě rozhodnutí vlády proti Covid-19 není poskytováním osobního ochranného pracovního prostředku (OOPP) ve smyslu zákoníku práce. Není tedy možné uplatnit požadavky uvedené v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., ve znění pozdějších předpisů, upravující používání OOPP, včetně bezpečnostních přestávek.

Avšak nošení respirátoru po vámi uvedenou dobu je opravdu nesmyslné. Zaměstnavatel by měl iniciativně, tedy bez toho, že mu to někdo nařídí, vytvořit při výkonu práce takové podmínky, kdy zaměstnanec bude moci po určité době na krátkou dobu respirátor odložit. "Trvalé" nošení respirátoru může vést např. ke vzniku ekzému (zaměstnanec bude mít nárok na náhradu škody a nemajetkové újmy vůči zaměstnavateli, které mu v důsledku toho vznikly), jakož i k snížení účinnosti, příp. až k nefunkčnosti, respirátorů, v důsledku jeho provlhnutí následkem propocení.