OSVČ hlavní nebo vedlejší? Podnikání na živnostenský list, nebo příjmy z "neživnosti"?
Počítala jste u pracovního poměru s tím, že náklady na zaměstnance jsou pro zaměstnavatele navýšeny o náklady na sociální a zdravotní pojištění, o náhrady za dovolenou a další náhrady (nemoc, svátky,..)? Cca to pak vychází tak, že celkové mzdové náklady jsou ještě o tak 50% vyšší.
Takže pokud má firma na určité práce rozpočet 600.000,-Kč, tak v tom není pro zaměstnance pouze hrubá mzda, ale i náklady na SP, ZP a další.
Dobře, budu se snažit to pochopit, tedy dám si cenu za jeden projekt 150 tis. a teď si musím porovnat, kolik dostanu čistého jako zaměstnanec a kolik jako osvč. Pokud budu mít firmu, tak musím započítat i pojistné zaměstnavatele. U osvč (služby architekta, designéra) paušál 40 % to chápu tak, že je to uměle vytvořené, takže pro čistý příjem si stejně musím zohlednit reálné náklady. Tomu s dovolenou rozumím, proplacená dovolená a prémie znamená vyšší náklad. Pak jsem vyčetla, že u osvč není zaplacené pojistné výdajem, ale pokud bude paušál, stejně už žadné další výdaje zohlednit nemůžu. Ve firmě si pak ještě mohu vyplatit podíl na zisku, ale tam je zdanění nejdřív 19 a pak 15 %. Co dál zohlednit prosím?
Děkuji.
Budete jako svobodný architekt, nebo jako podnikatel se živností "Projektová činnost ve výstavbě"?
Zákon č. 360/1992 Sb. § 14 odst. 1) písm a) NEBO § 14 odst. 1) písm b) ?
* svobodný architekt - můžete uplatnit výdaje procentem z příjmů podle ZDP 7/7 ve výši 40%
* podnikatel - můžete uplatnit výdaje procentem z příjmů podle ZPD 7/7 ve výši 60%
U hlavní činnosti OSVČ musíte počítat ne s vypočteným základem pro sociální a pro zdravotní pojištěním, ale s minimálním vyměřovacím základem. Je to ve smyslu, že pokud vydělám na příjmech za rok 50.tis.Kč = stejné jako když vydělám na příjmech za rok 300.tis.Kč (příklad, ne přesné částky).
Už jste si zjistila, kolik Vás bude stát roční odpovědnostní pojištění?
A to řešíme jen pro fyzickou osobu svobodné povolání, případě živnost x zaměstnání. Ne založení právnické osoby.
Já prostě nevím, to si mohu sama určit? Mám vystudovanou architekturu.
Je mi jasné, že je to složité téma a není jednoduchá odpověď, vím, že je časově i finančně náročnější založit firmu, ale mě se jednalo o nějaké rozhodující kritéria, podle kterým si řeknu, jestli je lepší být OSVČ nebo mít s.r.o., dovolená ano udělá nějaký rozdíl, ale o prémiích bych si přece rozhodovala sama, takže to teď nemusím při výpočtu zohledňovat nebo se pletu?
A paušální výdaje jsou tedy uměle vykonstruované? Takže když budu mít ten projekt za 150 tis a můj reálný výdaj bude např. 5 tis a ne 40 %, tak počítám čistý příjem příjem mínus reálný výdaj minus pojistné?
Jsem opravdu vděčná, že máte se mnou trpělivost. Děkuji.
Asi bych tedy začala tím, kolik Vás bude stát provoz Vaší vlastní kanceláře. Nájem. Energie. Voda. Stočné. Srážkovné. Odpady. Ostatní poplatky. Daně z nemovitosti pokud budete podnikat ve vlastní nemovitosti. Kancelářské potřeby - a toho spotřebovaného papíru a tonerů bude dost.
Plus pořízení vybavení kanceláře. 100.tis.Kč mininálně jen na nábytku a pořádné židli + SW / a tady jsou licence hodně drahé / + PC + více monitorů + tiskárny + scanery + ostatní PC vybavení + nivelační přístroje + plotry + fotoaparáty,..
Pojištění odpovědnosti, tady bych počítala 40-80.tis.Kč ročně.
Propagace.
Účetní. Nebo daňový poradce.
Provoz vozidla pro podnikání. Protože budete muset jezdit na stavby min. na kontroly.
Repre, občerstvení pro klienty (i když nedaňové náklady, stále náklady).
Kancelář mám k dispozici vybavenou (asi ne 100 %, ale to do začátku nepotřebuji), budu platit jen nájem vč. služeb, ostatní věci samozřejmě, ale to teď pro mě není důležité, chci říct, že si to všechno uvědomuji, ale z toho, co jste popsala je něco k tématu založení živnosti osvč versus firmy? V obou případech budu muset popsané body řešit. Pokud budu mít paušální výdaje, tak potřebuji účetní? Podle mě jen na přiznání a přehledy jednou za rok, ale možná se pletu.
Děkuji.
Jednoduchá odpověď. Představte si, že jste podnikala jako OSVČ hlavní v roce 2020. Umíte správně vyplnit DAP a Přehledy na ČSSZ a na ZP? Vyplňte a pak si najděte účetní, která Vám to zkontroluje.
Jednou za rok - ale bude to správně v okamžiku, kdy nevíte, na základě kterého zákona budete poskytovat služby jako OSVČ?
Ano, máte pravdu nevím, nečekala jsem, když jsem dávala dotaz, že toto je rozděleno a rozlišuje se 40 a 60 %, dostuduji a zkusím se zeptat na živnostenském úřadě.
Prosím poslední otázka, na kterou jsem se ptala hned na začátku, vyplnila jsem si přehledy zkusmo na částku 600 tis. Kč, vyšlo mi to, jak jsem psala výše, je to prosím správně?
Kopíruji - Příjem OSVČ 600 tis., výdaj 40 % 240 000, takže základ daně 360 tis., z toho daň 15 % 54 tis., po slevě 26 160 Kč, sociální 0,292*180 tis.=52 560 Kč, zdravotní 0,135*180 tis.=24 300 Kč, tedy čistý příjem 600 tis.-52560-24300-26160=469 140 Kč.
Jde mi hlavně o ty procenta ZP a SP, protože když jsem to nahodila zde (ano, kalkulačky nejsou stoprocentní, ale nějak na ty částky asi přišli), vyšlo jim ZP 14 105 Kč a SP 37 296 Kč a nevím, jak na to přišli.
Budu Vám velmi vděčná. Předem děkuji.
Zohlednila jste minimální zaklady pro výpočet SP a ZP? Tj. pojištění, které budete muset platit bez ohledu na to, zda budete mít roční příjem deset tisíc nebo půl milionu? Podívejte se ještě na stránky jakpodnikat.cz
Jsou tam základy pro OSVČ.
Osobní OT. Hodně osobni. Máte okolo sebe spolupracující človíčky, kteří Vám " dohodí " zakázky? + Můžete být tak půl roku, rok bez příjmu a přežijete / ve smyslu budu makat pro budoucnost a partner nás uživí a mně podpoří? Pokud ano, běžte do toho.
Ano, mám od manžela podporu, vím, že nás uživí a můžu být klidně rok bez příjmu, to je taky důvod, proč to chci zkusit a využít šanci.
Takže odečíst zálohy 2588x12 a 2393x12?
Tak to by bylo 52 560 - 31 055=21 504, a to taky nevychází, oni mají 37 296.
Každopádně i když jsou to zálohy, tak je musím zaplatit, takže čistý příjem by měl být podle toho co vyšlo z vydělané částky.
Zapomněla jsem dát ten odkaz.
https://www.kurzy.cz/kalkulacka/porovnani-mzda-osvc/
Děkuji
Odkaz pro rok 2020 je passe. Najdete si dobrou účetní/účetního nebo daňovou poradkyní/daňového poradce a proberte s nim, co je výhodné pro rok 2021. Protože co bylo vloni, není dnes. Kalkulačky na netu jsou v tomto rozhodování na nic.
Kolik let máte praxi? Kolik sankcí a penále, pokut jste dosud zaplatila? Nebo Váš zaměstnavatel za Vás? Kolik Vaše odpovědnostni pojištění je nyní? Kolik bude činit, až budete OSVČ? Pětinásobek? Minimálně.
Zvládnete sama tu odpovědnost, až se začne z důvodu chybné vypočtene statiky hroutit první domeček?
OSVČ / ručí celým svým majetkem. .. Probrala jste s manželem zúžení společného majetku?
Ale to nevíte. Najděte si ve svém okolí účetní, která bude ochotna poradit ze začátku. Co jak kam nahlásit. Kolik kam platit. Co jak správně evidovat. Právě první roky, kdy jsou většinou výdaje vyšší jak příjmy je lepší vést daňovou evidenci a podle ní mít vypočtený základ daně z příjmu (+SP, ZP).
Tak už se ve vašem řešení trochu orientuji.
Teď jste zaměstnaná, někde .
A už nechcete být zaměstnaná a pro klienta chcete dělat výkony jinou formou.
Buď jako OSVČ nebo společností sro, kterou si založíte.
Tak asi jednoznačně OSVČ,
zvláště pokud jste sama a nemáte zaměstnance.
A jestli v budoucnu budete potřebovat zaměstnance - pomocníky,
tak si je můžete najmout jako OSVČ nebo DPP.
Ze společnosti sro se blbě vytahuje vlastní mzda. Je tam šílené zdanění a odvody.
Pokud ale v budoucnu budete uvažovat o mateřské dovolené, tak je lepší být zaměstnaná u stávajícího zaměstnavatele.
Zamestnavatel plati za zamestnance podruhe socialni a zdravotni pojisteni. V podstate celkovy naklad zamestnavatele je superhruba mzda plus dalsi drobne naklady za cca 11 mesicu prace.
Jestli je firma ochotna za vas zaplatit 600k rocne, tak je to 50k superhruba, neboli 37400 hrubeho. To vychazi zhruba na 30k mesicne cisteho. Kdyz pujdete na fakturu a je to tech vasich 470k rocne, tj. 39k mesicne. Vzhledem k vysi odvodu by se vam asi vypltil ten pausal. Takze na ucte 45 vs 30 mesicne.
Jestli se rozhodujete, co je pro vas vyhodnejsi, tak do normalni mzdy musite zapocitat jeste dalsi vyhody, jako dovolena, podpora v nezamestnanosti, nemocenska, vyssi duchod, pripadne stravenky, penzijko atd. Zamestnavatel vam taky musi poskytnout vybaveni pro vykon pracovni cinnosti, jako osvc si ho platite sama (pocitac, programy, licence, telefon atd.)
Nová informace.
Jestli jsem dobře pochopil.
Vy jste sro , společník.
A současně vy jako společník budete dělat práci jako zaměstnanec nebo OSVČ a fakturovat svému sro. ?
Jestli to tak náhodou je, tak fakturovat svému vlastnímu sro asi nemůžete, pokud je to stejná činnost.
Ale možná jsem to špatně pochopil.
Ano, už jsem to pochopil.
pokud jsou tedy varianty :
založit s.r.o., kde bude zaměstnancem se mzdou X stát se OSVČ.
Tak jednoznačně OSVČ.
A ještě záleží, jak rizikovou činnost dělá.
Pokud udělá velký průser, tak u OSVC ručí celým svým majetkem.
Pokud se tedy doma nedohodnou a zúží společné jmění a vše převede na manžela ( to by se mi líbilo ) ,
U sro ručí jen základním jměním.
Děkuji Vám všem za účast na diskuzi, můj manžel je podnikatel už asi 15 let, taky o tom něco ví. Na rodičák se nechystám, právě naopak mám dvě děti a rodičák mi končí, proto přemýšlím, že už do zaměstnání nechci.
Prostě jsme nemohli přijít na výpočet toho příjmu OSVČ, což mi tady už asi nikdo neobjasní, ale budu věřit, že je to správně tak, jak to vypočetlo v přehledu.
Hezký večer.
Přeji Vám hodně úspěchů, nebojte se toho. Jako architekt něco umíte,
myslím, že budete mít práce nad hlavu (pokud se dostanete do povědomí).
Stavařina zatím jede (samozřejmě, jako všude může být také období krize),
ale zrovna v tomto oboru dělat na vlastní pěst není špatně.
Samozřejmě jednodušší jako OSVČ ohledně všech okolností, propočítat se
to asi přesně nedá, ale právnická osoba je trochu složitější.
Jak píší výše, účetní a vše probrat, co to obnáší. (Nakonec, zpátky zaměstnat
se můžete vždycky, dneska je nouze o jakéhokoliv odborníka).
Krásný den! :-)
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
19. 4. 2021 22:44
Dobrý den,
prosím o radu, snažím se porovnat si mzdu, kdybych byla zaměstnanec a příjem OSVČ.
Dala jsem roční částku 600 tis. Kč. Čistá mzda mi vyšla při ručním výpočtu 471 840 Kč, to si myslím, že mám dobře. Příjem OSVČ 600 tis., výdaj 40 % 240 000, takže základ daně 360 tis., z toho daň 15 % 54 tis., po slevě 26 160 Kč, sociální 0,292*180 tis.=52 560 Kč, zdravotní 0,135*180 tis.=24 300 Kč, tedy čistý příjem 600 tis.-52560-24300-26160=469 140 Kč, je to méně než u zaměstnance, ale to je blbost ne? Prosím kde dělám chybu?
Děkuji moc.