Hlavní navigace

Dobropis pro spotřebitele

  • (neregistrovaný)

    27. 4. 2021 23:21

    Dobrý večer,
    rád bych se poradil s někým kdo má již zkušenost, zde jsem přesnou odpověď nedohledal, byť tu dotazy na toto téma jsou. Zákazník -spotřebitel (běžný občan bez DIČ) mi vrátil zboží bez udání důvodu. Mám vystavit dobropis na minusovou částku? Nebo se dobropis vystavuje pouze pro FO nebo PO respektive plátce DPH?

    Já osobně při vrácení zboží nikdy dobropis nedostal ani nic jiného,pouze peníze na účet.

    Ještě užívá se stále název dobropis? Muj systém umí vystavot pouze doklad pod tímto nazvem, nikoliv Daňový opravný doklad.

    Moc díky za objasnění celé situace

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 28. 4. 2021 13:54

      Lída (neregistrovaný)

      Pane Venco, našla jsem t tomu toto, zkuste mrknout jestli vám to pomůže.

      Dále má plátce povinnost opravný daňový doklad (stejně jako běžný daňový doklad) do 15 dnů od DUZP nejen vystavit, ale zároveň vynaložit úsilí („které po něm lze rozumně požadovat“) k tomu, aby se tento daňový doklad dostal do dispozice příjemce plnění (odeslat, předat osobně atp.).

    • 28. 4. 2021 17:09

      ZdenaR (neregistrovaný)

      Ve výše uvedeném případě plátce nebyl povinen vystavit daňový doklad (§ 28 ZDPH), takže nemusí vystavovat ani opravný daňový doklad. Stačí, když provede zápis jen ve své evidenci pro účely DPH.

    • 29. 4. 2021 7:15

      Venca (neregistrovaný)

      Ja, Fakturu Daňový doklad zakazníkovi po tom co zboží převzal vystavil, protože to při převzetí i zaplatil, pokud teda nemam vystavovat dobropis tak mi tam ta faktura-Daňový doklad bude vyset jako přijata platba a nemůžu si nárokovat vraceni DPH. Respektive v přehledu DPH mám povinnost uvést do příjmu a odvést DPH ale na základě čeho si to uplatnim do výdajů zpět? To po mě FÚ v případě kontroly nebude chtít nějaký dokument a spokojí se s tim ze povím, ze zboží mi po převzetí bylo vraceno? Budu mit k dispozici pouze zaznam z banky vracenou platbu zakaznikovi a založím si obdržený dokument-odstoupení od kupní smlouvy.

      Rozumím tomu tak ze dobropis se vystavuje jenom pokud je zákazník plátce DPH nebo FO nebo PO bez DIC?

      Jsem plátce DPH a vedu Daňovou evidenci.

    • 29. 4. 2021 11:59

      ZdenaR (neregistrovaný)

      Pro účely opravy ve vlastní evidenci můžete vystavit jakýkoliv doklad (který nemusíte předat zákazníkovi), nemusí to být opravný daňový doklad s náležitostmi podle ZDPH. Můžete použít třeba ten dobropis, který Vám nabízí Váš program. Důkazních prostředků snad budete mít dostatek. Odstoupení od smlouvy, výpis z BÚ a zřejmě i příjemku vráceného zboží na sklad.

      Daňový doklad se všemi povinnými náležitostmi vystavujete pro osoby povinné k dani a pro právnické osoby nepovinné k dani, tj. pro právnické osoby a pro FO, které Vám sdělí svoje DIČ. Pro běžného zákazníka můžete vystavit jakýkoliv doklad, třeba paragon.

    • 29. 4. 2021 12:30

      Venca (neregistrovaný)

      Teď je mi to asi jasny. Necham bez opravného dokladu a pokud by nakupoval někdo s DIC nebo pravnicka osoba bez DIC tak tem bych dobropis vystavoval. Beru to tak, že je to na mě zda dobropis pro neplátce vystavim nebo ne.

      V přiznání DPH za duben pak odvedu z přijaté platby DPH a nasledně si to DPH budu nárokovat v odpočtu?

      Díky

    • 29. 4. 2021 13:05

      ZdenaR (neregistrovaný)

      DIČ právnických osob zjistíte snadno, je shodné s jejich IČ.
      Pokud prodáte zboží osobě, které jste povinen vystavit daňový doklad (běžný, zjednodušený), tak při vrácení zboží vystavujete doklad s náležitostmi podle § 45 ZDPH. Je jedno, jak doklad nazvete, hlavně aby měl potřebné náležitosti. Ale zákazník asi rád uvidí slova "opravný daňový doklad".

      V přiznání k DPH za duben odvedete DPH (zdanitelné plnění se uskutečnilo) a následně si to DPH můžete nárokovat v odpočtu.

    • 29. 4. 2021 13:22

      Venca (neregistrovaný)

      Tohle přesně jsem si potřeboval ujasnit, díky.

      Zakaznik bez IC/DIC (osoba nepodnikajici) nemusim vystavovat opravný doklad, pokud vystavím pro vnitřní účely nevadí, zákazníkovi neprodávám.

      Zakaznik s IČ/DIC(podnikajici) musim vystavit dobropis (nejlépe opravný daňový doklad - takto nazvaný tedy nemáme).

      U odvodu DPH je to jak jsem si myslel, bude tedy na vystupu i na vstupu.

    • 29. 4. 2021 9:01

      Eva (neregistrovaný)

      Jak to ze nema povinnost vystavit daňový doklad, přece došlo k převzetí zákazníkem a povinmost vystavit daňový doklad vzniká do 15dnů od převzetí nebo prijaté úhrady podle toho,co nastalo dřív. A tady nastalo dřív převzetí zboží.

      ???

    • 29. 4. 2021 9:36

      Eva (neregistrovaný)

      § 28 ZDPH odst. 1b.

      Pokud by to bylo, ze nemusi OSVC platce DPH vystavit běžnému zákazníkovi (osobě nepodnikají) daňový doklad, jak by pak zákazník uplatňoval reklamaci apod.? Jak by obhajoval před FÚ že mu přišla platba na účet a došlo tedy k plnění?

      Na druhou stranu, když daňový doklad vystavi a sejde se mu 5 vratek za sebou, jak toto obhájí případně před FÚ, že proběhlo vyzvednutí i platba dobírkou (pripsano na účet) a má jen interně u daňového dokladu uvedeno že bylo zboží vráceno?

      Když daňový doklad vystaví, tak může pro sebe vystavit dobropis který nebude předávat zakaznikovi (pouze pro své vnitřní potřeby) na který uvede poznánku: vratka ve 14denní lhůtě, tak by to nemělo ničemu vadit takové doklady vystavovat?

    • 29. 4. 2021 10:54

      Venca (neregistrovaný)

      Mě by spis zajimalo, pokud jsem nemel povinnost vystavit danovy doklad (i když bylo zboží prevzato) a vystavil jsem ho. Na základě čeho si odečtu DPH? Daňový doklad musím dát do přijatých úplat a odvest DPH a jak s uhrazenýma úplazame, resp. s vrácenou plazbou,na základě čeho si DPH uplatnim zpět

      Díky

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).