Vždyť v elektronické podobě účetnictví můžete vést již docela dost let. Jen musíte zajistit, že výstupy z účetnictví (hl.kniha, účetní deník atd.) budou fungovat v čtecím formátu (např. pdf , dos atd.). Jedeme tímto způsobem již hodně dlouho, jen prvotní doklady zůstávají z převážné většiny pouze v papírové formě. S FÚ také komunikujete většinou pouze elektronicky a na případné jejich vyžádání, není problém něco vytisknout na papír
já si neumím představit, že bych DPH kontrolovala stylem, otevřu fakturu elektronicky, to mě jen taky napadlo, ale každý to dělá jinak. Setkala jsem se s tím, že se netiskly faktury vydané kvůli velkému množství.
U velkých firem , kde jsou tisíce přijatých i vydaných faktur, plus tisíce pokladních operací, nemáte šanci kontrolovat DPH Vámi uvedeným stylem, že si každou fakturu otevřete. V těchto případech jsou nastaveny kontroly přímo v ERP systému a to na na propočtech DPH x základ x sazba + kódy zemí odkud či kam zboží proudí + data přijetí faktury a data zdanitelných plnění+ kódy zboží a služeb.. Vytištění jednotlivých případů k DPH u takovéto firmy znamená stovky stránek a tak se tisknou jen nesrovnalosti. U menších firem to je jen věc zvyku zda listovat v šanonech, či použít dvě obrazovky pro snadnější přehled při elektronickém náhledu. Já upřednostňuji tu elektronickou formu, na kterou jsem byla léta navyklá u gigantické nadnárodní firmy. Je to asi opravdu věc zvyku .
Ještě odpovím po lopatě i předchozímu přispěvovateli k otázce vedení účetnictví elektronicky. ANO je to možné už řadu let!!!!!. Kontrole FÚ vždy můžete vytisknout vše, co budou požadovat.
zkuste místo těch vykřičníků a caps locku napsat, kterému přispěvovateli po lopatě odpovídáte? já teda nevidím nikoho, ani tazatele, kdo by zpochybňoval možnost vést účetnictví elektronicky. otázka zněla, zda může veškeré doklady (paragony a jiné doklady, co má v papírové formě) převést (asi pdf) a mít POUZE v elektronické podobě, i když "originál" je na papíru..
BTW: já si zase nedovedu dost dobře představit ve velkých firmách převádět každý paragon do pdf. Ale jak píšete, je to věc zvyku.
Tak si představte, že firma má několik účetních sekcí rozmístěných různě po světě, Každá tato sekce zpracovává účetní případy několika různých zemí a tak např. v Krakowě obdrží papírový paragon z Moravy, který má účetně zpracovat Manila, která kdyby měla počkat na doručení papírové formy nezvládne zaslat svá finální data za svou část účtování do centrály, která je v Kuala Lumpur. Z centrály do 5. dne v měsíci je rozesílána závěrka do jednotlivých zemí (včetně prvotních záznamů). V každé té zemi mají také úřady podobné jako je náš FÚ a nikde nebyl v centrální Evropě zaznamenán žádný problém s prvotními doklady vytištěnými z e-podoby. Já jsem za ČR zažila několik kontrol, které byly směrované jen k určitému segmentu našeho obchodu. V SR jsme ale měli hloubkovou kontrolu od finančáků a 4 pracovníci finančáku tam na tom seděli skoro rok a ani tam nebyl problém s předkládáním prvotních dokladů z e-podoby. U takto gigantických firem s velmi složitou strukturou udělat opravdu celkovou kontrolu a nikoliv namátkovou není prakticky možné z hlediska kapacit. A opravdu se v takových gigantech na každý došlý papírový doklad pořizuje scan, který se zasílá do té účetní sekce, kde bude zaúčtován. Naštěstí v průběhu let je už skoro více dokladů elektronických než papírových.
prvotní účetní doklady by měla mít firma vždy k dispozici. jestli si je do "účetnictví" naskenuje, pokud je dostane jen v papírové podobě, je celkem jedno. ale FÚ si při kontrole může vyžádat právě ten "prvotní účetní doklad". takže klidně mějte vše naskenované, ale pro případ kontroly musíte mít veškeré papírově vydané i přijaté doklady k dispozici pro kontrolu.
tady ještě něco málo ze zákona:
§ 33 Účetní záznam
…..
(2) Účetní záznam může mít listinnou, technickou nebo smíšenou formu. Pro účely tohoto zákona se považuje za
a) listinnou formu účetní záznam provedený na analogový nosič rukopisem, psacím strojem, tiskařskými nebo reprografickými technikami anebo tiskovým výstupním zařízením výpočetní techniky, jehož obsah je pro fyzickou osobu čitelný,
b) technickou formu účetní záznam provedený elektronickým, optickým nebo jiným způsobem nespadajícím pod písmeno a), který umožňuje jeho převedení do formy, v níž je jeho obsah pro fyzickou osobu čitelný,
c) smíšenou formu účetní záznam v listinné formě obsahující též informace v technické formě pro fyzickou osobu nečitelné, který umožňuje jeho převedení do formy, v níž je jeho obsah pro fyzickou osobu čitelný.
(3) Účetní jednotka může provést převod účetního záznamu z jedné formy do jiné nové formy. Tímto převodem vzniká nový účetní záznam. V uvedeném případě je účetní jednotka povinna zajistit, že obsah účetního záznamu v nové formě je shodný s obsahem účetního záznamu v původní formě. Splnění uvedené povinnosti se má za prokázané, pokud účetní jednotka předloží účetní záznam v původní i nové formě a jejich obsah je shodný. ….
(4) Účetní záznam v technické nebo smíšené formě, se skartačními znaky „A“ nebo „V“ vzniklý z činnosti účetní jednotky, musí být ve formátu, který zaručí jeho neměnnost a umožní jeho následnou čitelnost pro fyzickou osobu. Pokud tuto podmínku nemůže účetní jednotka zabezpečit, převede takové účetní záznamy do listinné formy odpovídající době jejich vyřízení a opatří je náležitostmi originálu, a to nejpozději před jejich zařazením do výběru archiválií ve skartačním řízení nebo mimo něj; obdobně postupuje při nakládání s účetními záznamy přijatými účetní jednotkou v technické, případně smíšené formě, u účetních záznamů obsahujících uznávaný elektronický podpis včetně průkazného potvrzení v listinné formě o platnosti uznávaného elektronického podpisu v době přijetí účetního záznamu. Účetní jednotka je povinna disponovat účetními záznamy, kterými dokládá formu vedení účetnictví......
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
22. 10. 2021 7:32
Dobrý den, chci se zeptat jak to chodí v praxi. Lze vést účetnictví POUZE v elektronické podobě, tj. že žádné doklady nebudou vytištěné, ale vše bude jen ve formě skenů přiloženo v účetním programu k jednotlivým dokladům, účetním případům? Vedete někdo takto účetnictví, že nezakládáte žádné účetní doklady, tedy ani faktury přijaté a vydané? Akceptuje toto FÚ při kontrole, nejsou s tím problémy? Ptám se hlavně na zkušenosti z praxe, uvažuje se o tom, že by se to u nás takto vedlo. Děkuji!