Hlavní navigace

DPH nájemné

  • 19. 1. 2022 20:53

    Zdravím jsme firma(plátci DPH) a od letošního roku pronajímáme 2 byty. Ve smlouvě je uvedeno např. nájemné 1000,- a energie, internet, a odpady v ceně 500,-. A vyúčtování 1x za rok. Nájemci posílají nájemné i se zálohami měsíčně. Nájemné je osvobozeno a zbytek by mělo být odvedeno DPH. Původně jsme chtěli fakturovat 1x ročně, ale tím jak posílají platby měsíčně tak si myslím, že musíme na tu 500,- odvést DPH a vytvořit tak daňový doklad. Nebo se pletu. Děkuji za rady

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 21. 1. 2022 14:55

      Nordpower

      Dle evropské směrnice jsou služby spojené s nájmem vedlejším plněním a řídí se dle hlavního plnění, což je nájem. Tudíž dle EU legislativy je možné fakturovat bez DPH vše. Jen pouze avizuji, že EU legislativa je nadřazená CZ.

      Dle CZ legislativy se u vedlejších plnění jedná o dvě samostatná plnění. Tedy nájem osvobozen ř. 50 a služby řádek 1 nebo 2 dle sazby DPH.

      Je pouze na Vás jakým způsobem postupovat.

      Nicméně dle CZ mě ještě napadá, že můžete fakturovat vše v jedné faktuře s tím, že se nebude jednat o zálohu, protože na dokladu nemohou být dva režimy, kdy nájem je daňovým dokladem a záloha výzvou k platbě, ale bude se jednat o dílčí plnění, tedy bude mít fakturu, kde bude např.

      Nájem 0 %
      energie 21 %
      energie 10 % (voda, teplo, chlad)
      služby spojené s nájmem 21 % (svoz odpadu, úklid atd.)

      Na konci roku provede vyúčtování, kde nebude odečtení záloh, protože ty platby se považují za dílčí plnění, ale bude pouze rozdíl do + nebo do -, kdy použijte fa nebo ODD.

      Takto můžete postupovat v jakékoli periodě - tedy i ročně fakturovat, ale nesmíte přijmout platbu od nájemníka, protože z toho budete odvádět DPH a prakticky se dostanete do záloh.

      Tedy odpověď na Váš dotaz je takový, že lze - dle směrnice EU, kdy bude vše osvobozené nebo viz příklad 2.

    • 22. 1. 2022 13:05

      Kačaba

      Děkuji za vyčerpávající odpověď. Jde taky o to že když odvedeme DPH tak si ho pak můžeme narokovat zpět. Např. faktura za El. Energii.
      A nešlo by fakturovat nájemné. A na energie a odpady udělat platební kalendář a to vyučtoavt na konci roku??

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).