Hlavní navigace

Vnitropodnikové směrnice

  • (neregistrovaný)

    16. 3. 2006 8:03

    Zajímalo by mě, zda musím mít sepsanou vnitropodnikovou směrnici např, pro evidenci, odepisování a vyřazování majetku a operativní evidenci, pokud společnost nevlastní žádný majetek. V loňském roce jsem přijala poze různé faktury za služby - telefony, nájem a nějaké časové rozlišení jinak mám jednu malou pokladnu a tech faktur bylo celkem 20. Přijde mi zbytečné sepisovat některé směrnice pokud pro ně ani není náplň.. Ale jak by to mělo být správně.. A ještě jedna prosba - musí být vždy vystaven příkaz k inventarizaci nebo se prostě provede na konci období inventarizace a udělá zápis.. Nevíte náhodou jestli by se nedal někde stáhnout zápis o inventuře pokladny apod... Díky

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 16. 3. 2006 9:00

      Ivka (neregistrovaný)

      Re: Vnitropodnikové směrnice
      ****************
      Z Vašeho dotazu nevyplývá, jaké účetnictví vedete, zda podvojné nebo jednoduché a jaká firma vlastně jste.
      Určité směrnice by jste měla mít k dispozici. Opravdu nevím v čem podnikáte, ale třeba v obchodě by měla být směrnice o přirozených úbytcích zásob atd. Pokud pro ně nemáte věcnou náplň, není je třeba tvořit. Tyto směrnice většinou upravují ty účetní transakce, kde zákonné předpisy umožňují více variant uplatnění v účetnictví, např. účtování zásob způsobem A nebo B, mzdové nároky zaměnstnanců, cestovné, stravné atd.
      Pokud se týká inventarizací, opět závisí na velikosti firmy. Podle počtu faktur, předpokládám, že jste maličká firma. V takovém případě není nutno žádný příkaz psát, ale vy nebo majitel firmy provede soupis majetku a závazků ke dni uzávěrky a majitel podepíše/schválí. Pokud vznikne manko/přebytek, tak na volný list papíru napíše, jak s ním má účetní naložit (tady je třeba dobré mít právě tu "vnitřní směrnici"). Předpokládám, že vedete daňovou evidenci a v tomto případě se na Vás vztahuje jen zákon o dani z příjmu §7b, kde není podmínkou žádný příkaz k inventurám.

    • 16. 3. 2006 9:07

      tera (neregistrovaný)

      Re: Vnitropodnikové směrnice
      Omlouvám se, už jsem z těch uzávěrek nějaká popletená. Jedná se o akciovou společnost, která nemá žádné zaměstnance. Měly na ni být převedeny činnosti jiné firmy, ale k tomu zatím nedošlo.. Nenakoupila ani žádné zásoby, ani majetek. Účetnictví je vedeno v jiné společnosti a vyfakturováno. Jen pár peněz vpokladně a na účtu a pár faktur na nájem a telefony, žádné přírůstky na 6...

    • 16. 3. 2006 11:34

      Ivka (neregistrovaný)

      Re: Vnitropodnikové směrnice
      ********
      Pokud jste akciovka, tak postupujete samozřejmě podle zákona 563/91. Pokud se týká vnitřních směrnic, jsou pravidla prakticky stejná. Chápu to tak, že se firma teprve rozjíždí, tzn. že potřeba směrnic poroste se samotným růstem aktivit a postupně je určitě budete vytvářet. Pokud se týká samotných inventur, tak vlastně taky platí ta předchozí poznámka. Prostě ve Wordu vytvoříte jednoduchý seznam s názven "Inventurní soupis ke dni" a uvedete zde stav peněz tzv. výčetku a taky bankovní účet a musí to sedět. na účet 211 a 221. Stav 221 můžete doložit kopií výpisu. Zodpovědná osoba nebo osoby jej pak podepíši. Pokud by z něj vyplynul rozdíl, tak Vám na ten papír napíše, co s ním a necháte ho zaúčtovat. A když je účetnictví vedeno v jiné firmě, tak bych ale trvala na tom, že statutár jmenuje osobu zodpovědnou za provedení inventur, ať tato firma vytvoří soupis pohledávek a závazků, protože se musí dělat i dokladová inventura a opět ho musí podepsat někdo s vedení firmy. Pokud je vše v pořádku, tak samotný inventarizační zápis je jen přežitek a hlavu si s tím nelámejte.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).