Hlavní navigace

Autorství knihy během studia

• (neregistrovaný) 90.180.166.---

3. 2. 2015 14:40

Dobrý den, jako studentka jsem napsala knihu, za kterou mi byla podle Licenční smlouvy nakladatelské vyplacena část odměny (20 000 Kč). Šlo o jednorázový přivýdělek. Na knize jsem pracovala v průběhu 5 měsíců. Mám tuto částku jako studentka danit a případně jakým způsobem? Čekám ještě na zbytek odměny (10 000 Kč za poskytnuté podlicence do zahraničí), měla bych je dostat v nejbližší době. Mám v takovém případě tuto druhou částku k té první připočíst, nebo ji budu přiznávat až po lednu 2016? Bude v tom sehrávat nějakou roli to, zda mi těchto 10 000 Kč vyplatí zrovna v krátkém období, kdy nejsem studentkou, i když od 16. února budu již opět zapsána do dalšího studia? Moc děkuji za odpověď!

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 4. 2. 2015 10:04

Lada (neregistrovaný) 90.179.215.---

Měla jste roční příjem vyšší než 15.000 Kč, tím pádem máte povinnost podat na Váš místně příslušný finanční úřad přiznání k dani z příjmu. To, zda jste v době přijetí odměny byla nebo nebyla studentka, na tuto Vaši povinnost nemá žádný vliv. Rozdíl oproti nestudentovi je akorát v tom, že si můžete v přiznání uplatnit slevu na dani za studenta. Do přiznání za rok 2014 uvedete pouze částku, kterou jste obdržela v roce 2014, tj. oněch 20.000 Kč.

• 5. 2. 2015 21:16

Jana Vítková (neregistrovaný) 2a00:1028:8b42:----:----:----:----:----

Dobrý večer,
      ještě si k tomu dovoluji upřesnit, že jde o příjem ze samostatné činnosti, tedy příjem uvedený v § 7 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů. V daňovém přiznání jej budete uvádět do Přílohy č. 1. Doporučuji si stáhnout formulář z idnes.cz. Od příjmů si můžete odečíst paušální výdaje ve  výši 40 % z příjmů. Danit tak budete de fakto jen 0,6 x 20 000 Kč - to bude váš tzv. dílčí daňový základ. V přiznání za rok 2014 přiznáte jen skutečně přijatou částku, bez ohledu na celkovou odměnu sjednanou ve smlouvě.