Hlavní navigace

Autorství knihy během studia

• (neregistrovaný) 90.180.166.---

3. 2. 2015 14:40

Dobrý den, jako studentka jsem napsala knihu, za kterou mi byla podle Licenční smlouvy nakladatelské vyplacena část odměny (20 000 Kč). Šlo o jednorázový přivýdělek. Na knize jsem pracovala v průběhu 5 měsíců. Mám tuto částku jako studentka danit a případně jakým způsobem? Čekám ještě na zbytek odměny (10 000 Kč za poskytnuté podlicence do zahraničí), měla bych je dostat v nejbližší době. Mám v takovém případě tuto druhou částku k té první připočíst, nebo ji budu přiznávat až po lednu 2016? Bude v tom sehrávat nějakou roli to, zda mi těchto 10 000 Kč vyplatí zrovna v krátkém období, kdy nejsem studentkou, i když od 16. února budu již opět zapsána do dalšího studia? Moc děkuji za odpověď!

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 4. 2. 2015 10:04

Lada (neregistrovaný) 90.179.215.---

Měla jste roční příjem vyšší než 15.000 Kč, tím pádem máte povinnost podat na Váš místně příslušný finanční úřad přiznání k dani z příjmu. To, zda jste v době přijetí odměny byla nebo nebyla studentka, na tuto Vaši povinnost nemá žádný vliv. Rozdíl oproti nestudentovi je akorát v tom, že si můžete v přiznání uplatnit slevu na dani za studenta. Do přiznání za rok 2014 uvedete pouze částku, kterou jste obdržela v roce 2014, tj. oněch 20.000 Kč.

• 5. 2. 2015 21:16

Jana Vítková (neregistrovaný) 2a00:1028:8b42:----:----:----:----:----

Dobrý večer,
      ještě si k tomu dovoluji upřesnit, že jde o příjem ze samostatné činnosti, tedy příjem uvedený v § 7 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů. V daňovém přiznání jej budete uvádět do Přílohy č. 1. Doporučuji si stáhnout formulář z idnes.cz. Od příjmů si můžete odečíst paušální výdaje ve  výši 40 % z příjmů. Danit tak budete de fakto jen 0,6 x 20 000 Kč - to bude váš tzv. dílčí daňový základ. V přiznání za rok 2014 přiznáte jen skutečně přijatou částku, bez ohledu na celkovou odměnu sjednanou ve smlouvě.
      Vaší další povinností bude doplatit pojistné, a to jak sociální, tak zdravotní. Na správu sociálního zabezpečení i na zdravotní pojišťovnu budete muset podat tzv. Přehled, ve kterém vyčíslíte svůj příjem, vyměřovací základ, dlužné pojistné. Přehledy jsou ke stažení na stránkách příslušných institucí.
      Zdraví
      Jana Vítková

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).