Re: SOS, krácení odpočtu DPH
Když se k tomu nikdo nemá, pokusím se já, třeba mě někdo opraví.
1. U prvotních dokladů si nemusíte dělat starost který náklad k čemu patří. Od toho se krátí odpočet DPH koeficientem.
2. Pokud jde o auto, dohodněte s majitelem nějaký rozumný výpočet, stanovte procento všech nákladů na auto do daňových a do nedaňových. Pozor, s jeho podpisem do vnitřní směrnice.
3. Zřejmě jde o auto osobní, takže leasingové náklady z hlediska DPH nebudou dělat starosti. Ostatní náklady lze provést tak jak píšete, t.j. jednou za čtvrtrok nebo měsíc udělat vnitřní doklad (úředně doklad o použití), kde upravíte DPH a příslušnou výši nákladů zaevidujete jako náklady nedaňové. Trochu vám to bude dělat zmateček, protože budete dodatečně rozhazovat dodatečně náklady na daňové a nedaňové.
Nezapomeňte upravit i DPH zápisem do evidence minusovou položkou Zkuste .se zamyslit, jestli by nešlo provést toto účtování (t.j.rozdělit náklady i DPH na daňové a nedaňové hned) , jak zaúčtováváte pokladní doklad nebo banku.
4. Pokud jde o koeficient, myslím že jste ho stanovila dost nízký na to, aby měl někdo připomínky.
Pokud chcete zabránit nadměrnému odpočtu, jsou dvě možnosti - uvážit, zda je možno dát doklad do dalšího měsíce,(asi těžko) anebo neodpočítávat DPH. Neodečtená DPH se uznává pro DPFO jako daňový náklad.
Doufám, že jsem vyčerpal všechny vaše dotazy. Ještě se omlouvám za dlouhé řeči.Z dotazu je vidět, že se většinou orientujete dobře, ale já neumím jinak vysvětlovat, protože bych ztratil nit. Přeji hodně zdaru.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
22. 4. 2006 18:59
Kolegové a kolegyně, prosím o radu. Klient vede DE, od 12.12.2005 byl FÚ zaevidován jako plátce DPH ( povinný obrat překročil už asi v únoru 2005, ale sám se nezaregistroval, takže FÚ ho zaregistroval z moci úřední ).Podniká ve zprostředkování půjček a má malou realitní kancelář, takže provize za zprostř.půjček jsou od DPH osvobozeny bez nároku na odpočet DPH, provize realitky DPH podléhají s nárokem na dopčet DPH. Od data registrace do 31.12.2005 neměl žádné uskutečněné zd.plnění, měl jen pár dokladů na nákupy za hotové, převážně poh hmoty, ale žádný odpočet si neuplatnil, v přiznání k DPH zaškrtl, že mu nevznikla daň.povinnost. A teď ho mám na krku. U prvotnídh dokladů lze těžko rozlišit, který se vztahuje ke které činnosti, navíc má auto na leasing a ještě ho používá k podnikání i k soukromým jízdám.
Při výpočtu koeficientu jsem vycházela ze skutečnosti roku 2005 a vyšel mi koeficient 0,25, ale protože od realit pomalu upouští, raději jsem koeficient ještě ponížila na 0,15. S tím by snad neměl být problém. Ale teď nevím, jak s náklady na PHM a dalšími ve vztahu k automobilu. Dám si všechny doklady do evidence DPH s úplným odpočtem a na konci měsíce příp. kvartálu udělám doklad o použití a pokrátím daň. základy a DPH příslušným procentem a tento doklad též zanesu do evidence DPH se záporným znaménkem a pak už dále pracuju s výslednými sumami ? A co kdyby i při takto nízkém koeficientu vznikl nadměrný odpočet, podnikatel to nechce. Lze potom některé doklady neuplatnit a dát je do výdajů v plné výši t.j. vč.DPH?