Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Ale ten doklad je na depozit zaplacený v době, kdy se ještě zálohy nezdaňovaly. A je plusový (není to dobropis), vypadá tak, jako kdyby oni až teď podle něho zdaňovali (takto mi to zmateně vysvětlovali, ale pouze zákaznické centrum, na účtárnu mě nechtěli přepojit - prý v momentu, kdy nám depozit vrací, tak z něho odvedou DPH) a my bychom si jako měli uplatnit nárok. Ale právě se mi to celé nějak nezdá. Co byste s tím dělala? (Já nejraději nic :-) ).
Moc Vám děkuji za odpověď.
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
No, jak už jsem naznačovala výš, tak bych s tím asi taky nedělala nic. Předpokládám, že ten depozit máte z minulosti evidovaný někde na 314x, takže vrácení zálohy bych zase odúčtovala z toho účtu 314x, s žádným dph bych nic nedělala.
Podle mého je blbost to, co vám říkali, že v okamžiku vracení zálohy by odváděli dph :-)) Odvádět dph se musí v okamžiku přijetí zálohy (což ovšem bylo kdysi dávno, kdy se ještě ze záloh dph neodvádělo), nicméně pokud to dph někdy nějak odvedli, tak si ho teď odečtou zpátky. Ale vy jste si dph předtím neodečítali, tak ho teď neodvádějte. (Uvítám další názory ;-))
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Depozit není přijatá záloha, je to uložená částka na účtu poskytovatele služby, která může být použita v souladu se smlouvou např. na úhradu zdanitelného plnění nebo jako přijatou zálohu. V momentě takové změny (T-Mobile zřejmě použil depozitum na úhradu zálohy, kterou odečte při následném vyúčtování) např. při převodu na zaplacenou zálohu, je plátce povinen vystavit DD a odvést DPH z přijaté platby.
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Ano, máte pravdu - pokud byli někdy v prodlení s placením, tak T-Mobile ten depozit použil - to ovšem tazatelka neuvádí, nicméně mělo by to být vidět z přijatých faktur. Pak tam ovšem musel vzniknout jiný depozit v téže výši, když nějakou tu fakturu zaplatili - třeba pozdě, ale v plné výši. To by musela vědět paní účetní, jak přesně byly účtovány faktury od TM v minulosti. Někdy tam bývají různé plusy/minusy, nedoplatky/přeplatky atd. a dá práci se v tom vyznat a správně to zaúčtovat.
PS: Ano, depozit sice není přijatá záloha v užším slova smyslu, ale i poskytnuté depozity eviduju na 314xxx s nějakou vhodnou analytikou. Kde je evidujete vy, anonyme?
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Děkuji Vám za příspěvky.
Upřesňuji pro diskusi: ne, to vím přesně, nikdy depozit použit nebyl, vždy jsme zaplatili včas a nemáme žádné nedoplatky. Depozit tam ležel až doteď a teď nám ho vrací (zápočtem). Evidovala jsem to též na 314.
Ale z toho, co píše anonym, vyvozuji, že v momentě, kdy nám ho chtějí vrátit zápočtem, promění se (převede) depozit v zálohu a tedy ji zdaňují. To by odpovídalo tomu, co udělali. A pak tedy bychom si mohli DPH nárokovat?
Nevíte, z jakého paragrafu toto o těch depozitech a jejich převodu na zálohy vyplývá?
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Myslím, že pro depozit nejsou žádná specifická pravidla, podle mého názoru platí obecně totéž co o zálohách. Už asi chápu, co TM udělal, ale z vašeho hlediska to vyjde finančně nastejno. Buď si tedy odečtete dph z přijaté zálohy - a vzápětí ho "vrátíte", neboť ta záloha je vlastně hned použita na úhradu části faktury přijaté. Nebo o dph z toho depozitu účtovat nebudete a uděláte jen "normální" odpočet přijaté zálohy z konečné faktury, ale nebudete účtovat o dph ze zálohy - stejně by to bylo plus minus v jednom účetním období, tudíž by to vyšlo nastejno. Tak už se tím netrapte, stát neošidíte tak ani tak a firmu taky ne :-)
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Finančně nastejno to možná vyjde, ale správné řešení je uplatnit DPH z dokladu o přijaté platbě (převod depozita na zálohu na zdanitelné plnění). Kromě toho až dostanete fakturu za hovory, bude na ní ze strany TM zohledněn již vystavený DD na přijatou platbu. Jak byste ho chtěla zaúčtovat "normálním" odpočtem přijaté zálohy?
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
V každém případě zaúčtuju nejdřív tu konečnou fakturu v PLNÉ výši normálně do nákladů (MD518+MD343, D321) . Potom teprve - v dalším kroku a pomocí interního dokladu - odečtu zálohu (většina slušných programů mi nabídne nevypořádanou zálohu od daného dodavatele ke spárování) - a pokud jsem u té zálohy předtím nevypořádávala dph, tak jej nevypořádám ani nyní. Zase - slušný SW nabídne vypořádání té zálohy buď včetně dph nebo bez ní, podle toho, jak ta záloha byla zaúčtována. Pokud to neohlídá SW, musím to samozřejmě ohlídat ručně. Ale výsledek by měl být stejný tak jako tak. Abychom si rozuměli - já netvrdím, že to někdo má dělat tak či onak. Jen píšu svůj názor, že to vyjde zcela nastejno a tudíž neošidím ani firmu, ani berňák - a to je důležité.
Ostatně leckdy ani nezbývá nic jiného než to proúčtovat tak, jak píšu - v praxi se mi zejména u externě zpracovávaných účetnictví často stává, že klient zaplatí zálohu, daňový doklad k ní mi však nedodá, takže v účetnictví to "visí" jako přijatá záloha bez dph. A potom časem přijde konečná faktura, kde je - překvapivě - odečtena záloha včetně rozpisu dph. Klient tvrdí, že žádný daňový doklad k přijaté záloze nedostal, no tak co s tím. Vypořádám to jako "nedaňovou" zálohu a je to. Je to řešení zcela pragmatické, nevím o lepším - zejména u některých firem jsem ráda, že z nich vůbec vytáhnu nějaké doklady :-))
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Ta moje otázka byla spíše řečnická. Jen jsem tím chtěl říct, že pokud to provedete tak jak píšete, nebude Vám sedět papírová faktura s tím co máte v účetnictví (zejména z hlediska DPH). A to by třeba moje auditorka určitě nespolkla ;-))
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
OK, ale jak byste tedy řešil situaci, pokud by se vám skutečně nedostal do ruky daňový doklad k přijaté záloze, leč na konečné faktuře by byla odečtena záloha včetně rozpisu dph? Nějak to vypořádat musíte :-) Ne vždy se podaří z klientů - zejména externích - vytáhnout všechny doklady. Pak skutečně nevidím jinou možnost než tu, co jsem popisovala. Naše paní auditorka je celkem rozumná a pragmatická, pro ni by to problém nebyl. Co byste dělal vy? :-)
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Možná že to co teď napíšu, bude znít velmi tvrdě, ale... Zaúčtoval bych jenom to, co jsem dostal. Máme také několik dodavatelů, kteří neradi vystavují daňové doklady k přijaté platbě, ale vždycky dříve nebo později se nám je podařilo "přesvědčit", aby chybějící doklad dodali. Bohužel zákon přímo neukládá povinnost vystavit DD, jenom na vyžádání. Vzhledem k tomu, že většinu zálohových plateb platíme převodem, vždy do zprávy pro příjemce napíšeme žádost o zaslání DD - alespoň se pak nemohou vymlouvat, že jsme nepožádali, protože se jim to objeví přímo na výpise.
Ale to jsme se dostali trochu jinam. Původní otázka byla, zda a jak zaúčtovat DD od TM. Vzhledem k tomu, že mám doklad k přijaté platbě a budu mít vyrovnávací fakturu, se mi jako opravdu jediné správné řešení zdá, zaúčtovat oba.
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Omlouvám se, že se do toho pletu, ale jen pro moje poučení: DD k přijaté platbě sice jsem povinnen vystavit jen na vyžádání, ale když dostanu peníze k té záloze, tak mi vzniká povinnost přiznat a odvést DPH a k tomu by se mi hodil nějaký doklad. Takže je i v mém zájmu ten DD k přijaté platbě vystavit, ne?
Daňový doklad zaslaný emailem?
To máte pravdu - zaručený el. podpis atd. Striktně bych jej vyžadovala tam, kde uchovávám účetnictví jen v elektronické podobě. Ale co říkáte na situaci, kdy mi někdo pošle DD emailem, já si jej vytisknu, opatřím podpisy odpovědné osoby atd. a založím do klasického "papírového" účetnictví? Domnívám se, že pak je to též OK. Jaký je rozdíl v tom, jestli DD vytiskne dodavatel na své tiskárně nebo já na své? Podpis ani razítko tam být nemusí :-)
Ale nechci se hádat a uvítám názory pro i proti.
Re: Daňový doklad zaslaný emailem?
Pokud je to dohoda obou stran, tak takhle to asi zafunguje (i když tohle asi legislativní záměr nebyl).
Když to dovedeme ad absurdum, tak si takové doklady můžu sám vyrábět ad hoc, pokud mi je protistrana nepošle. Pak už hrozí jen křížová kontrola :-)
Re: Pane Vladimíre a jak s podpisy?
*************
Také se omlouvám, celé jsem nečetla, jen by mě zajímalo, jak z toho interního daňového dokladu v PC uděláte účetní doklad s příslušnými podpisy "vlastním chapadlem" abych citovala půvabný obrat, když podle všeobecně šířených teorií to nějak "označkovat" jenom v PC nejde a odpovědná osoba to musí opravdu klasicky podepsat? Jana F.
**********************
Re: Pane Vladimíre a jak s podpisy?
Je to jen technická záležitost. Každý pořízený záznam v našem systému je automaticky podepsán digitálním podpisem toho, kdo ho pořídil. Nejedná se o klasický zaručený digitální podpis, ale o digitální podpis, který je každému zaměstnanci přidělen hned při nástupu a tenhle podpis se pak automaticky připojuje ke každé písemnosti, kterou zaměstnanec vytvoří. Všechno je to ošetřeno ve směrnici "Podpisový řád" a zatím ani auditorka ani kontroka z FÚ nevznesli žádnou námitku.
Re: Pane Vladimíre a jak s podpisy?
Systém pro účetnictví se jmenuje Prosper (http://www.sw4people.cz). Má tu obrovskou výhodu, že se k němu dají uživatelsky dodělávat vlastní moduly. Takže jsem ho za ty roky úplně překopal, aby 100% vyhovoval mým představám. Z původního softwaru tak prakticky využíváme jen přenos do nového roku ;-))) Tenhle systém je pak přes ODBC propojen se systémem Lotus Notes, který zajišťuje právě generaci podpisových certifikátů a spravuje ostatní písemnosti (ve Wordu, Excelu atd).
Re: Pane Vladimíre a jak s podpisy?
****************************
Pane Vladimíre mohl byste ještě prosím (mimo této debaty na úrovni mezi vámi) definovat nějak ten pojem "digitální podpis ne klasicky ověřený", aby tomu rozuměl i laik, jako jsem já? Jak ten podpis vypadá? Je to nějak víc zabezpečené a průkazné v tom programu, o kterém píšete, než třeba v běžném programu pro účetnictví, kde napíšu nějaký monogram a podobně a říkám tomu "podpis odpovědné osoby"? Samozřejmě to jde kýmkoliv zfalšovat, ale to jde normální podpis taky, natožpak když ho má někdo na razítku. Jana F.
**************************
Re: Pane Vladimíre a jak s podpisy?
Měl jsem tím na mysli, že náš digitální podpis nevydává žádná certifikační autorita ani banka. Nicméně jeho princip je naprosto shodný a vychází ze stejného algoritmu. Má také dvě části - soukromou a veřejnou. "Podpis odpovědné osoby" jak tomu říkáte může být považován za digitální podpis v případě, že ho nelze přepsat a že jeho vytvoření mohla uskutečnit pouze osoba, jíž ten podpis patří (kromě dalších věcí). Prakticky všechny účetní programy jsou založeny na nějaké databázi. Správci sítě nebo zkušenému uživateli by pak stačilo pracovat přímo s touto databází (bez účetního programu) a podpis změnit na jiný.
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Žádost na bank.výpisu? Pokud vám to funguje, tak vám to přeju. Ale leckde se načítají výpisy z internetového bankovnictví přímo do účetnictví a "samo" se to spáruje. Je to ohromná úspora času zejména u dlouhých výpisů... ale pak by byly zmíněné žádosti a poznámky automaticky ignorovány ;-)
Re: ještě upřesnění, paní Evo M. prosím
Zobrazila, to jistě ano. Ale pokud je celý výpis zpracován automatizovaně, tak si té žádosti nikdo nevšimne, protože lidské oko ji pravděpodobně neuvidí a počítač zpracuje jen ty položky, které má určené (číslo protiúčtu, var.symbol, částka).
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
2. 10. 2006 13:03
Před několika lety jsme zaplatili depozit u T-Mobile (před rokem 2004). Teď jsme se stali "lepším" zákazníkem, u kterého depozit nepotřebují a vrátí nám ho (započtou proti příštímu vyúčtování). Ale ke dni, kdy se rozhodlo o vrácení depozitu, nám vystavili "daňový doklad na zálohu/přeplatek", kde vyčíslili DPH.
Jsem z toho zmatená.
Znamená to, že teď si z toho (takto vlastně dodatečně, protože teď jsme nic neplatili) mohu uplatnit DPH?
Setkali jste se už s tím? Na základě čeho oni to musí dodatečně zdaňovat?
Děkuji za každou odpověd.