Hlavní navigace

záruční list - podstata

  • (neregistrovaný) 213.192.60.---

    9. 7. 2007 14:55

    Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat vlastně na podstatu záručního listu, když nikde v zákoně se nepíše že ho při reklamaci musíte mít. Musíte věrohodným způsobem dokázat, kde ste zboži koupili, a kdy, na což účtenka postačuje. Ale při reklamaci dejme tomu foťáku mi reklamaci bez záručního listu nepříjmou, i když máte účtenku. podle zákona, umožňule li povaha věci, postačuje namísto záručního listu účtenka. Kdo rozhoduje o tom, kdy si to "povaha věci" vyžaduje a kdy ne? U kterého zboží teda musím mít záruční list a u kterého ne? A navíc další větička z obč. zákoníku: nesplněním povinností týkajících se vydáním záručního listu není platnost záruky dotčena - což u mně znamená že na účtenku lze reklamovat všechno, co je v záruce, nebo ne? Výsvětlí to někdo?
    Díky za odpovědi

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 9. 7. 2007 17:16

      graver (neregistrovaný) 212.80.64.---

      Re: záruční list - podstata
      >chtěla bych se zeptat vlastně na podstatu záručního
      >listu, když nikde v zákoně se nepíše že ho při reklamaci
      >musíte mít. Musíte věrohodným způsobem dokázat, kde
      >ste zboži koupili, a kdy, na což účtenka postačuje. Ale
      >při reklamaci dejme tomu foťáku mi reklamaci bez
      >záručního listu nepříjmou, i když máte účtenku. podle
      >zákona, umožňule li povaha věci, postačuje namísto
      >záručního listu účtenka. Kdo rozhoduje o tom, kdy si to
      >"povaha věci" vyžaduje a kdy ne? U kterého zboží teda musím
      >mít záruční list a u kterého ne?
      Smyslem záručního listu je obecně popsat podmínky uplatnění odpovědnosti za vady věci, a to především tam, kde prodejce jedná nad rámec zákona (omezit v zákonných právech vás nesmí). Je to skutečně určitý relikt, protože záruční list nemusí být povinně vystaven a tedy nemůže být při reklamaci vyžadován. Prodejce není oprávněn odmítnout reklamaci pouze proto, že nepředložíte záruční list. Pokud tak učiní, obraťte se na ČOI - toto je jeden z mála případů, kdy vám může pomoci.
      O "povaze věci" rozhoduje fakticky prodejce (nepředpokládám, že by se o vydání ZL chtěl někdo soudit). Asistence ČOI je v tomto případě naprosto nulová - v mém případě zamítla ČOI stížnost na nevydání ZL k počítačové tiskárně.
      >A navíc další větička
      >z obč. zákoníku: nesplněním povinností týkajících se
      >vydáním záručního listu není platnost záruky dotčena -
      >což u mně znamená že na účtenku lze reklamovat
      >všechno, co je v záruce, nebo ne?
      Ano, chápete to naprosto správně - to, že vám prodejce odmítne ZL vydat, ho nezbavuje zákonné odpovědnosti.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).