Pořízení nemovitosti - správné účtování, ocenění

• (neregistrovaný)

14. 1. 2012 16:15

Dobrý den, v roce 2010 jsme jako společnost (s.r.o.) koupili  výrobní budovu i s okolními pozemky. Vzhledem k tomu, že cca 10 let nebyla používána, byla zapotřebí kompletní rekonstrukce. Omlouvám se za asi hloupý dotaz, jsem účetní samouk. Protože budova nebyla provozuschopná, tedy ani zkolaudovaná po rekonstrukci, celou částku kupní ceny jsem zaúčtovala na účet 042. Dotaz č. 1 zní: byl to správný postup, když ta budova už jednou v minulosti kolaudovaná byla a já ji teď jen začala opravovat. Měla jsem účtovat rovnou na "majetek" a po rekonstrukci a kolaudaci navýšit vstupní cenu? Nebo lze vycházet z toho, že v takovém stavu, v jakém jsem ji koupila nebyla ve skutečnosti provozuschopná, tudíž nesplňovala předpisy, a nebylo ji možné rovnou dát na "majetek".
    Dotaz č. 2: V kupní smlouvě, ani ve smlouvě o smlouvě budoucí nebylo nikdy nikde uvedeno, jakou cenu má budova a jakou mají pozemky. Dle znaleckého posudku je sice pozemek nějak oceněn, ale přijde mi, že je to cena nereálně vysoká, vzhledem k tomu, kde leží. Pozemek je prý majetek, který se neodepisuje a do nákladů ho dostanu až v momentě prodeje (prý). Jenže za takovou cenu mi ho nikdo nekoupí a já peníze, které jsem vynaložila nedostanu do nákladů. Musím se řídit oním znaleckým posudkem, nebo mám jinou (jakou prosím) možnost ocenit pozemky.
    Předem děkuji.

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 14. 1. 2012 17:34

Rop

1. Na 042 to zůstane do doby než to bude možné užívat. Tj. do uvedení do zkušebního provozu nebo do vydání kolaudačního rozhodnutí.

2. V praxi se udělá znalecký posudek na všechno a pak se kupní cena v poměru rozdělí.

Příklad:
      Kupní cena 200 000 Kč

Znalecký posudek:
      a) pozemky 1 500 000 Kč
      b) budova 500 000 Kč

Rozdělení kupní ceny:
      a) pozemky 150 000 Kč
      b) budova 50 000 Kč

:-)

• 14. 1. 2012 17:43

K.A. (neregistrovaný)