Práce do zahraničí bez živnostenského oprávnění

• (neregistrovaný)

13. 3. 2012 12:30

Dobrý den,

v roce 2011 jsem dostal nabídku od zahraniční firmy (britské Ltd.) k příležitostné práci. Nárazově jsem si takto vydělal zhruba 110 000 Kč, s náklady asi 75 000 Kč na potřebné zařízení (programování několika aplikací pro specifická mobilní zařízení). Bohužel komunikace ohledně finančních podmínek a vůbec právních podkladů byla mizivá, peníze mi pouze chodily na PayPal účet a z něj (po poplatcích za převod mezi měnami a transakci) na můj osobní účet. Vzhledem k vydělané sumě, kterou jsem na začátku jako student ani nepředpokládal, mám v plánu si na tento rok 2012 zařídit živnostenský list. Zároveň však člověk z té firmy, který se mnou tuto práci komunikoval, by potřeboval pro své účetnictví doklady o tomto mém přijmu (invoice, faktury) s datem 2011, avšak až teď jsem zjistil, že asi není možné vydat fakturu s datem před oficiálním zahájením podnikatelské činnosti. Poslední příjem pak byl již s datem 2012, zhruba 10 000. Platby na PayPal probíhaly v eurech, výjimečně jednou dokonce v librách. Je mi naprosto jasné, že kdybych si živnostenský list zařídil již minulý rok před prvním příjmem, vše by bylo jasnější a šla by vystavit faktura. Zároveň se blíží termín pro podání daňového přiznání a začínám se projevovat panika. Popravdě řečeno teď vůbec nevím, co mám udělat, aby to bylo správně. Předem děkuji za odpověď!

S pozdravem,
    ~Pavel Lisa

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 14. 3. 2012 16:55

bez přezdívky

Dobrý den pane Liso,

z pohledu roku 2011, kdy jste na uvedenou činnost neměl živnostenské oprávnění, musíte uvedené příjmy zahrnout do daňového přiznání a zdanit v rámci § 10 Ostatní příjmy. Budete tedy vyplňovat také přílohu č. 2 daňového přiznání. V rámci dílčího základu daně podle § 10 si oproti příjmům můžete odečíst i výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení (např. poplatky PayPal).