Re: OT účetní / daňový poradce
Jsem externí účetní. Pouze u jednoho klienta spolupracuji s daňovým poradcem. Daňového poradce si sháněl klient sám, má s ním smlouvu klient. S daňovým poradcem pouze spolupracuji, jinak s ním já nemám žádný obchodní vztah. Troufám si říct, že s mou prací je klient spokojen, takýe by k daňovému poradci nepřešel. A asi by to pro něj bylo i dražší.
Nevím, jestli by technicky byla možná smlouva externí účetní x daňový poradce, kdy daňový poradce by zastupoval klienta ex. účetní. Když by došlo třeba na odklad daňového přiznání, plné moci...
Takže OT
Smlouvy by měly být dle mého názoru (zcela nepodstatného, nejsem ani právník, ani daňový poradce) uzavřeny mezi daňovým poradcem a klientem.
Stalo se mi před lety, že jsem "svému" klientovi doporučila daňového poradce, napsala jsem mu k předání dokladů od firmy proč potřebuje "můj" klient pomoc daňového poradce - a bác ho, dané problémy daňový poradce vůbec nezohlednil (asi to dal ke zpracování nějakému studentovi na praxi, který na poznámky obyčejné externí účetní z vysoka kašlal) a muselo se následně řešit za pomoci dalšího daňového poradce dodatečným přiznání k dani. Dalšího daňového poradce jsem v podstatě zaplatila ze svého, styděla jsem se za to, že jsem předtím doporučila osobu, která "mého" klienta v důsledku "poškodila".
A pokud si klient řekne, že daňový poradce a současně účetní mu vše zpracuje a obstará lépe - po letitých zkušenostech mohu jen říci - je to na rozhodnutí klienta.
Daňový poradce + současně účetní může mít pát klientů a věnovat se jim po všech stránkách. Pak klobouk dolů. Jednoho takového na Moravě znám a je mi ctí s ním občas spolupracovat.
Nebo může mít daňový poradce + současně účetní sto, dvěstě klientů a práce delegovat mezi své zaměstnance či spolupracovníky tak, že klient bude ten poslední v řadě. A služby budou oholené na kost.