Hlavní navigace

Účetní/daňové odpisy - rozdílná výše

• (neregistrovaný) 2a00:1028:83a2:----:----:----:----:----

9. 3. 2019 10:17

Dobrý den,
    nejsem účetní, ani ekonom, proto si dovoluji poprosit o vysvětlení toho, co ovlivní rozdíl účetních a daňových odpisů v sro.
    Chápu, že účetní odpisy si stanovuje účetní jednotka sama a mají odrážet míru opotřebení hmotného majetku. Třeba u auta ví, že ročně najedou 60.000 km a mají interní pravidlo prodávat auta pod 200.000 km, proto účetní odpisy zvolí na tři roky. Účetní odpis ani nemusí být každý rok stejný, má odrážet míru opotřebení a pokud firma ví, že používání auta/stroje bude v letech rozdílné, může upravit odpisy.
    Oproti tomu daňové odpisy jsou jasně dané zákonem, který stanovuje jejich minimální délku - u aut 5 let. Odpisy mohou být rovnoměrné, ale i zrychlené a nemusím je uplatnit každý rok.
    Dobrá, chápu rozdíl, ale teď otázka laika - k čemu tedy jsou ty účetní odpisy v s.r.o.?
    Kdysi jsem podnikal jako OSVČ, takže jsem měl odpisy daňové a jejich použití chápu. Pokud jde o auto, jeho cenu jsem nedal do nákladů v den platby, ale jednou za rok jsem v daňovém přiznání uvedl výši odpisů a tím snížil daňový základ.
    U s.r.o. se ale účetní odpisy asi účtují, že? Snažil jsem se něco dohledat na netu a jestli to dobře chápu, tak s.r.o. v průběhu roku účtuje účetní odpisy, které uvádí v přiznání DPPO, kam uvádí i odpisy daňové.
    Co se stane v případě, že jsou účetní vyšší, než daňové?
    Co se stane, když je to obráceně?
    Z hlediska daní je pro s.r.o. lepší která varianta?
    Proč by odpisy neměly (nebo měly?) být stejné?
    K čemu to vlastně je? :-)

Děkuji i za dílčí vysv+tlení, nebo odkaz někam jinam, kde už to vysvětleno je.

Hezký víkend, Karel

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 9. 3. 2019 11:22

j s (neregistrovaný) 62.129.61.---