Děkuji, dnes je tu více diskusí, tak jsem si početla, ale přestě tak, jak někdo píše - vracet třeba 200 faktur k opravě, nebude jednoduché. Nejlépe jsou faktury, které nejsou vůbec zaokrouhlované, s těmi nejsou potíže. Kdyby to tak dělali všichni, byl by klid, ale jak je donutit? To ještě bude veselo.
Tak - jen pro zasmání, dnes mám zatím na stole 24 faktur s datem vystavení 1.10.2019, všechny mají špatné zaokrouhlení. Po telefonické dohodě jsem uspěla o předělání faktury jen u 1 firmy.
Ostatní vůbec nechtějí nic řešit. To bude ještě veselo.
Máte někdo nějaké zkušenosti, jak firmu přesvědčtit, aby vystavovala faktury dle zákona?
Co s tím děláte? Proč to všichni nechávají až nakonec?
Dobrý den, u nás faktury schvaluje a následně rozhoduje o proplacení osoba odpovědná .... tedy v žádném případě účetní. Schvalovací režim a vůbec odpovědnost za jednotlivé procesy ve firmě je interně dán. Pokud jde o halířové či korunové nedokonalosti faktur a nedosahují postihů tak velikých, jako je nedodržení povinností vyplývajících ze smluv, tak se prostě tolerují. Účetní má možnost, právo a povinnost na takové doklady upozornit, ale musí také vyhodnotit důsledky ze svého jednání. Já bych si nikdy nedovolila fakturu neproplatit či vrátit, pokud k tomu dostanu příkaz.
Dovedu si představit, že F.ú. může postihnout dodavatele za nerespektování zákona o DPH.
Dovedu si představit, že F.ú. může postihnout odběratele za nerespektování zákona o DPH- resp. že si uplatňuje DPH větší, než by měl.
Lze říci, že vystavený daňový doklad přestává být daňovým dokladem, jestliže je na něm špatně vyčíslené DPH? Řekla bych že nelze, ale odborník mi to možná vyvrátí. Mám - li tedy doklad, který splňuje náležitosti daňového dokladu, pak přistoupím k prověření, zda mám či nemám nárok na odpočet a následně pak výši odpočtu.
Já mám většinu faktur zaokrouhlených i od velkých firem. Nedovedu si představit, že budu všem volat a přemlouvat je, stejně se to nepovede. Nějak mi je proti srsti řešit rozdíl třeba 0,04. Jak už bylo několikrát napsáno, stejně to platí už od 1. 4., tak proč se to tak řeší až teď?
ing. Běhounek to ale uvádí od 1.10. - viz
https://www.behounek.eu/l/zaokrouhlovani-dph/
Já bych to taky nehrotila, za správnost dokladu odpovídá vystavitel, takže budu přijímat i doklady s chybným zaokrouhlením, nedovedu si představit, jak by se to v tom množsví dokladu řešilo, přijde mě že tu diskutujete a zbytečně si přidáváte starosti, já bych to tak nedramatizovala. A co Vám může fin.úřad doměřit? Dělala jsem si zkoušku ze seznamu faktur za měsíc srpen, některé faktury zaokrouhleny dolu, jiné nahoru, při počtu 200 přijatých faktur 200 jsem měla rozdíl ze zaokrouhlování 5.4 Kč , z toho dph dělá Kč 1.13. To myslíte že bude někdo dodanovat. A příští měsíc to může být zase -1.13 KČ Prostě tímto se nezabývejte, já nebudu, protože mám v účetnictví spoustu jiné práce
Naši zákonodárci mají neskutečný talent, jak nám vymýšlet jeden nesmysl za druhým. DPH ze zaokrouhlení, tak to už tu jednou bylo. Pak přišel někdo s mozkem na správném místě a zrušil to. No a teď zřejmě přišel někdo, kdo nemá co dělat a potřebuje obhájit svoji pozici s tučným platem a je tu zase kotrmelec v DPH. Ono již zrušení výpočtu koeficientem, který fungoval takovou dobu... Copak nejsou důležitější problémy! Díky kontrolnímu hlášení si s tím ještě užijeme, protože tam se řeší i 4 haléře v neprospěch poplatníka a nikdo neřeší, co tato zhovadilost zabere času a tím pádem i peněz na všech stranách. Proč stát na jedné straně blbne s DPH z haléřů a na druhé straně zařadí pivo do 10%. To ať se na mne nikdo nezlobí, ale v hospodě pivo určitě levnější nebude, ale Babiš si opět tímto chtěl nahonit voliče? A spočítal někdo, co to udělá s výběrem DPH? Pořád je na účetní navalováno více povinností, více papírů a už se v tom nedá pořádně ani orientovat. Certifikáty na EET mají platnost 3 roky, to chci vidět jak pracovníci FÚ vyrazí na kontroly vydávání účtenek, až to - odhaduji třetině podnikatelům - přestane fungovat, protože ani neví, že jím certifikát končí. To se zase stát pěkně napakuje.
Rozhodně neřešit a nechat to být. Pokud létají zaokrouhlovací rozdíly, tak se stejně navzájem požírají. Kromě toho přiznání k DPH je taky v celých korunách. Okem to nikdo nepozná a správce daně určitě nebude s kalkulačkou v ruce přepočítávat doklad za dokladem, aby ve výsledku zjistil, že třeba vybere navíc 5 Kč po několika hodinách práce.
Pokud chcete být precizní, tak při nezdaněném zaokrouhlení faktury směrem nahoru můžete s klidem zaúčtovat a zdanit, co je na faktuře. Váš odpočet DPH je nižší než správný, tedy správci daně do toho nic není. V opačném případě, chcete-li být precizní, spočítáte správnou výši DPH místo té vyšší uvedené na faktuře a dál už zase normálně.
Jinak nejedná se o žádnou novinku! Zákon pouze výslovně uvedl, že u hotovostních dokladů není třeba zaokrouhlení dokladu zdaňovat. Ostatní zůstává při starém, pouze odpadl hloupý koeficient, který počítal DPH tak, že to běžný smrtelník (selský rozum nebo člověk s matematickým vzděláním) spočítal špatně.
Správně se mělo i dříve zaokrouhlení faktur zdanit DPH jen s tou komplikací, že shora. Kde byly skladové zásoby, nešlo se zadáním položek dostat na správnou rekapitulaci dokladu (přepočítal se celý doklad shora). No a tak se na to zvesela kašlalo. Programy na to měly fajfky v nastavení, které se nezaškrtávaly. Teď se to tu řeší jako hrozné novum, když se jen zrušil ten zaokrouhlený koeficient a deformace celého dokladu.
Kdo se tím živíme, moc dobře víme, kolik faktur bylo před novelou při zaokrouhlení dokladu přepočítáno shora koeficientem. Absolutní minimum a nikdo to neřešil. Tak nedělejte poplach dnes, když jde o totéž jen bez koeficientu.
Změnu zaokrouhlení vůbec neřešte. Nikomu to nic nepřinese ! Jen zbytečnou práci, dohadování, zmatky a hádky mezi dodavateli a odběrateli. V sumě za měsíc matematicky +/- vyjde cca nula.
Věnujte se své práci, která Vám a celé společnosti přináší hodnoty.
Za tuto změnu zákona by se mělo Ministerstvo financí omluvit a vzít ji zpět.
Konečně se přidalo víc lidí, kteří mají stejný názor jako já. Je nereálné faktury vracet a zdlouhavé přepočítávat. Já teď řeším, jak si poradit s RPDP. Mám fakturu, která obsahuje zaokrouhlení mimo DPH, na faktuře mají uveden ZD bez zaokrouhlení a já dám do KH správný ZD včetně zaokrouhlení. Jsem zvědavá, co s tím udělá CML v bunkru při kontrole KH...
Stanovisko finanční správy z 14.10.2019 :)))
po změnách v účetních programech, je fajn vědět, že to bylo zbytečné...
https://www.financnisprava.cz/cs/dane/novinky/2019/vypocet-dph-a-zaokrouhlovani-od-2019-10-01-10101
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
30. 9. 2019 21:24
Dobrý večer,
moc prosím o diskusi - zaokrouhlování faktur od 1.10.2019.
Co se má dělat s fakturou, která přijde a je na ní špatně uvedeno zaokrouhlení? Budete tyto faktury vracet dodavatelům, nebo je normálně dávat do systému, i když jsou dle zákona špatně vystavené? Moc děkuji za vaše reakce. JančaK.