Předpokládám, že v rozhodném období, což je předchozí čtvrtletí odpracoval alespoň 21 dnů.
V tom případě vezmete průměrnou hodinovou mzdu vypočítanou z měsíců srpen a září (průměr platný např. pro dovolenou nebo svátek v říjnu) a vypočítáte průměrný hrubý měsíční příjem podle zákoníku práce § 355 a násl.
Průměrný hodinový výdělek zaměstnance vynásobíte týdenní pracovní dobou zaměstnance a koeficientem 4,348.
Vyjde vám průměrný měsíční hrubý výdělek a z toho vypočítáte průměrný čistý. A protože tento průměrný čistý zjišťujete v měsíci, kdy už má podepsané prohlášení poplatníka, uplatníte při výpočtu jak slevu na poplatníka, tak zvýhodnění na děti, ale bez případných bonusů.
Omlouvám se, nevšimla jsem si data podpisu až 1.10.2019, tak že už uplynulo 30 dnů od nástupu do zaměstnání (limit pro platnost při nástupu do zaměstnání) a platí tedy to, že při podpisu 1.10. platí sleva a zvýhodnění až od následujícího měsíce a sleva na poplatníka a zvýhodnění na děti by se mělo uplatnit až od 1.11.2019. Potom výpočet čisté bude beze slevy na poplatníka a bez zvýhodnění na děti.
OT. Nebylo by lepší nic neopravovat a nefalšovat? Proč zaměstnanec vyplnil a podepsal Prohlášení poplatníka daně s takovým zpožděním? Proč přinesl doklady tak pozdě? A kolika dalším zaměstnancům podobné opravy a falšování ještě umožníte? Protože když umožníte jednomu, tak ostatní budou chtít také.
Já ale přeci nic nefalšuji, jenom umožním slevu na poplatníka a děti uplatnit v měsíci, za který by jinak musel hradit vysoké zálohy, chtěl od října uplatnit, měla jsem ho rovnou upozornit, aby napsal datum ze září. Falšováním bych nazvala nějaký podvod, zde ale on nic navíc nechce, jen to, na co má v podstatě právo. Byla to má chyba tak se jí pokouším napravit.
OT. Zaměstnanci naslibují modré z nebe a pak / po zpracování mezd, po zpracování RZD / donesou potvrzení se špatným datem. A milá účetní, poraď si. Neporadí si - chyba na její straně, zaplatí ji ze svého. A co hůř, je nalomena důvěra mezi zaměstnavatelem - klientem externí účetní a mezi ní, jako externí účetní. A to je problém. Takže na Vaši přímou otázku přímá odpověď - ne, pokud mi klient předloží již vyplněné a podepsané Prohlášení poplatníka daně od zaměstnance, tak ho zpracuji a založím do personální složky zaměstnance. Zpracuji podle něj mzdy a nedám ho bez důvodu zpět zaměstnanci k nějakého přepisování prvotních údajů či dat. Pokud ho předávám k zápisu změn, dělám si dopředu kopie. Snažím se problémy eliminovat dopředu. Upozorňuji klienty na termíny, do kdy mají zaměstnanci Prohlášení vyplnit a podepsat, ale nechci přebírat odpovědnost za něco, co nemohu ovlivnit.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
30. 10. 2019 13:44
Dobrý den, moc prosím o kontrolu - zaměstnanec zaměstnán od 1.8.do 31.10.2019, srpen a září nepodepsal prohlášení, to podepsal až na říjen + slevu na 2 děti. Hrubou mzdu měl 17860, čistou 2x12310 a říjen bude mít 16137,- V potvrzení pro ÚP mi vyjela spočítaná čistá průměrná mzda 16073,- Kč. Připadá mi to moc, neměla by tam být spočítaná čistá mzda za období 8-9? Moc děkuji za případné reakce.