Dobrý den, začnu od konce. Zaměstnanec chodí k lékaři tehdy, kdy mu to lékař stanoví, ne kdy to chce mzdová účetní.
Na Portálu je PDF soubor s názvem "Informace o trvání DPN" - to je pro Vás tzv. "lístek na peníze" a znamená, že nemuc trvá ke konci měsíce. Po skončení nemoci budee na portálu PDF soubor "Informace o ukončení DPN".
Dobře děkuji. Takže když zaměstnanec nejde k lékaři ke konci měsíce tj. není potvrzení o trvání DPN, jako doposud, tak to poznám tak, že např. toho 4.2. tam nebude žádná změna? Lékař nemůže např. 4.2. zaslat informaci, že nemoc skončila např. 30.1.. Omlouvám se, ale nevím, jak se v tom nyní zorientovat. Aby bylo ve mzdách správně, že nemoc trvá do posledního dne v měsíci.
Předem moc děkuji.
Lékaři si zaměstnance obvykle ke skončení měsíce zvou. A povinnost odeslat hlášení na Portál je do druhého dne, pokud se nemýlím (a pamatuju si ze školení). Před chvílí jsem stahovala nemoci z Portálu - u jednoho zaměstnance mám v pátek 31.1. potvrzení o trvání DPN a téhož dne mám odesláno ukončení DPN k 2.2. I kdybych měla jen to ukončení, brala bych to tak, že nemoc k 31.1. trvala.
Taky jsem začala dneska počítat výplaty a mám tu zaměstnance, který začátkem minulého týdne odešel z práce dříve s tím, že jde k lékaři. A z OSSZ nám nepřišlo žádné hlášení o tom, že má nemocenskou. Takže jsem mu volala domů aby mi potvrdil, že má nemocenskou. Já to vidím tak, že když nebude z OSSZ hlášení, tak budu telefonovat zaměstnancům a ověřovat u nich zda mají pracovní neschopnost. Naštěstí máme celkem spolehlivé zaměstnance, takže budu jim muset věřit.
Také se přidávám, je to velký bordel, zaměstnanec marodí od 13.1. - zatím stále. Na e-portálu je jen Oznámení o vzniku DPN, jinak nic (zasláno až po 14 dnech). To, že zaměstnanec stále marodí, vím jen od něho. Musela jsem mu telefonovat, jinak bych nic nevěděla. Myslím, že se z toho zblázníme.
Pak nechápu, proč jste mu telefonovala. Z výše uvedeného poučení cssz - "Stejně jako jste však povinen informovat zaměstnavatele o vaší návštěvě u lékaře a vzniklé pracovní neschopnosti, máte tu samou povinnost i u jejího trvání a ukončení. "
Oni totiž nezřídka zaměstnanci vůbec nevědí jaké mají povinnosti.
Zaměstnanec ale přece má povinnost zaměstnavateli hlásit, že je práce neschopen. My dále máme v interku, že tento nadřízený, který přijme tuto informaci od zaměstnance, je povinen ji bezprostředně sdělit mzdové účetní. Vy si nepřidělávejte práci, je to o zaměstnanci a jeho přímém nadřízeném.
Zaměstnanec sice musí zaměstnavateli hlásit, že začal marodit, ale to je všechno. Všechno další by mělo být ke stažení ze sociálky. Lékaři by měli posílat hlášení o začátku, hlášení o trvání ke 14. dní (nevím, zda i hlášení, že nemoc trvá i poslední den v měsíci) a hlášení o uschopnění. Jenže se to neděje. Lékaři tam hlášení neposílají, protože buď jim při vystavování neschopnosti systém nejel, tak vystavili papírově a už to na sociálku nedohlásili nebo to dohlásili hodně zpětně nebo to nenahlásili vůbec - a tím pádem není o tom marodovi záznam. A hlášení o trvání ke 14. dni neposílají téměř nikdo. Prostě zatím binec a nefunguje to tak, jak by to fungovat mělo.
§ 64 zákona o nem. pojištění
o) informovat neprodleně zaměstnavatele o rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti (karantény) včetně čísla nebo identifikátoru rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, o rozhodnutí o ukončení dočasné pracovní neschopnosti (karantény), o době jejího trvání a v období prvních 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti i o změně místa pobytu nebo doby a rozsahu povolených vycházek, a popřípadě, náleží-li pojištěnci po uplynutí tohoto období v době dočasné pracovní neschopnosti nadále započitatelný příjem [§ 16 písm. b)], též v období, po které mu v době dočasné pracovní neschopnosti náleží tento příjem,
Zaměstnanec může zaměstnavatele stokrát informovat, že stále marodí (mailem, telefonem...), ale když to lékař nepošle do systému sociálky, tak prostě zaměstnavatel (mzdovka) nemá žádné potvrzení, že tento člověk stále marodí (anebo že už nemoc skončila). Už to chápete?
Lékař je povinen (ne na žádost zaměstnance, ale sám od sebe) poslat hlášení o začátku nemoci + hlášení vždy 1x v měsíci + hlášení ke 14.dni nemoci (pokud nemoc trvá) + hlášení o konci nemoci.
Dobrý den,
souhlasím u nás máme interní předpis,jak zaměstnanec má hlásit svou nemoc a navíc od nich chceme scan průkazu neschopného, takže informace máte jak z portálu, tak od zaměstnance. Výhodu, když dodá scan průjkazu, tak tam.jsou kontroly u lékaře, tak můžete reagovat lépe, protože mnohdy nejsou i 4 dny neschopnosti zpracované a to zrovna na.přelomu měsíce, kdy se zpracovávají mzdy je problém. Hezký den
Také se přidávám k diskuzi a prosím o radu, jakým způsobem se bude po 14-ti dnech zasílat na OSSZ "Příloha k žádosti o dávku"? Mohu normálně papírově? A ještě mám technický dotaz. Používám program Stereo a nevím, jakým způsobem mám z portálu ČSSZ stáhnout e-neschopenku ve formátu XML. Musím si opatřit certifikát a nebo stačí mít datovou schránku? Omlouvám se, ale nějak jsem se v tom ztratila. Budu moc ráda za jakoukoliv pomoc. Děkuji
Už je mi to také jasné. Bohužel jsme si datovky zřídili, až když byl už zaměstnanec nemocný, tak mi přišlo upozornění e-mailem, na formulář jsem se dodatečně dostala, ale bohužel ve formátu XML tam e-neschopenku nemám. Tak budu doufat, že příště už to bude ok. A přílohu zašlu ve formátu XML, na to už jsem teď přišla. Ale děkuji.
A víte co nám radil p. školící Z. Křížek? Pokud zaměstnanec onemocní na přelomu měsíce, např. 25. a k dr. půjde až např. 9. následujícího měsíce, vy jako mzdová nemáte žádné potvrzení o trvání DPN a musíte mu za ty dny od 25. psát neplacené volno a až budete mít od OSSZ potvrzení, že mu na konci měsíce DPN trvala, pak mu teprve můžete vyplatit NM. Že nestačí, když si u zaměstnance ověříte, že marodí.....
Dobrý den,
ráda bych přidala i svou zkušenost: denně se mi stahuje přímo do mzdového programu nově zaevidované PN na OSSZ. S tím problém nemám. Problém mám s lístky na peníze. Lékaři je neposílají a když už jo, tak i s týdenním zpožděním. Dále si mi zaměstnanci, kteří onemocněli v lednu, stěžují, že nemocenskou za leden dostali až na konci února. To dřív nebylo, jakmile jsem poslala lístky na peníze na OSSZ, tak do 10 dnů měli peníze na účtě (z mé starny je příloha odesílána hned jak je potřeba).
Problém mám s nemocemi na přelomu měsíce, např. zaměstnanec onemocní 25.2.2020, lístek na peníze k 29.2.2020 nepřijde, mzdy odesíláme 6.3.2020 a pokud mi do té doby nepřijde ten lístek nebo ukončení, tak zaměstnanec nedostane proplacenou náhradu za nemoc.
Platí, prosím, pořád, že lístek na peníze musí být ke 14. dni PN, popř. na požádání i k jinému datu (např. ke konci měsíce)?
P.
V zákoně je, že lékař má zaslat na sociálku potvrzení o trvání neschopnosti nejméně 1x měsíčně. Pokud nemoc trvá déle než 14 dní, tak i ke 14. dni. A také samozřejmě uschopnění.
Z toho mně vyplývá, že když je nemocen např. od 25.1. a není uschopněn, má doktor poslat potvrzení o trvání třeba k 31.1. (to je to "nejméně 1x měsíčně"). Pak má poslat potvrzení o trvání k 7.2. (to je ke 14. dni) a pokud stále není uschopněn, tak zase další potvrzení o trvání ke konci měsíce.
Jenže sama sociálka informovala mylně lékaře, že poprvé mají vystavit potvrzení o trvání až ke 14. dni. Což je špatný výklad, protože když budu dělat mzdy hned v prvních dnech měsíce, kdy tam ještě neuvidím potvrzení o trvání ke 14. dni a nevidím ani potvrzení o trvání k 31.1., tak bych mu neměla vyplatit náhradu mzdy, protože nemám žádné potvrzení, že nemoc trvala až do konce měsíce. Lidi se zlobí, doktoři se zlobí. Sociálka ale také nevyplatí nemocenské dávky, když nemá od doktora potvrzení o trvání.
Je v tom fakt b....l a podílí se na něm svými mylnými pokyny i sama sociálka.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
3. 2. 2020 6:27
Dobrý den, ještě bych poprosila o radu. Máme nyní nějaké zaměstnance, kteří jsou nemocní do dalšího měsíce. Prosím, nevíte, jak je to nyní u e-neschopenky. Dříve donesli lístek na peníze, že nemoc k poslednímu dni měsíce trvá. Jak to nyní poznám, že nemoc k poslednímu dni v měsíci trvá. Tím, že se přihlásím na portál OSSZ a tam není stále uvedeno, že byla ukončena? Kdy mohu brát data jako konečná. Lékař může nemoc napsat 3 dny zpětně, i to ukončení, je to tak. Takže až např. 4.2. nebo 5.2. můžu brát, že nemoc pokračuje do dalšího měsíce? Má zaměstnanec chodit ke konci měsíce k lékaři, aby to trvání lékař elektronicky potvrdil. Prosím, jak tomuto rozumíte.
Předem moc děkuji za radu. Hezký den.