takže:
Nikdy jsem hospodu neúčtoval
Nedovedu si představit, jak rozdělovat nákupy na zboží a materiál
měsíčně je spousta dokladů s desítkami položek, jen v tom bych se hrabal snad několik dnů
Totéž v tržbách, číšníky nedonutím...
by to bylo neúměrně náročné na čas
Nějak si nedokážu představit, kolik bych si za to musel říci, ale vím, že by se to majiteli určitě nelíbilo
časově se mi do toho už vůbec nechce
pomalu už chci končit nebo alespoň činnost omezit.
moje rada:
jděte do toho! naučte se to všechno.
to nevadí, že vás to bude stát neúměrně času a nebude to odpovídat odměně. času je dost.
když chcete končit nebo omezit, je ideální si přibrat hospodu!
nezapomeňte donutit majitele vést skladovou evidenci, inventury, inventarizace, ceníky, denní tržby (teď když není EET), likvidační protokoly, vše dle zákona o odpadech (kolik jakého odpadu jak bylo zlikvidováno v souladu se zákonem),, vnitřní směrnice na úbytky, na likvidace, a mnoho dalších, a nezapomeňte na kritické body, a další lahůdky z pohostinství, jinak to při kontrole bude svádět na vás.
a pokud chcete vést účetnictví správně, pak samozřejmě účtovat materiál (potraviny a nápoje ke zpracování) a zboží, a výnosy ze služeb a z prodeje zboží.
to jste chtěl slyšet? pokud po položení takového dotazu jste chtěl tuhle odpověď, pak asi nejste v pořádku.
Ale to já všechno vím :)
Spíše mě zajímá, jak se s tím účetní vypořádavají. Protože podle mě hospoda v podvojku je peklo na zemi. Opravdu se mi nechce věřit tomu, že účtující hospodu poctivě "sjíždí" každý doklad položku po položce a přemýšlí, zda 501 nebo 504. A nevěřím, že podnikatel, který jim po skončeni měsíce nahrne "krabici s papíry", jim to někde vyznačí.
A to už vůbec neberu situaci, kdy třeba část nakoupených rohlíků prodá jako rohlík a část použije na výrobu knedlí či semele na strouhanku. Teorii znám, zajímá mě ale praxe.
Netuším, proč tolik arogance kolem toho…
arogance od xy je normální, to musíte přehlížet :)
nehledejte v tom nějakou vědu, je to stejné účtování jako každé jiné. Máte fa. za nápoje, zaúčtujete, není potřeba účtovat položkově - pokud jste externí účetní, sklady nevedet,.to ani nejde. Tržby zvládnete z EET, co si šmudlí bokem to nevíte.
Když z rohlíku udělá strouhanku, účetnímu to nehlásí.
Budete rád, když vám řeknou, že mají nového kuchaře na dohodu.
Jen je to vždy marný čas, který vám nikdo nezaplatí, dokladů mají hodně a za rok končí, obzvlášť v dnešní době, kdy se plácají o přežití. Kolik už tady bylo hospod a jsou stále nové, běžný kolotoč.
Já hospodu účtuji již několik roku. Máme kvalitní program na EET kde se mi rozdělují DPH podle toho jak prodávám tento program máme spárovaný s programem Pohoda,. Kde už mám nastavené účtování. Nákupy zboží si na vadím sama a kontroluji s tím co přijel personál hodně mi to ulehčilo práci
Přesně tak, u nás jedeme každý doklad položkově, protože jinak by skladovou evidenci musel vést provozovatel hospody a ten si dokázal vypočítat, že je lepší připlatit za práci účetní. Každý drobný nákup v malém krámě okopírovat, nahodit do programu a pěkně rozepsat: k.prsa 30 kg, cena, zaúčtování... je to rutina, určitě se to zvládnout dá. Ale musí člověk chtít :)
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
23. 9. 2020 13:13
Nikdy jsem hospodu (obědy, večeře, prodej doplňkového sortimentu jako cukrovinky, cigarety, tyčinky atd, pivo, kořalka) neúčtoval, vždy to byla FO s DE. Nyní bych jednu takovou mohl získat.
Nedovedu si ale představit, jak rozdělovat nákupy na zboží a materiál, měsíčně je spousta dokladů s desítkami položek, jen v tom bych se hrabal snad několik dnů (a sčítal někde bokem každý doklad, 501, 504). Totéž v tržbách, číšníky nedonutím, aby rozdělovali prodej čepovaného piva, prodej lahvového piva, prodej čokolády a prodej párku v rohlíku, prostě zboží a "výrobky" (za což bych považoval i to čepované pivo).
Z účetního hlediska, aby to bylo všechno tip-ťop, by to bylo neúměrně náročné na čas (třeba jen nad dvoustránkovým dokladem z Makra klidně mohu strávit čtvrt hodiny). Nějak si nedokážu představit, kolik bych si za to musel říci, ale vím, že by se to majiteli určitě nelíbilo :) A časově se mi do toho už vůbec nechce, pomalu už chci končit nebo alespoň činnost omezit.
Chtěl bych se proto zeptat, jak takové hospody, restaurace účtujete? Napadlo mě všechno dávat na 501 (i třeba jednoznačně nákup zboží) a na výstupu všechno 601 (k nakoupenému "materiálu" čokoláda jsem přidal "vlastní práci", obsluhu a vlastně prodávám "výrobek") nebo všechno 602 (je to služba obsluhy s dodáním "nějakého materiálu").
Díky za vaše postřehy!