Účtování zboží metoda B

• 24. 1. 2022 18:46

Dobrý den,
    moc prosím nějakou hodnou duši o radu.
    Převzala jsem účetnictví v jedné malé domácí firmě. Nemám nejspíš základní provázanosti. Právě řeším účtování zboží. Učím se z internetu a ze závěrky od předešlé účetní, ale někdy zírám. Doslala jsem od paní účetní PS účtu 132, když dodělala uzávěrku nějak na jaře 2021.
    1)PS jsem přeúčtovala interním dokladem do nákladů 504/132
    - během roku - nákupy zboží 504/321
    - dále během roku vystavujeme výdejky (o kterých se ale v metodě B neúčtuje):
    a) na pigmenty (pigmenty normálně nakupujeme a prodáváme - cena pigmentů je promítnuta v prodejních dokladech u namíchané barvy), takže za 2) 31.12. jsem udělala interní doklad 501/504, částku do 0 sazby DPH protože jsme uplatnovali u nákupu pigmentů a odváděli u prodeje namíchaných barev, ale nevím jakou částku z výdejky vzít (s DPH nebo bez) Asi je to logické, ale mě to nedochází.

b) na zboží, co potřebujeme k míchání barev (prodejna barev a laků), co potřebujeme k výrobě vzorků, co vystavujeme na prodejně, dále na výdejku píšeme, když něco chybně namícháme, nebo když nám něco projde, nebo se zničí, vylije, vyschne. k 31.12. jsem dělala další interní doklad 501/504. Tady je podobný dotaz, částka půjde do 0 sazby DPH, jedná se jen o změnu účelu. Ale jaká částka s DPH nebo bez?
    A také mě u tohoto zajímá, zda jsem udělala dobře, když jsem si udělala směrnici na výši těchto výdejek "spotřeba na prodejnu" a počítám tam vlasně i nazaviněné (prošlé či vylité zboží). U inventury už jsem počítala jen manko, celé manko jsem účtovala na 549/132, protože toho zboží je přes rok už docela dost.
    3) účtuji o manku 549/132,343 (dávám do přiznání)
    4) účtuji o přebytku 132/648
    5) poté převádím KS zásob z nákladů 504 na 132 dle inventurního soupisu, ze sloupečku Ocenění z jedn. VNC, jak radí na Pohodě a to je můj KS zásob 2021 a PS 2022.