Převzetí účetnictví a směrnice

  • 2. 2. 2022 12:26

    Dobrý den,

    mohu se prosím zeptat?
    Klient, kterého jsem přebrala od roku 2022, se ptal u předchozího účetního po směrnicích a dostal tuto odpověď - Společnost XXX žádné směrnice nemá a řídí se zákonem o účetnictví. Dlouhodobý majetek, příspěvky na stravování, příspěvky na penzijní
    připojištění, zásoby, časové rozlišení, opravné položky - toto vše
    určuje a řídí zákon o účetnictví a my ve společnosti XXX účtujeme
    dle tohoto zákona - https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-563. Je to běžné? Jak se pak účtují příspěvky na penzijko, výše se přece musí stanovat do směrnice nebo příspěvek na stravování - výše.

    Děkuji za názory.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 3. 2. 2022 20:13

      horax

      Formulace "klient se ptal u předchozího účetního po směrnicích ..." je celkem směšná.
      Směrnice tvoří a odpovídá za ně klient (účetní jednotka, její statutár), účetní podle nich účtuje. Je běžné, že se tvoří třeba na popud účetní a ve spolupráci s ní, ale odpovědnost je na "klientovi".
      Vypadá to, že v tomto případě zatím žádné směrnice nejsou, je třeba je tedy nově vytvořit.
      Při případné kontrole předchozích období a dotazů na způsoby účtování je pak na klientovi, jak to dokáže vyargumentovat.
      Nemám zkušenost s finančním úřadem, ale auditor a kontroly dotací požadují směrnice vždy.

    • 4. 2. 2022 9:03

      Ema1

      Děkuji za názor, takže postupovala ta předchozí firma správně, když účtovala bez směrnic a hájí to tím, že účtovala podle zákona o účetnictví? Klientku neupozornila na to, že se mají nějaké směrnice vůbec vytvořit a přesto padne vina na ni?

    • 4. 2. 2022 9:52

      horax

      Co to je v tomto případě "správně". Pokud účtovali v souladu s předpisy a předanými podklady tak ano. Zřejmě ve smlouvě o vedení účetnictví neměli i tvorbu interních předpisů. Jestli je to etické, pokud účtovali případ kde by to bylo potřeba ošetřit a neupozornili klienta, toť otázka.
      Je to velmi obvyklý případ, klient si pod pojmem "vedení účetnictví" představuje, že už se vůbec o nic z hlediska účetnictví a daní nemusí starat.
      Odpovědnost za vedení účetnictví a daně při případné kontrole nese vždy klient. Jak to má smluvně ošetřeno s externí účetní ...?
      Ale jak jsem říkal, ještě jsem se nesetkal s kontrolou FÚ, která by směrnice požadovala. Ani mě nenapadá případ, kde by to bylo nezbytně nutné a nějaký předpis to vyžadoval.
      Ale třeba se někdo ozve.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).